یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: هفته گذشته گزارشی از پیشرفت در ساخت داروهای نوترکیب در کشور از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

دارو

بهمن آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد جزئیات این گزارش گفت: اعضای کمیسیون می‌خواستند که اطلاعات بیشتری در مورد روند پیشرفت در ساخت داروهای نوترکیب به آنها ارائه شود.آریایی‌نژاد ادامه داد: در مورد ساخت داروهای نوترکیب لازم است که اطلاع‌رسانی شفاف‌تر توسط افرادی با مسئولیت بیشتر انجام شود.

اعضای کمیسیون می‌خواهند بدانند که چه ظرفیت‌هایی در رابطه با تولید داروهای نوترکیب ایجاد شده و همچنین تولید تجاری این داروها در چه مرحله‌ای است.وی همچنین تأکید کرد: اطلاع‌رسانی غلط در مورد ساخت داروهای نوترکیب منجر به بالا رفتن توقع جامعه خواهد شد.

عابد فتاحی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در اظهاراتی درباره انتشار اخبار داروهای نوترکیب، دیدگاه‌های خود را با روزنامه همشهری در میان گذاشت.وی درباره پیش زمینه ارائه گزارش وزارت بهداشت درباره پیشرفت‌های دارویی کشور گفت: ما پیش‌تر پرسش‌هایی را از وزارت بهداشت مطرح کرده و خواستار آن شده بودیم که وزارت بهداشت درباره تولید دارو و پیشرفت در زمینه تولید داروهای نوترکیب در کشور توضیحاتی ارائه دهد. همچنین از معاونت‌های وزارت بهداشت و درمان سؤالاتی داشتیم مبنی بر اینکه چرا شما به‌طور مرتب اخباری درباره تولید داروهای جدید، داروهای کمیاب و داروهایی که برای بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج ساخته می‌شوند، انتشار می‌دهید، درحالی‌که این داروهایی که گفته می‌شود در داخل تولید شده‌اند در بازار یافت نمی‌شوند؟ واقعیت و منشا این اخبار چیست؟

او درباره استنباط نمایندگان مجلس از این گزارش گفت: با دریافت این گزارش مشخص شد که در داخل کشور در حال ساخت ترکیبات دارویی مورد نیاز بیماری‌های صعب‌العلاج براساس فرمول‌های داروهای کمیاب هستیم. همچنین ما دریافتیم که تولید داروهای نوترکیب برای بیماری‌های خاص در حال حاضر در حد تئوری، واقعیت دارد؛ در واقع ما تا تولید این داروها و عرضه آنها به بازار فاصله زیادی داریم.

مراحل ساخت دارو از فرمول‌بندی گرفته تا ابداع و تهیه و آزمایش و عرضه تجاری به بازار بسیار طولانی است و دو سال زمان می‌برد تا مراحل تولید یک دارو تکمیل شود. اما مسئولان ما نسبت به زمان مورد نیاز برای تجاری‌سازی‌ یک دارو خیلی زود اخبار مربوط به ساخت آن را منتشر می‌کنند. ما در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم خطاب به آنها گفتیم که براساس این اخباری که شما انتشار می‌دهید بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص برای دریافت دارو به سمت تهران سرازیر می‌شوند درحالی‌که تولید داروهای بیماری‌های خاص هنوز در حد تئوری است، اما آنان امیدوار شده و تصور کرده‌اند که تولید این داروها براساس واقعیت بوده است. زمانی که از نظر علمی مطمئن شدید که می‌توانید داروهای نوترکیب را تولید کنید آنگاه نسبت به انتشار اطلاعات و اخبار درباره این داروها اقدام کنید.

در جلسه‌ای که با معاونت‌های وزارت بهداشت داشتیم این مسائل را با آنها در میان گذاشتیم و آنها پذیرفتند که تا قبل از اطمینان کامل، اخبار مربوط به تولید داروهای جدید را رسانه‌ای نکنند.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه ایجاد جو امید نسبت به امری غیرواقعی در مردم را پدیده‌ای منفی توصیف کرد و گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مرکز پژوهش‌های وزارت بهداشت درخواست کرد که واقعیت‌ها را انتشار دهد و در ابتدا درباره داشته‌های ما خبر منتشر کند. اگر واقعا داروهای جدیدی برای درمان بیماری‌های خاص ابداع و تولید کرده‌ایم چرا در دسترس مردم قرار نمی‌دهیم؟

اگر هم نداریم چرا اجازه نمی‌دهیم این داروها تهیه شود؟ در جلسات خود با مسئولان وزارت بهداشت نکات زیادی را که برای ما ابهام داشت مطرح کردیم، حتی به اعضای مرکز پژوهش‌های وزارت بهداشت گفتیم که درباره کارهای در حال انجام اخباری انتشار ندهند و فقط کارهایی که به انجام رسیده را رسانه‌ای کنند. امید دادن خوب است، اما نه تا این حد که ما به مردم امیدی نسبت به چیزی بدهیم که سال‌ها تا زمان محقق شدن آن زمان نیاز است.

مردم تا زمانی امیدوار باقی می‌مانند اما بعد ناامید می‌شوند و زمانی که مردم ناامید شدند دیگر نمی‌توان به سادگی آنها را امیدوار کرد. در واقع ما نباید با اعتماد و امید مردم بازی کنیم. زمانی که ناامیدی و بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان ایجاد شود، زمینه‌ها برای ناهنجاری‌های اجتماعی پدید می‌آید. یک مثال در رابطه بابیماران دیابتی که در کشور نیز تعدادشان زیاد است می‌زنم؛ انتشار خبری درمورد تولید انسولین استنشاقی برای کسانی که انسولین تزریق می‌کنند بسیار امیدوار‌کننده است، در واقع این برای یک دیابتی به مثابه یک‌رؤیاست.این در حالی است که تا تولید انسولین استنشاقی بسیار فاصله داریم.

کد خبر 200874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز