به‌طور متوسط در هر خانواده یک جوان در سن ازدواج وجود دارد و به ازای هر دو خانواده یک جوان ازدواج نکرده داریم.


علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این خبر گفت: چالش جمعیت در کشور غیرقابل انکار است. چالش‌هایی که درباره افزایش جمعیت مطرح می‌شود، ظرفیت‌های جامعه را مطرح می‌کنند که در این خصوص مطالعات زیادی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او با بیان اینکه چالش‌های جمعیتی غیرقابل انکار است، بیان داشت: بعضی‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که چالش جمعیتی در کشور داریم و می‌گویند هنوز ورود به این موضوع زود است. درحالی‌که فقط تا 15سال آینده برای این کار فرصت داریم و بعد از سال1410 وارد مرحله اول سالمندی می‌شویم. هم‌اکنون 30 تا 60 ساله‌های ما حدود 30میلیون نفر هستند و 40درصد کشور را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر این آمارها نشان می‌دهد که وارد دوران سالمندی شده‌ایم و نیازهای خاص این گروه سنی را باید مورد توجه قرار دهیم.

محزون درباره وضعیت کیفی جمعیت افزود: در سال‌های اخیر بعد کیفی جمعیت یکی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود و از دغدغه‌های اصلی مسئولان و سیاستگذاری است. پس از کیفیت، ظرفیت و منابع به‌عنوان چالش مطرح می‌شود. در شاخص‌های کیفی شاخص توسعه انسانی وضعیت کیفی زندگی و معیشت را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: قانون تنظیم خانواده در سال72 تصویب شد و براساس این قانون از فرزند چهارم به بعد تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند بنابراین، این قانون در روند رو به کاهش جمعیت تأثیر گذاشته است.وی با اشاره به اینکه افزایش سن ازدواج، تحصیل و اشتغال بانوان در کاهش جمعیت اثرگذار بوده است، افزود: تحولات فرهنگی و جمعیتی داخل کشور باید رصد می‌شد، نسبت به حد مطلوب، سرعت نزولی افزایش جمعیت بسیار زیاد است.مدیرکل دفتر آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سرعت کاهش باروری و افزایش درصد سالمندی به‌عنوان یک چالش جدی در کشور مطرح است، بیان داشت: 85درصد از ازدواج‌ها در گروه سنی 20 تا 34سال برای آقایان و 15 تا 29سال برای خانم‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 12میلیون پسر از سن 20 تا 34سال در کشور زندگی می‌کنند که عمدتاً در این سن ازدواج‌ها صورت می‌گیرد اما از این تعداد پنج میلیون و 600هزار نفر ازدواج نکرده‌اند که شامل 46درصد از این جمعیت می‌شود یعنی از هر دو نفر آقا در سن ازدواج یک نفر ازدواج نکرده است. محزون خاطرنشان کرد: زنان 15 تا 29ساله در کشور بیش از 11میلیون نفر هستند که از این تعداد حدود پنج میلیون و 800هزار نفر که نزدیک به 48درصد را تشکیل می‌دهند، ازدواج نکرده‌اند. این در حالی است که سالانه 880هزار ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد و سن 20تا 24سال سنین مطلوب ازدواج است. وی افزود:در حال حاضر سن مادر در زمان تولد فرزند25 تا 29سال است درحالی‌که پنج سال پیش‌سن مادران هنگام تولد فرزند 20 تا 24 سال بود، ‌این اعداد نشان می‌دهد که سن ازدواج و سن باروری در شهرها افزایش یافته است و این در حالی است که در مناطق روستایی سن مادر برای فرزند‌آوری 20 تا 24 است. از سوی دیگر خانواده‌ها به سمت کوچک‌تر شدن پیش می‌روند، به‌گونه‌ای که بیشترین بعد خانوار در سال85، 24/5درصد خانواده چهار نفره و در سال90 به 27/1درصد خانواده‌ها به سه‌نفره رسیده است.

به گفته مدیرکل دفتر آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال، این سازمان با رصد تحولات به سیاستگذاری‌ها کمک می‌کند. بحث جمعیت از مباحث بسیار مهم‌ است و رصد کردن تحولات آن از نیازهای اساسی برنامه‌ریزی کشور محسوب می‌شود و براساس آن مسئولان، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران رویکردهای خود را براساس تحولات جمعیتی بازنگری می‌کنند.

کد خبر 197746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز