گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: 37درصد از زوج‌های متقاضی موفق به دریافت وام ازدواج نشدند.

طرح

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که پارسال یک میلیون و 252هزار نفر برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌بودند که 63درصد از آنها موفق به دریافت وام شده و 37درصد از متقاضیان پشت نوبت دریافت وام مانده‌اند.در حال حاضر به هر یک از زوجین سه میلیون تومان وام تعلق می‌‌گیرد. دخترانی که مهریه آنان تا 110سکه بهار آزادی است دو میلیون تومان به مبلغ وامشان اضافه می‌شود و پسرانی که هنگام ازدواج سن‌شان کمتر از 25سال باشد نیز دو میلیون تومان به مبلغ وامشان افزوده خواهد شد.

عروس و دامادهایی که دانشجو بوده یا طلبه‌ حوزه‌های علمیه باشند نیز می‌توانند از افزایش دو میلیون تومانی استفاده کنند. این وام با سود چهار درصد و بازپرداخت 36ماهه است اما همه اینها روی کاغذ مانده و خیلی از زوج‌ها حسرت وام را می‌خورند. در حالی که میزان تعیین‌شده برای وام ازدواج حتی در بیشترین حالت (هر نفر پنج میلیون تومان) پاسخگوی هزینه‌های ازدواج دختران و پسران نیست و بسیاری از زوج‌ها برای شروع زندگی اتکایشان به دریافت این وام از بانک‌هاست، طی سال‌ گذشته یکی از گلایه‌های زوج‌ها ماندن در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج بود. پاسخی که کارمندان بانک‌های دولتی به این زوج‌ها می‌دهند این است که اعتبار مربوط به پرداخت وام ازدواج تمام‌شده است و باید تا باز شدن اعتبارات جدید که معمولا در سال بعد انجام می‌شود صبر کنند.

تأخیر در پرداخت وام ازدواج مشکلاتی را برای زوج‌ها به‌وجود آورده است. حسین معتمدنیا، مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، درباره‌ مشکلات وام ازدواج گفت:برای حل این مشکل جلسه‌ای با بانک مرکزی داشته‌ایم که در این جلسه مقرر شد تا یک کارگروه مشترک برای حل مسائل و مشکلات مربوط به وام ازدواج تشکیل شود. او به خبرگزاری ایسنا توضیح داد: بسیاری از بانک‌های عامل به وظایف خود عمل نمی‌کنند و کوتاهی می‌کنند، همچنین پشت نوبتی‌های زیادی برای دریافت وام ازدواج وجود دارد. معتمدنیا در پایان از احتمال تشکیل این کارگروه ظرف هفته آینده خبر داد.

براساس گزارش خبرگزاری مهر نیز معتمدنیا گفته: بانک مرکزی هنوز نماینده خود را برای حضور در کارگروه بررسی حل مشکل وام ازدواج جوانان به ما معرفی نکرده است. درصورتی‌که نماینده بانک مشخص شود، نخستین جلسه کارگروه چهارشنبه 25بهمن (امروز) در وزارت جوانان تشکیل می‌شود. مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه اگر بانک مرکزی نماینده خود را معرفی نکند تکلیف پرداخت وام ازدواج چه می‌شود، توضیح داد: بانک مرکزی فرصت دارد تا پایان این هفته یا نهایتاً هفته آینده نماینده خود را به ما معرفی کند تا در هفته آینده این کارگروه کار خود را آغاز کند.

دلایل عدم‌پرداخت وام، نحوه تخصیص اعتبار، میزان اعتبار برای وام ازدواج و همچنین درنظر گرفتن تسهیلاتی برای پرداخت وام اشتغال از موضوعات مورد بررسی در این کارگروه خواهد بود. در همین زمینه سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به خبرگزاری فارس گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در آینده نزدیک چند بانک خصوصی نیز وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت خواهند کرد. برای اجرای این تصمیم کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در مصوبه‌ای مقرر کرده است که بخشی از منابع سپرده قرض الحسنه بانک‌های خصوصی نیز صرف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شود.

به گفته او، در حال حاضر آموزش‌های لازم به کارکنان این بانک‌ها داده می‌شود و پس از تکمیل این آموزش‌ها و انجام اقدامات لازم برای اتصال به سامانه وام ازدواج، چند بانک خصوصی هم وام ازدواج پرداخت خواهند کرد. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج به 807هزار‌و 539نفر از متقاضیان دریافت وام ازدواج طی 10ماه نخست امسال گفت: طی این مدت رقمی بالغ بر 25هزار و 500میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک‌ها پرداخت شده است. سال گذشته بیش از یک میلیون و 252 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کرده بودند که حدود 63 درصد از این افراد وام خود را دریافت کرده‌اند و 33 هزار میلیارد ریال بابت این تسهیلات پرداخت شد.

کد خبر 201198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز