همشهری آنلاین: جیمز دوبینز مشاور وقت رییسان جمهوری پیشین آمریکا در امور بین‌الملل، گفتگوی مستقیم برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را ضروری خواند و گفت: باراک اوباما آماده مذاکره برای به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران است.

ایرنا نوشت: «جیمز دوبینز» مشاور بین‌الملل «بیل کلینتون» و «جورج بوش» روسای جمهوری پیشین آمریکا در گفتگوی اختصاصی با ایرنا ضمن تشریح دیدگاه‌هایش درباره روند گفتگوهای گام به گام ایران و آمریکا و مساله تحریم‌های یکجانبه غرب علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی به سخنان باراک اوباما مبنی بر "وجود راهی برای برخورداری تهران از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز" اشاره کرد و گفت: اوباما با این صحبت نشان داد که آماده مذاکره برای اعتراف به حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

دوبینز که سال‌های طولانی سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا را نیز بر عهده داشته است، تصریح کرد: فکر می‌کنم دولت آمریکا حق غنی‌سازی ایران را زمانی رسماً و بطور صریح و علنی به رسمیت بشناسد، که یک توافق جامع میان دو کشور بر سر مسایل مورد اختلاف شکل گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت مساله غنی‌سازی در گفتگوها افزود: پذیرش حق غنی‌سازی ایران بدون شک بخشی از یک توافق نهایی میان خواهد بود.

گفتگوی گام به گام

دوبینز که جزو نویسندگان نامه ماه گذشته به باراک اوباما برای درخواست گفتگوی جدی میان آمریکا و ایران است، نگارش این نامه را در این مقطع بسیار حیاتی و با اهمیت دانست و گفت: وضعیت در منطقه خطرناک بوده و ما تلاش کردیم با این کار از میزان این خطر بکاهیم.

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد: پیشرفت در مسیر گفتگوهای دو جانبه میان ما و ایران برای کاستن از میزان تنش‌ها بسیار اهمیت داشته و می‌تواند مانع یک درگیری نظامی شود.

دوبینز که اکنون ریاست مرکز امنیت بین‌المللی و سیاست دفاعی اندیشکده راند در واشنگتن دی سی را بر عهده دارد همچنین از دیدگاه خود برنامه گفتگوهای میان جمهوری اسلامی و آمریکا برای رسیدن به یک توافق نهایی را تشریح کرد و گفت: به نظر من در گام نخست، واشنگتن باید بخشی از تحریم‌های علیه تهران را تعلیق کند و ایران نیز به این اقدام آمریکا با توقف غنی‌سازی سطح بالا، مبادله اورانیوم با خلوص زیاد و همچنین تعلیق غنی‌سازی در فردو پاسخ دهد.

این دیپلمات آمریکایی افزود: این موارد البته گام‌های نخست به سوی یک توافق جامع خواهد بود که در چارچوب آن همه تحریم‌ها برداشته شده و روابط جامعه بین‌المللی با ایران عادی خواهد شد.

تحریم‌ها هشداری به دیگران

مشاور پیشین رییس جمهور آمریکا همچنین به تشریح دیدگاه خود درباره تحریم‌های یکجانبه غرب پرداخت و اذعان کرد که تحریم‌های ضد ایرانی برای آن است که دیگر کشورها مانند ترکیه، مصر یا عراق از الگوی ایران پیروی نکرده و نشان دهد که بسیار پرهزینه خواهد بود.

وی در ادامه با ادعای اثربخشی تحریم‌ها گفت: این اقدامات در واقع جایگزین زود بوده است.

خبرنگار ایرنا با یادآوری اینکه این سخن با واقعیت‌ها تطابق ندارد، از دوبینز پرسید: "اما شما در نامه خود به باراک اوباما به روشنی به ناکامی تحریم‌ها در اثرگذاری بر اراده جمهوری اسلامی و پیشرفت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آن اشاره کرده‌اید."

مشاور پیشین رییس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: این بحث نیز درست است. با این وجود از اینکه تحریم‌ها در چند مرحله و در چارچوب توافق دوجانبه برداشته شود، حمایت می‌کنم.

یک بام و دو هوای کاخ سفید

ایرنا در ادامه از مشاور پیشین رییس جمهور آمریکا پرسید که "با توجه به نگرانی‌های امنیتی ایران در منطقه و تهدید برخی حکومت‌ها در گذشته مانند رژیم بعثی صدام و تحمیل جنگ به ایران یا تهدیدهای رژیم اسراییل دارای توان اتمی و غیرمتعهد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آیا منطقی نیست که دولت آمریکا سیاست خود را بویژه در قبال اسراییل اصلاح و تعدیل کند تا به روند حل پرونده هسته‌ای ایران نیز کمک شود؟"

دوبینز در پاسخ گفت: من از هرگونه رویکرد متعادل آمریکا در مسایل منطقه‌ای و روند گفتگوها میان اسراییل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کنم، زیرا حل این مسایل به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه کمک خواهد کرد و از سطح تنش دو کشور نیز خواهد کاست.

وی همچنین با حمایت از رژیم صهیونیستی با توجیه محاصره توسط دشمنانش، گفت: اسراییل زمانی که به صلح با تمام همسایگانش دست یابد از یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای حمایت خواهد کرد.

معاون پیشین وزارت خارجه امریکا افزود: اسراییل هر زمانی که با همه همسایگانش به صلح دست یابد، آماده حمایت از ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است!

ایرنا از این دیپلمات آمریکایی پرسید آیا برای ایران هم حقی مشابه قایل هستید که دوبینز پاسخ داد: ایران چون به عضویت ان پی تی درآمده، قیودی دارد. البته من نمی‌خواهم از برنامه هسته‌ای اسراییل دفاع کنم.

مشاور پیشین رییس جمهور آمریکا در پایان تاکید کرد: ایران و آمریکا باید درباره نگرانی‌های امنیتی خود مذاکره کنند، زیرا نبود این روند باعث شده است هیچ طرفی نداند طرف مقابل دقیقا چه می‌خواهد.

کد خبر 197812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز