سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف بقایای بار به جا‌مانده از کشتی غرق شده در سواحل ایتالیا نشان می‌دهد پزشکان در سال 140 قبل از میلاد برای درمان ضعف چشم از دارویی مشابه با داروهای امروزی استفاده می‌کردند.

قرص

به گزارش نیوساینتیست، محققان دانشگاه پیزا در ایتالیا در بقایای به‌جا‌مانده از بار کشتی به نام رلیتو دل پوزینو در سواحل ایتالیا موفق به کشف قرص‌هایی شدند که به اعتقاد آنها قدیمی‌ترین قرص‌هایی است که تا کنون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌است. به گفته محققان این قرص‌های چهار سانتیمتری با ضخامت یک سانتیمتر، درون آب خیسانده می‌شده و سپس مستقیما وارد چشم بیمار می‌شده‌است.

این قرص‌ها اکثرا از هیدروزینسیت کربنات زینک و اسمیثسونیت ساخته شده‌اند و بازتابی از رواج استفاده از مواد معدنی زینک‌دار در داروهای پوست و چشم امروزی است. به گفته محققان مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد پلینی بزرگ، پزشک مشهور رومی نیز از این داروها به وفور استفاده می‌کرده‌است.

قرص

این قرص‌ها همچنین مملو از روغن‌های گیاهی و حیوانی هستند. دانه‌های گرده درخت زیتون نشان‌دهنده وجود روغن زیتون در ترکیبات قرص است. این قرصها درون استوانه‌ای فلزی به نام پیکسیز کشف شده‌اند،‌این مخزن از قرصها دربرابر جریان هوا و فساد ناشی از اکسیژن نگهداری کرده‌است.

بار این کشتی قدیمی در سال 1989 کشف شد و محققان دریافتند بار این کشتی مملو از تجهیزات پزشکی از قبیل ظروف نگه‌داری داروها و تجهیزات ویژه‌ای برای گرفتن خون بوده‌است و این نشان می‌دهد به احتمال زیاد یکی از مسافران این کشتی پزشک بوده‌است.

کد خبر 197238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز