همشهری‌آنلاین: هشتمین همایش فلسفه رسانه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود

media

در سلسله همایش‌های سالانه فلسفه رسانه در دانشگاه تهران، هشتمین سری این همایش‌ها در 24 دیماه 1391 در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در این همایش پس از سخنرانی دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، پروفسور آرتور آسابرگر پژوهشگر بین‌المللی رسانه‌ها به صورت مجازی در مورد چیستی فلسفه رسانه صحبت خواهند کرد.

پس از آن، حوزه‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای، ستاره سازی رسانه‌ها، حق نشر در فضای مجازی، تعامل و رسانه‌ها، قدرت و رسانه‌ها، لاغری و رسانه، و . . . در یازده پنل بررسی خواهند شد. همایش از ساعت 8 و 45 دقیقه صبح آغاز می‌شود. ورود به این همایش برای عموم آزاد است.

  • سخنرانی کلیدی اول: فلسفه رسانه به مثابه درک فاصله‌ها: فاصله واقعیت و حقیقت رسانه‌ای

دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران

درک رسانه‌ای از یک سو، مستلزم فهم صنعت رسانه و تکنیک‌های دایر و رایج رسانه ای است و از سوی دیگر درگیر شدن با "محتوای رسانه ای" شده است. این دو مهم پژوهشگر رسانه ای را با عمق روش و چگونگی تولید رسانه ای آشنا می کند و فرد را به "جایگاه فیلسوفانه و در عین حال درونی شده رسانه ای" می کشاند. از این منظر، فلسفه رسانه بر بنیان مستحکمی به نام "ارتباط رسانه ای" همراه با "خرد رسانه ای" پیوند می زند. ارتباط رسانه ای یعنی قرار گرفتن در کانال و مسیر درک واقعی "پدیده رسانه ای شده" و همچنین همراه شدن با خرد رسانه ای به منظور "دریافت موجودیت به بستر واقعیت نشسته امر بازنمائی شده" است. این مجموعه فیلسوف رسانه را از مسیر ارتباط و خرد رسانه ای به سطح درک واقعیت رسانه هم با یک "تصویرخرد" و هم با یک "تصویر کلان" از واقعیت درگیر می کند.
اما سطح بسی عمیق تر و مهمتر خصوصا در زمانه گم شدن "خدا، انسان و طبیعت" در "جهان متکثر و رها شده تصاویر" بحث از "حقیقت رسانه" است. از آنجا که اساسا نباید تفاوتی بین تصویر واقعی و تصویربازنمائی شده رسانه ای وجود داشته باشد و "کلام و بیان صادق" اقتضاء می کند که این دو از یک امر سخن بگویند، ما در این سطح از همان حقیقت هستی باید سخن بگوییم، که "هستی رسانه ای" را به سمت سلامت و سعادت انسان و تامین "سعادت جاودانه" رهنمون سازد.
حکمت فیلسوف رسانه با نگاهی مسئولانه، نمی تواند از حکمت الهی وحکمت به حقیقت کشیده شده الهی جدا باشد. در اینجا رسانه مسئولیت پیامبرانه دارد و فیلسوف رسانه منعکس کننده "فاصله ها" است، فاصله بین "واقعیت رسانه ای و حقیقت رسانه ای"، فاصله بین آنچه رسانه هست و آنچه رسانه باید باشد، فاصله بین رسانه اخلاقی و رسانه غیر اخلاقی، فاصله بین رسانه سعادت گرا و رسانه شهوت گرا، فاصله بین رسانه حکمت گرا و رسانه فساد گرا، فاصله بین رسانه عدالت گرا و رسانه ظلم گرا که گرفتار عصبیت های حزبی، گروهی و قومی است. در واقع سطح "حقیقت رسانه ای"، خرد ارتباطی را به سمت "جبران کاستی های جهان واقعی" سوق می دهد. در اینجا جهان دوم، عاملی است برای "ترمیم بافت های تخریب شده" در جهان واقعی، جبرانی است برای دردها و آلام جهان واقعی و از همه مهمتر جبرانی است برای حقیقت گم شده در جهان خودخواهی ها و دور شدن انسان از خالق هستی است. رسانه حقیقت گرا، یعنی رسانه رها شده از عصبیت ها و خودخواهی ها است. به عبارتی رسانه حقیقت گرا، یعنی رسانه ای که رسانه گر را به مهار "تربیت الهی" کشانده و از "اژدر نفس" رها کرده است. البته این تفسیر از فلسفه رسانه حکمت گرا، نیازمند بسط و تحلیل و تفسیر بسیار است.
هشتمین سمینار دانشجویی فلسفه رسانه، تلاشی است برای درک و انعکاس سطح واقعیت رسانه ای که جلوه هایی از تعامل با حقیقت رسانه ای در آن دیده می شود. امید است با مباحث بعدی که اساتید و دانشجویان ارتباطات در این حوزه خواهند داشت، زمینه و فضای روشنتری نسبت به بحث از حکمت رسانه و رسانه مسئول و همچنین فاصله بین واقعیت و حقیقت رسانه ای فراهم شود.

  • سخنرانی کلیدی دوم: چیستی فلسفه رسانه

پروفسور آرتور آسابرگر، استاد ممتاز ارتباطات تلویزیونی و رادیویی و الکترونیک در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

علم ارتباطات یکی از جدیدترین علوم انسانی است و در دهه های گذشته رشد سریعی داشته است. یکی از مهم ترین حوزه ها در این عرصه، فلسفه رسانه است که در عین حال شاخه ای از علم ارتباطات و شاخه ای از رویکردی فلسفی است که بر مبنای آن فناوری تنها یک ابزار نیست، بلکه، تغییراتی مهم در بودن ما در جهان و روشی که ما جهان را درک می کنیم ایجاد می کند. در این سخنرانی، ابتدا نگاهی به علم ارتباطات خواهم داشت و سپس در مورد فلسفه رسانه، چیستی آن و ویژگی های منحصر به فرد یا مشترک آن صحبت خواهم کرد.

 

  • پنل اول: بازی‌های رایانه‌ای
  • نگاهی به بازی‌های رایانه‌ای  / فاطمه لوح موسوی

کم تر از چهار دهه است که بازی های رایانه ای از یک گرافیک ساده به یک صنعت جهانی نسبتا عظیم تبدیل شده است. بازی های رایانه ای ماند دیگر رسانه ها مثل فیلم و تلویزیون و اینترنت، تاثیرگذار شده اند. و توسط صد ها میلیون نفر در سراسر جهان بازی می شوند. با این حال مطالعه ی بازی ها به صورت آکادمیک به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. برای ورود به بحث بهتر است ابتدا معنی دقیق ویدئو گیم برای ما مشخص شود. هم چنین باید بررسی کنیم که چرا ویدئو گیم از دو کلمه تشکیل شده و با گذشت زمان به یک کلمه تبدیل نشده است.به طور کلی در تعریف بازی های ویدئویی می توان گفت بازی های ویدئویی نوعی سرگرمی تعاملی هستند که توسط یک دستگاه الکترونیکی انجام می شوند و بر اساس نحوه ی انجام بازی به ژانر های مختلفی تقسیم می‌شوند.
کلید واژگان: بازی؛ ویدئو گیم؛ ژانر؛ سرگرمی

  • فرایند توسعه ی بازی ویدئویی / مهدیه افضلی

فرایند توسعه بازی ویدئویی بیش از سی سال گذشته تغییر کرده است ولی هنوز ساختار اصلی واساسی آن باقی مانده است در این پژوهش افزایش پیچیدگی بازی های ویدئویی به عنوان یک محصول، روشی است که در بازی ها شکل گرفته است .پیشرفت این صنعت از طریق دانش آموزان و برنامه های سرگرم کننده بر روی کامپیوتر پردازنده ی مرکزی دانشگاه در سال 1960همراه شده است.واین کار با افزایش استفاده ی سه بعدی از کامپیوتر های شخصی بیشتر شد. بازی های ویدئویی فرایند توسعه متصل به هم، فعالیت های بی شماری است مثل طراحی بازی ، تولید محتوا، وکد برنامه نویسی ودر سطح فردی وگروهی اتفاق می افتد.در این مقاله سعی می کنیم تا به این مباحث بپردازیم ابتدا توضیحی در مورد توسعه بازی ویدئویی ووپیشرفت آن واینکه فرایند توسعه بازی از چند مرحله تشکیل شده و بررسی وتوضیح هر کدام از آنها که از چهار مرحله تشکیل شده است (1.مفهوم ایده،2.پیش تولید،3.تولید،4.پس از تولید) وسپس در مورد طراحی بازی وطراحی سند بازی صحبت می کنیم واینکه طراحی باید در مقیاس کامل باشد و بعداز آن به برخی از مشکلاتی که در روند توسعه ی بازی های ویدئویی وجود دارد می پردازیم. وبالاخره در پایان ارائه به توازن خلاقیت وعقلانیت در توسعه ی بازی می پردازیم.
کلید واژگان: توسعه؛ بازی؛ ویدئو؛ پیشرفت؛ ساختار

  • ژانرها و بازی‌های ویدیویی / مهناز اسماعیلی

ژانرها در حقیقت حلقه اتصال سفارش دهنده، تولیدکننده و مخاطب هستند. شناخت و دسته بندی ژانر در ابتدا در ادبیات و فیلم مرسوم شد و سپس وارد بازی های رایانه ای شد. به گونه ای که برخی از ژانرهای بازی های رایانه ای متاثر از ژانرهای سینمایی هستند. صنعت بازی های رایانه ای بر اساس تقاضای بازار و ذائقه باریکنان تصمیم می گیرند بر روی کدام ژانر سرمایه گذاری کنند. دسته بندی های زیادی درباره ژانر وجود دارد که یکی از مفصل ترین آنها متعلق به مارک جی. ولف است. ولف دشواری های را برای تعریف ژانر ارائه می دهد؛ از جمله: همپوشانی میان ژانرها، آثاری که به طور همزمان در چند ژانر قرار می گیرند، نقش تجربه مخاطب در تعیین ژانر و اینکه حد و مرزهای ژانر و خود ژانرها همیشه در حال تغییر هستند. اولین طبقه بندی علمی ژانرها بر اساس «تعاملی بودن» و نقش فعال مخاطب صورت گرفته است.
کلید واژگان: ژانر؛ بازار؛ ذائقه بازیکنان؛ تعاملی بودن

  • بازی‌های ویدیویی و اخلاق / فرزانه سیاسی راد

بازی های ویدیویی بواسطه ی داشتن محتوایی مثل خشنونت، مسائل جنسی و گاها فقدان محتوا مناسب و قابل قبول مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. همین مسئله باعث شده است تا محتواهای اخلاقی بازی های ویدیویی مورد پرسش های جدیدی قرار گیرند که اغلب با پرسش های اخلاقی ای که درمورد رسانه های سنتی مطرح می شدند متفاوت است. برای بررسی این مسئله ابتدا تفاوت رسانه های سنتی با بازی های ویدیویی از نظر تاثیرگذاری اخلاقی بررسی خواهد شد و خواهیم دید که بازی های ویدویویی بواسطه ی داشتن چه ابزارهایی قادرند تا در حوزه ی اخلاقی تاثیرگذارتراز رسانه های سنتی باشند. سپس سه حوزه ی تاثیر گذاری اخلاقی بازی های ویدیویی که عبارتند از:

- تاثیر بر رفتار بازیکنان
- تاثیر بر جهان بینی اخلاقی بازیکنان
- تاثیر بر شیوه ی تفکر افراد
بررسی خواهد شد.
کلید واژگان: بازی های ویدیویی؛ رسانه های سنتی؛ رفتار؛ جهان بینی اخلاقی؛ شیوه ی تفکر

  • آیا بازی‌های رایانه‌ای هنر محسوب می‌شوند؟ / رضوان سهرابی

جک کرول استدلال می‌کند که‌"بازی‌ها می‌توانند به طرق مختلف مفرح و ارزشمند باشند،اما نمی‌توانند پیچیدگی عاطفی‌ای را که اساس هنر است منتقل کنند." مقاله کرول رشته‌ای‌ از واکنشهای خشمگینانه را در پی داشته است. تقریبا تمام چیزهایی که درباره ویدیو گیم‌ها گفته شده است، بحث‌برانگیز است. ما در این سمیناردلایلی را برای صحت این اعتقاد که بازی‌های ویدیویی براساس نظریه‌های‌ تاریخی، زیبایی‌شناختی، رسمی، بازنمودی و بیانی، می‌توانند هنر محسوب‌ شوند،ارائه خواهیم داد سعی ما بر این است که ثابت کنیم اگرچه تعدادی از گیم‌های کامپیوتری احتمالا نبایستی هنر محسوب شوند،اما دلایل موجهی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از آنها بایستی در رده هنرها طبقه‌بندی شوند.
کلید واژگان: هنر؛ ویدئو گیم؛ زیبایی شناختی؛ فیلم

  • آینده بازی‌های ویدئویی / زهرا مجدی زاده

به بازی‌ها از ابعاد مختلف می توان نگریست. برای مثال بازی به عنوان سرگرمی، بازی به عنوان روایت، بازی به عنوان شبیه سازی، بازی به عنوان آموزش و پرورش، بازی به عنوان ارتباطات و بازی به عنوان خلق یک جهان خیالی.
پیش بینی می شود که در آینده، بازی ها در تمام این ابعاد رشد و گسترش چشمگیری داشته باشند.
برای مثال گسترش بازی ها از خانه ها و کامپیوتر های شخصی به تلفن های همراه و ساعت مچی در حال انجام است. هم چنین بازی ها نوع جدیدی از روایت های تعاملی را به وجود آورده اند و این امر توسعه خواهد یافت. از سوی دیگر بازی ها قادر خواهند بود امکاناتی برای شبیه سازی سیستم ها و موسسات ایجاد کنند و در رفع مشکلات آن ها موثر واقع شوند. بازی ها و به خصوص بازی های آن لاین می توانند در آموزش، موثر واقع شوند. بازی ها می توانند به خلق یک جهان خیالی و مینیاتوری منجر شوند. از جمله پیش بینی های دیگری که در خصوص آینده ی بازی ها محتمل به نظر می رسد، پیشرفت بیش تر آن در زمینه ی گرافیک و نیز امکانات بیش تری برای تولید بازی های ایجاد شده توسط کاربر است و سرانجام اینکه بازی ها می توانند چنان پیشرفت کنند که امکان تجربه ی هر چیزی را که تجربه ی آن در جهان واقعی ممکن نیست، فراهم آورند.
کلید واژگان: بازی؛ روایت؛ شبیه سازی؛ ارتباطات؛ جهان مینیاتوری

  • پنل دوم: تعامل
  • سطح تعامل در وب سایت های کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه / زهره لشنی پارسا

در سال‌های اخیر مطالعه تعامل به عنوان یکی از ویژگی‌های بنیادین ارتباطات و یکی از عوامل موثر بر کارایی ارتباطات در میان حلقه های ارتباطی رواج گسترده ای یافته است. یکی از حوزه های مطالعه تعامل، مطالعه وب سایت ها و سنجش سطح تعاملی بودن آنهاست. این پژوهش که به طور خاص وب سایت های کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه را مطالعه کرده تلاش می کند نشان دهد تا چه حد افزایش ویژگی تعاملی بودگی این وب سایت ها بر کارایی و تاثیر گذاری آنها افزوده است. نویسنده این پژوهش معتقد است برخی ویژگی های این وب سایت ها مثل باز بودن میدان بحث بین مدیران وب سایت ها و رای دهندگان باعث شده که مردم بیشتر به انتخابات علاقه مند شوند و دموکراسی فرانسوی تقویت شود. پژوهش از یک مدل شش سطحی استفاده کرده تا نمونه هایی از صفحات وب سایت های نیکلا سارکوزی و سیگلن رویال دو رقیب سال 2007 را مطالعه و مقایسه کند. تحلیل گفتمان صفحه ها نشان داد که هر کدام از رقبا از چه روش های متفاوت یا مشابهی برای افزایش تعامل با رای دهندگان استفاده می کنند.
واژگان کلیدی: تعامل؛ انتخابات؛ وب 2؛ اینترنت؛ کارزار سیاسی

  • مبارزات انتخاباتی، کاندیداهای انتخاباتی، میزان کارایی و نحوه افزایش آگاهی سیاسی مشارکت کنندگان / سهیلا بازی

در مبارزات انتخاباتی، از ویژگی های وب و فرصت هایی چون در گیری، اتصال، و بسیج و ...استفاده می شود.در مورد نقش سایت ها و فرصت های به وجو د اورنده ان همچون بحث و گفتگو، در ارزیابی نامزد های انتخاباتی موثر واقع می شود و این که خود سایت ها به تنهایی در فعال شدن و تقویت کارایی سیاسی ان ها تغییری ایجاد نمی کند و حتما باید به همراهظرفیت های خود به کار گرفته شوند. با امکان دادن فرصت های تعامل به کاربران بازهم خطر ابتلا به مبارزات انتخاباتی وجود دارد.عوامل مختلفی باعث فقدان دانش در مورد نامزد ها وعدم کارایی سیاسی ان ها می گردد.
در این مقاله تحقیقات متنوعی با مضامین زیر گنجاندهشده است:نقش محتوای وب سایت های تعاملی در افزایش درک سیاسی شرکت کنندگان، چگونگی بهبود اعتماد رای دهندگان در سیاست،ارایه نظریات مختلف، برای جبران فقدان اطلاعات در مورد نامزد ها و سیاست ها،به کارگیری راهکار ها وامکانات مختلف در وب برای شرکت کنندگان، در جهت افزایش کارایی و اثر بخشی اطلاعات سیاسی و ایتم های مختلف.
واژگان کلیدی: مبارزات انتخاباتی؛ کاندیدا؛ وب؛ کارایی سیاسی

  • انتخابات و اینترنت / زهرا وزیری

پژوهش و رأی گیری از انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 ایالات متحده نشان می-دهد که بزرگسالان جوان ( 18- 29 ساله ) بیشتر از هر سن و سال دیگری برای اهداف سیاسی به اینترنت اهمیت می‌دهند.
اینترنت به عنوان یک منبع سیاسی اطلاعات بین سال‌های 2000 و 2004 بوده است که یک چهارم که ( 24%) جوانان مورد مطالعه در این اطلاعات نشان داده است که از طریق وب سایت‌ها و کمپین ایمیل¬ها و دیدارهای نامزدها در صفحات وب: شرکت در بحث و گفتو گو یا چت آنلاین و ... در این اطلاعات است.جالب این است که در طول این دروه زمانی یادگیری در شب در شبکه‌های خبری از 39% به 23% درصد رسیده است.
75 میلیون آمریکایی برای شرکت در انتخابات از این نوع وب سایت¬ها استفاده می¬کنند و اینترنت به عنوان یکی از منابع اصلی در مورد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بود که انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایشی بیش از 50% در این مورد بوده است.
بحث در این مورد که آیا ساختار فرصت های موجود در اینترنت دارای اثرات معنی دار در مورد کسانی که در استفاده از اینترنت به خصوص وب سایت‌های تعاملی بر اثر اطلاعات سیاسی رأی دهندگان جوان در این زمینه است و پتانسیل آن در درون فعالیت‌ها چقدر بوده است.
سه نوع تعامل آنلاین وجود دارد: کاربر به سیستم، کاربر به کاربر، کاربر به سند.
کلید واژه: اثر بخشی اطلاعات سیاسی تعامل، منافع سیاسی، جوانان، کاربر، مبارزات انتخاباتی

  • تاثیر رسانه‌ها در بالا بردن اطلاعات سیاسی و افزایش مشارکت دانشجویان / طیبه محسنی خواه

تحقیقات تجربی از مبارزات انتخاباتی سال 2oo4 نشان داد که قرار گرفتن در معرض محتوای وب سایت ها ، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. که خود دارای تاثیر قابل توجهی در مشارکت جوانان وبزرگسالان در انتخابات بوده است. تحقیقی صورت گرفت به جهت اینکه اثر کمپین هایی را برای ارتباط و مشارکت شهروندان در انتخابات بسنجند، نتایج حاکی از آن بود که اطلاعات یشتر شرکت کنندگان از نامزدهای و مسائل توسعه ی سیاسی باعث مشارکت بیشتر آنها شده است.
طبق این مطالعات رسانه ها در سطوح مختلف از دادن اطلاعات گرفته تا اثر بخشی موثرند. در این مطالعه که در دانشگاه تهران انجام شد ابتدا2گروه پیش وپس آزمون تعیین شد محرک های انتخاباتی( همانند اطلاعاتی از کاندیدا- تصاویر-انتخاب صوری) به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه کنترل در معرض آنها قرار نگرفتند. در طی این مطالعه که دانشجویان آموزش هایی داده شد، مثلا در مورد مسائل سیاسی ونامزدها مطالبی نوشته بود وشرکت کنندگان را به نوشتن نظرات خود راجع به آن ترغیب می کرد. یاآموزش های دیگری مثل نوشتن و امضای طومارها برای مخالفت. هم چنین آدرس وب سایت ها و وبلاگ هایی به دانشجویان داده شد که اطلاعات سیاسی خود را افزایش دهند واینها نیز به نوعی تبلیغ برای مشارکت سیاسی بودند. نهایتا نیز یک سری متغییر ها برای اثر بخشی اطلاعات سیاسی در نظر گرفتندکه ببینندآیا این تعاملی کردن فضای سیاسی در مشارکت شهروندان دارای تاثیر بوده است یا خیر؟
به نظرم شرایط خوبی برای شرکت در انتخابات دارم.
من فکر می کنم اطلاعات خوبی در مقایسه با افراد مطلع در زمینه سیاست و دولت دارم.
من احساس می کنم در مواجه با مسائل سیاسی درک خوبی از آن دارم.
اگر دوستم در مورد انتخابات ونامزدها نیاز به کمک داشته باشد به خوبی می توانم او را راهنمایی کنم.
پس از تحلیل داده های آماری محققان به این نتیجه رسیدند که اثر این تعاملات در ارتباطات سیاسی قوی بوده وبیشتر از همه از این منابع اطلاعات می گرفتند: روزنامه ها- اخبار عصر- اینترنت- صحبت با دیگران در مورد سیاست-گوش دادن به صحبت رادیو و تماس با آن و...
واژگان کلیدی: وب سایت-تعامل-آزمون سنجش-مشارکت سیاسی

  • اطلاعات سیاسی و تعامل / مریم کوشکی

برای بررسی این پرسش تاثیر میانگین در پیش آزمون و پس آزمون، مورد مطالعه قرار گرفته است. و در مقایسه میانگین نشان میدهد که تاثیر اطلاعات سیاسی بین پیش آزمون و پس آزمون افزایش یافته است.
سوال 2 تحقبق این است که آیا ویژگی های تعاملی در برداشت از اثر سیاسی موثر بوده است؟
مقایسه نشان می دهد که تغییر در اثر بخشی اطلاعات سیاسی در نمونه ای از آزمون شرایط کنترل معنی دار نبود در حالی که اثر بخشی اطلاعات سیاسی در شرایط تجربی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است .
قرار گرفتن در معرض دیگر منابع ارتباطات سیاسی باعث پیش بینی اثر بخشی اطلاعات سیاسی می شود .
و هم اینکه اثر اطلاعات سیاسی در میان شرکت کنندگان در شرایط تجربی افزایش یافته است.
نتیجه نشان می دهد که ارزیابی تجربی گروه پیش آزمون و پس آزمون از اثر اطلاعات سیاسی افزایش قابل توجهی داشته است .
واژگان کلیدی:اطلاعات سیاسی-تعامل-گروه پیش وپس آزمون-منابع ارتباطی

  • تعامل گرایی سیاسی / مائده رضایی

تعامل یک ویژگی مهم برای بزرسالان است. بر اساس تحقیقی که در دانشگاه تهران در 9ژانویه صورت گرفته میزان اثر بخشی اینترنت بر روی جوانان را بررسی کردند این تحقیقاتبدنبال به رسمیت شمردن اهمیت رای دهندان جوان بوده و نامزد ها بدنبال افزایش اطلاعات رای دهندگان جوان و ایجاد انگیزه برای آنها در روند و جریان سیاسی و درگیر کردن آنها در این جریانات بوده است.
این آزمایشات نشان می دهد در معرض قرار گرفتن افزایش تعامل نه تنها به مبزان قابل توجهی اثر اطلاعات سیاسی را فزایش می دهد بلکه شرکت کنندگان در رای گیری ارزش بعنوان یک" مورد تعامل مهم" بحساب می آیند. تئوری اثر بخشی سیاسی استدلال می کند که در معرض قرار گرفتن رسانه ها است که موجی آموزش یزرگسالان جولن در مسائل مربوط به درک نامزد ها و همچنین افزایش در روند سیاسی می شود.
واژگان کلیدی:اینترنت- افزایش اطلاعات سیاسی-رسانه -اثربخشی سیاسی

  • پنل سوم: شبکه‌های اجتماعی

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان شبکه‌های همگانی /  بهنوش جوادی نسب

سایت‌های شبکه اجتماعی، در چند سال اخیربه فضای جذاب و پر طرفدار برای هر دو گروه جوانان و بزرگسالان بدل گشته است. بسیاری از مردم به منظور معاشرت با دوستان و آشنایان خود و اشتراک گذاشتن اطلاعات با افراد دیگر و همچنین به وجود آمدن فضایی برای دیدن و دیده شدن، از این شبکه ها استفاده می نمایند.هدف این فصل ترسیم ساختاری از شبکه های اجتماعی همگانی، با شروع از ماهیت بیتی بر محیط های دیجیتالی و در ادامه نشان دادن این مفهوم که چگونه زمینه های شبکه های اجتماعی با خواص بیت مطلع که ظهور آن به طور مشخصی مشترک است و همچنین بررسی خواص مختلف این شبکه های همگانی و مردم به عنوان یک شبکه و مخاطبان آنها، می باشد.
کلید واژگان: سایت های شبکه ای اجتماعی؛ شبکه های همگانی؛ محیط دیجیتالی؛ عمومی؛ مردم شبکه ؛ ارتباطات عمومی

  • شبکه‌های اجتماعی / حانیه فیض بخش

خدمات شبکه های اجتماعی تبدیل به یک فعالیت همیشه در دسترس و با محبوبیت بالا تبدیل شده است. برای بسیاری از مشتریان اینترنت شبکه های اجتماعی احتمالا تبدیل به یک عادت رسانه ای شده است. که به شکل اتوماتیک برای کسانی که از رسانه ها استفاده می کنند در رفتارشان تحول ایجاد کرده است. فرضیه اخیر این است که رفتارهای رسانه ای مشکل دار آن عاداتی هستند که از کنترل خارج شده اند. این اعتیاد به عنوان علاقه های رسانه ای شروع شده و به عنوان فعالیت رسانه ای ترجیح داده شده تعریف می شوند. اینترنت به استفاده کنندگان شکل خاصی می دهد و تبادل اطلاعات تنها مسئله مثبتی است که پیامدهای منفی آن را می پوشاند. انتظاراتی که مصرف کننده از اینترنت دارد به پر کردن تنهایی های فرد مربوط می شود. که این به تنوع هایی که در این وسیله دیده می شود بر می گردد. اما ممکن است کنترل استفاده از اینترنت از دست مصرف کننده خارج شود. مصرف کننده در صورت استفاده بی رویه ناخودآگاه انتظاراتی دارد. مصرف کننده فردی می شود که نسبت به خروجی های اینترنت واکنش نشان می دهد. و این مسئله باعث از بین رفتن آگاهی های او و کند شدن مهارت هایش می شود.
کلید واژگان: اعتیاد؛ عادت؛ شبکه های اجتماعی؛ مسئله مشکل دار؛ عادت رسانه ای

  • استثمار شبکه‌های اجتماعی / شکیبا گروگان

شبکه‌های اجتماعی به خودی خود محیط های تعاملی و دموکراتیکی هستند که در عصر حاضر بسیار مفید فایده ارزیابی می شوند.هدف از ایجاد این شبکه ها به طور کلی و در درجه ی اول،گسترش ارتباطات آزاد و فراگیر و حداکثری،و پیوند هرچه بیشتر افراد با یکدیگر بود و در نتیجه جهانی شدن ارتباطات.با این حال چندی پس از شکل گیری این شبکه ها،کاربرد آن وجوه تازه ی بیشتری نیز پیدا کرد.این پژوهش به یکی از این وجوه که همانا مصارف تجاری،اقتصادی،بازاریابی و جذب نیروی کار از طریق این شبکه هاست،پرداخته و توضیح می دهد که چطور شبکه سازی اجتماعی تجاری با استفاده از نرم افزارهای خاص،از کاربران بهره برداری یا به عبارتی بهره کشی می کند.هرچند شاید چون به طور کلی عضویت در این شبکه ها اختیاری است و به طور نسبی در درونشان فضای آزاد وجود دارد، نتوان به طور قطع از استثمار این شبکه ها سخن به میان آورد.می توان گفت شبکه های اجتماعی مانند تیغی دو پهلو هستند که در کنار مزایایی که به کاربران می دهند، در برخی زمینه ها از آنان بهره برداری می کنند.
کلید واژگان: شبکه های اجتماعی؛ ارتباطات حداکثری؛ جهانی شدن ارتباطات؛ شبکه سازی اجتماعی تجاری؛ بهره کشی

  • سایت‌های شبکه اجتماعی به عنوان جوامع مجازی / مروارید اسلامی

جوامع مجازی، تجمعات اجتماعی هستند که از شبکه اینترنت سر برآورده اند. این شبکه ها موجب شکل گیری روابط شخصی در فضای مجازی شده اند. سایت های شبکه اجتماعی به عنوان جوامع مجازی، مثل مای اسپیس و فیس بوک، روی شیوه فکر کردن ما اثر می گذارند. این مقاله به بررسی وضعیت محیط های اینترنتی مثل مای اسپیس به عنوان سایت هایی برای جوامع مجازی می پردازد. مای اسپیس و دیگر سایت های شبکه اجتماعی مثل فیس بوک در واقع به عنوان فضاهای های اجتماعی عمل می کنند که جوامع مختلفی ممکن است در آن ها شکل بگیرند. این مقاله به دنبال بررسی شرایطی است که برای شکل گیری جوامع مجازی الزامی هستند و همچنین این مسأله که هر چند وقت یک بار و کجا باید شکل بگیرند. این مقاله از ادبیات تاریخی راجع به اجتماع، بررسی های مبتنی بر مشاهده سایت مای اسپیس و تجزیه و تحلیل موارد انتخابی استفاده می کند. ابتدا به مطالبی راجع به شبکه های اجتماعی و به خصوص بررسی دقیق مای اسپیس می پردازد و سپس بحث را بر ادبیات سنتی تر جامعه شناسی راجع به اجتماع بنا می گذارد. الزامات جوامع مجازی تعیین می شود و چگونگی درگیر شدن کاربران جوامع مجازی در فعالیت های اجتماعی بررسی می شود و شرایطی کشف می شود که بیشترین کمک را به توسعه جوامع می کند. تمرکز بحث روی درک مفهوم جوامع مجازی است.
کلید واژگان: جوامع مجازی؛ شبکه های اجتماعی؛ مای اسپیس؛ کاربران

  • کشف مصارف شبکه‌های اجتماعی در محیط‌های کاری / شمیم شرافت

امروزه علاقه ی قابل توجهی به استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های کاری دیده می شود. من استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های کاری برای ارتباط بین کارمندان و پیوند آن ها(چه بین افراد یک سازمان و چه بین افرادی در بین سازمان های مختلف)، که در زمینه ی تولید و توزیع کالا و خدمات می باشد را بررسی می کنم. تلاش من کشف این امر است که استفاده از شبکه های اجتماعی چقدر به بهبود کیفیت کار در سازمان ها کمک می کند. سایت های مختلفی از شبکه های اجتماعی وجود دارد و این امر موجب بروز تفاوت در کارکرد آن ها و موفقیتشان می شود. در این مبحث تلاشی برای توضیح شبکه ی اجتماعی خاصی نمی شود و صرفا از تعاریف کلی ای که بوید و الیسون (2008)ارائه کرده اند استفاده می شود.
کلید واژگان: شبکه های اجتماعی؛ محیط های کاری؛ سازمان؛ خدمات؛ کارمندان

  • پنل چهارم: فلسفه عکاسی
  • چشم جذاب، عکاسی / مسعود رئوف

عکاسی از زمانی که در سال 1849 حضور فراگیر خود را به نمایش می گذارد تا امروز پیشرفت های زیادی کرده است و توانسته رسانه های جدید را از لحاظ تکنیکی غنی کند. در سمینار حاضر به بررسی عکاسی از منظر شخصی به نام ولری در کنفرانس سال 2001 در صدمین سالگرد عکاسی در فرانسه پرداخته می شود که ولری این علم را اگر چه یک کشف تکنیکی و علمی مناسب و قدرت بخش می داند، اما سعیش بر این است که این تکنیک را با هنر های بصری نقاشی و ادبیات و ذهنی مانند شاعری مورد مقایسه قرار دهد و ضمن تایید عکاسی، آن را نقد می نماید و معتقد است که عکاسی هرچند قدرت انسانی را رو به فزونی قرار داده است، اما در عین حال آن را نوعی فریب برای دستکاری و تحریف واقعیت ها بر شمرده که علاوه بر برهم زدن ساختار تخیل انسانی، بر هنر آوانگارد و اصیل نیز تاثیر منفی گذاشته است و باعث از بین بردن هنر حقیقی شده است و شناخت بسیط شده ای از واقعیت است که عامه را مد نظر قرار می دهد. او این علم را محصول مفید و در عین حال مضر دستیافت مدرنیته می داند و به شیوه ای متناقض به بررسی وجوه عملی و نقش عکاسی در زندگی انسان می پردازد.
کلید واژگان: چشم جذاب، عکاسی، کشف تکنیکی، فریب، تحریف واقعیت، هنر آوانگارد، مدرنیته

  • فلسفه  عکس / محمد سرفرازی

عکاسی در قرن بیست و یکم به عنوان یک رسانه ی مهم و تأثیرگذار، شناخته شده است و همچنین نقشی اساسی را در القای پیام و مفاهیم به مخاطب ایفا می کند. از این رو رسانه های جمعی از جمله تلویزیون و مطبوعات سعی می نمایند از این تکنیک به عنوان وسیله ای برای درک بهتر و ایجاد رغبت در مخاطب و هنر نمایی در قالب های محتوایی و همچنین به عنوان سندی محکم استفاده نمایند. بدین سبب اهمیت عکس و عکاسی باعث شده تا بسیاری از صاحب نظران دنیای هنر و علم ارتباطات به بررسی آن بپردازند. از جمله ی این افراد استفان بل می باشد که به تفکر درباره ی رسانه ی اشباع شده ی جوامع و جایگاه عکاسی در زندگی روزمره و معرفی کردن تئوری هایی که بیانگر تحلیل عکس ها و بررسی قدرت تکنولوژی دیجیتال می باشد، پرداخته است. در این مبحث قصد داریم به موضوعاتی از قبیل هویت عکاسی، معانی عکس، عکس های فوری، استفاده از عکس جهت درآمدزایی، تأکید بر عکس به عنوان سندیت، عکاسی به عنوان یک هنر و همچنین به مسأله ی رابطه ی بین عکاسی و شهرت بپردازیم.
کلید واژگان: هویت عکاسی، عکس های فوری، درآمدزایی عکس، سندیت عکاسی، شهرت

  • پرتره در عکاسی و عکاسی در عصر مدرن / حمیدرضا رفعت نژاد

بحث نخستی که در این قسمت قرار است به آن پرداخته شود، درباره‌ی تاریخچه و مفاهیم و زیباشناسی عکاسی پرتره است. از آن جایی که عکاسی پرتره‌ هم مانند خود عکاسی با تکنیک داگرئو گرافی، یا داگرئوتایپ آغاز شد. سیستم عکاسی‌ای که با دادن بخار ید به صفحه‌ی عکاسی و بعد قرار دادن آن در دوربین آغاز می‌شد. در ادامه به چگونگی اهمیت پرتره‌ها در خلال تاریخ مختصر پرتره نگاری اشاره خواهد شد و بعد این بحث مطرح می‌شود که چه چیزی پرتره‌ها را از هم مجزا می‌کند و چه معیاری آن‌ها را از هم تفکیک می‌کند.
موضوع بحث دوم که به آن پرداخته خواهد ‌شد عکاسی مدرن است. ابتدا تاریخچه‌ی مختصر و گذرایی از این نوع عکاسی ارائه خواهد شد و سپس به این پرداخته خواهد شد که ماهیت عکاسی در عصر مدرن چه ویژگی‌هایی یافته و همچنین به معضلاتی مانند روتوش‌های نرم افزاری پرداخته خواهد شد.
کلمات کلیدی: عکاسی - عکاسی پرتره - عکاسی مدرن - روتوش نرم افزاری

  • پنل پنجم: فلسفه رادیو
  • فلسفه رسانه‌های شنیداری / لیلا نوروزی

در این قسمت من می‌خواهم در مورد رسانه‌ها و فلسفه  رسانه به طور کلی مطالبی عنوان کنم فلسفه ی رسانه در واقع قرار گرفتن در فضای رسانه هایی است که در روایت واقعیت اثر می گذارند و با این نگاه که همه چیز روایت شدنی است نه روایت تلاش می کند که روایت را به عنوان یک واقعیت مطالعه کند. رسانه ها امروزه جز جدانشدنی زندگی روزمره ی هستند به گونه ایی که تصور ادامه ی زندگی بدون آنها برای خیلی ها غیرممکن است بسیاری از رسانه آنچنان خود را به مخاطبان و مصرف کنندگانشان نزدیک می کنند که جزی از خود هر فرد می شوند و در واقع فرد خود را از طریق آن ها می بیند و می شناسد. رادیو یکی از این رسانه ها است که در نگاه فرد به خود و جهان بی تاثیر نبوده همچنین با توجه به اینکه رادیو رسانه ای است که عمر بیشتری نسبت به رسانه های دیگر دارد و دارای تاریخچه ی وسیعی است و همچنان جزو رسانه های زنده و تاثیر گذار در جهان مدرن است می توان از نظرگاه فلسفه به آن نگاه کرد. فلسفه ی رسانه در شکل محقق شده ی خود فلسفه ی گونه های رسانه ها را در بطن خود دراد تعبیر فلسفه ی رادیو هم می تواند محقق شود و ی توان به مبانی معرفت شناختی آن اشاره کرد و از منظر فلسفه به جنبه ها و ویژگی های رادیو نگاه کرد. بدون شک رادیو به عنوان رسانه در جهان مدرن بر دریافت مخاطب از جهان تاثیر داشته و با توجه به اینکه رسانه ایی کور است و تنها راه شناختی آن شنوایی است نه تنها بر واقعیت دریافت شده بلکه بر شکل واقعیت نیز اثر داشته و برداشت انسان از واقعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا ما ابتدا به تاریخچه ی رادیو و بررسی ویژگی‌های رادیو می پردازیم و سپس از منظر فلسفی به رادیو نگاه می کنیم.

  • ویژگی‌های رادیو / خدیجه محمدی

رادیو رسانه ایی کور است به این معنی که تنها از راه شنیداری با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند این ویژگی رادیو شاید در ابتدا یک کمبود بوده و رسانه هایی چون تلویزیون و و سینما بعد از رادیو در واقع خواسته اند که رسانه ایی با صوت و تصویر باشند و نه تنها از راه شنیداری بلکه از راه دیداری نیز به پیام رسانی بپردازند اما امروزه این ویژگی در رادیو به یک ویژگی منحصر به فرد تبدیل شده که خاصیتی به رادیو می دهد. در رادیو تصویر یا متنی وجود ندارد و تماس با رسانه ی رادیو کاملا غیر دیداری است رموز رادیو صرفا شنیداری هستند و شامل صحبت موسیقی و صدا می شوند. بهترین مزیتی که کور بودن رسانه ی رادیو به همراه دارد جاذبه قدرت تخیل در رادیو است. از آنجایی که مخاطب رادیو فقط صدا دریافت می کند خود مجبور به تصویرسازی می شود همانطور که می دانیم تخیل بی مرز است و مخاطب رادیو آزادانه می تواند تصاویری بیافریند که لزوما زنده و رئال نیستند و می توان گفت که مخاطب رادیو مخاطبی آزاد است.اثر مثبت دیگری که کور بودن رسانه ی رادیو به همراه دارد انعطاف پذیری آن است یعنی اینکه رادیو شنونده ی خود را آزاد می گذارد و مخاطب رادیو می تواند د ر حین گوش دادن به رادیو به کارهای دیگری بپردازد و فعالیت های دیگری نیز انجام دهد.رادیو وسیله ای شخصی برای برقرای ارتباط است نه تنها به این دلیل که پیام های آن می توانند در مغز شنونده واقعیت یابند، بلکه به این دلیل است که رادیو در شرایط تنهایی و خلوت مخاطب با او همراه است و در دسترس شنونده است.در کنار اشاره به ویژگی های رادیو باید به این نکته اشاره کرد که بعضی از ویژگی های رادیو همچنان که مکمل یکدیگرند در تضاد با یکدیگر نیز هستند به این معنی که همانطور که ویژگی انعطاف پذیری رادیو باعث آزادی مخاطب رادیو شده اما از طرفی هم از دقت مخاطب در دریافت پیام می کاهد.

  • فلسفه رادیو / عابده محمدی

در پایان به فللسفه ی رادیو می پردازیم فلسفه ی رادیو دانشی میان رشته ای است و با حوزه های مطالعاتی ماننده فلسفه ی تکنولوژی، فلسفه ی زبان، معرفت شناسی، فلسفه ی ذهن، معناشناسی، زیباشناسی، فلسفه ی هنر در ارتباط است و به همین دلیل دانشی پیچیده است. همچنین نیازمند توجه به جبرگرایی تکنولوژی و ذات گرایی رسانه ها و نسبت رادیو با خلق مفاهیم و واقعیت های جدید و نحوه ی ظهور آن با دیگر پدیده های دنیای مردن و تحلیل زبان رسانه ای آن است. رادیو خصلتی پدیدارشناختی دارد و مبتنی بر ادراک شنیداری است و عدم حضور شی، عدم تمرکز نگاه و نبودن مانعی بین این دو، از مشخصات اصلی شنیدن در رادیو است. معنی و مفهوم در رادیو روندی ایستا و جامد نیست و کاملا انعطاف پذیر است و رادیو در واقع رسانه ای شدیدا زنده است و نمادی از زنده بودن، به گونه ای که امروزه در بسیاری از اماکن عمومی،سالن های انتظار، تاکسی و خط های عمومی و فروشگاها صدای آن را می شنویم.رادیو از این نظرماننده بسیاری از رسانه ها ابزاری برای ابراز وجود است. رادیو رسانه ای است که همچنان می تواند زنده بماند و همچنان مخاطبان خاص خود را داشته باشد و به حاکمیت خود در شرایط بحرانی ادامه دهد و هیچ گاه مخاطب خود را تنها نمی گذارد.
کلید واژگان: فلسفه؛ رسانه؛ فلسفه ی رسانه؛ فلسفه ی رادیو؛

  • پنل ششم: ستاره سازی رسانه‌ها
  • چه کسی می‌خواهد یک چهره باشد؟ / اشرف فتح آبادی پور

رسانه های جمعی در کنار کارایی ونقش گسترده ای که در زندگی افراد دارند، از میزان بالای تاثیر گذاری و نفوذ بر مخاطب بهره مند هستند و هرگونه بحث و گفت وگو پیرامون شیوه عمل رسانه جمعی و تاثیرات آن باید حول محور این نکته باشد که رسانه های جمعی جزلازم جامعه و زندگی فردی ما هستند. آن چه که قرار است در این ارائه به بحث بپردازیم رسانه ها به عنوان جز لازم زندگی افرادو شهرت و مشاهیر به عنوان نمونه ای آشکار از بازنمایی های رسانه ای است اما این موضوع در فصل اول به صورت جزئی پرداخته می شود. درادامه به سوالات ساده ای که در رابطه با شهرت پیش می آید پاسخ می دهد. در واقع فصل اول فتح بابی برای آمادگی مخاطب با شهره و تعریف شهرت است ضمن آن که ظهور تکنولوژی رسانه ای را در ایجاد و دوام یک شهرت به بحث می گذارد.
کلید واژگان: رسانه؛ شهرت؛ بازنمایی؛ مخاطب؛

 

  • تولد ستاره: ستاره سازی / رکسانا قهقرایی

در این مقاله مکان‌های رسانه‌ای، رویدادهای رسانه‌ای، مناطق مشهور، وقایع تلویزیونی، فرهنگ مصرف وارتباط آن با ستاره ها، وضعیت جسمانی افراد مشهور و تاثیر آن بر ستاره شدن مورد بررسی قرار می گیرد.
مکان های مشهور بر این نکته اشاره دارد که آیین های رسانه ای الزاما به مکان هایی همچون استودیو های تلویزیونی و صحنه محدود نمی شود. بلکه مناطق معروف یا مکان هایی را که دست اندرکاران رسانه در آن برای عرضه عقاید خود با رهگذران مواجه می شوند، هم در بر می گیرد.
رویدادهای رسانه تاکید می کند که این دسته از رخدادها، رویدادهایی واقعی هستند نه آن هایی که توسط رسانه سازماندهی و مهندسی می‌شوند.
مناطق مشهور هم می تواند شهرک‌های رسانه‌ای، لوکیشن‌های یک فیلم خاص، مکان های برگزاری مراسم تجلیل یا سوگواری و ... را در بر بگیرد.
واقعیت تلویزیونی شامل سرگرمی‌های ساختگی و واقعیت‌های انسانی برای مصرف گسترده است و تفریحات معروف را با زندگی واقعی درمی آمیزد و بر محوریت رسانه تاکید می کند.
ساخت و مصرف محصولات مرتبط با فیلم ها یا سریال های معروف نشان از اعتبار، شناخت و جلوه عمومی ستاره ها دارد.
فرآیند معنابخشی به محصولات تولید شده از ستاره ها دارای سه مرحله است:
نخست آن که خود ستاره به عنوان یک الگو دارای جذابیت و اعتبار است.
دوم آن که معنا از ستاره به محصول انتقال می یابد.
سوم آن که مصرف کننده با خرید محصول کالا را با تایید ستاره برابر می کند.
وضعیت جسمانی اشاره می کند که فیزیک اشخاص چهره در کاربست رسانه ای و فرهنگ طرفداران آن ها یک محوریت محسوب می شود. بدن این افراد غالبا ایده آل و بهترین فرم زنانه یا مردانه و همیشه در معرض نمایش، مطلوب و خوشایندی قرار دارد.
کلید واژگان: رسانه؛ ستاره؛ فیزیک؛ مصرف؛ رویداد؛ مکان؛ واقعیت

  • رسانه و ستاره سازی / سمانه سادات فرجی

معیار زیبایی شناسی در جهان امروز ما، به شدت تحت تاثیر رسانه قرار گرفته است. رسانه با مشهور کردن افراد و تبدیل آن ها به ستاره هایی سرشناس، موجب تقلید مردم معمولی جامعه از آن ها می شود. در واقع سلیقه ستاره ها با مصرف بینندگان رسانه رابطه مستقیمی دارد و شاخصی برای مد محسوب می شوند.
رسانه با زیر ذره بین قراردادن زندگی ستاره ها، می توانند در بی اعتبارشدن آن ها نیز موثر باشند چنان که می توانند از افراد معمولی جامعه، ستاره بسازند.
فعالیت های اجتماعی، زبان بدن، طرز صحبت کردن و انتخاب و اجرای نقش توسط ستاره ها از ارکان اصلی مشهوریت آن ها به حساب می‌آید.
امروزه ستاره ها که به چهره های آشنای زندگی ما تبدیل شده اند، نقش نمایندگان مردم را نیز دارند و حتی بر تصمیمات سیاسی جامعه نیز اثرگذارند و این یک قدرت نسبی به شخصیت های این چنینی داده است.
در حالی که در گذشته مفاهیمی چون جذابیت و شهرت، مقدس و از نعمات الهی برشمرده می شد، در جهان امروز این مفاهیم توسط رسانه به ستاره ها نسبت داده شده است.
کلیدواژگان: رسانه؛ ستاره ها؛ زیبایی شناسی؛ مشهوریت؛ مردم معمولی

  • پنل هفتم: لاغری و رسانه
  • درس‌های حوزه تناسب اندام /  رویا شریفی

تغییرات شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی چالش های جدیدی را برای بدن فرد مطرح کرده اند و در انتقال مفاهیم تناسب اندام برای زندگی اجتماعی منعکس شده اند. مفاهیم تناسب اندام در اواخر قرن21 به وسیله عقیده به فردی سازی شکل گرفت که هویت، سلامت و تحرک اجتاعی را به عنوان مسئولیت و وظیفه فردی بیان کرد. تناسب اندام داشتن، در مورد منابع و ظرفیت های مناسب برای برعهده گرفتن پروژه خود در یک مد شایسته، به حداقل رساندن خطرهای سلامتی و به حداکثر رساندن ارزش بازار مصرف است. تناسب اندام یک واحد اندازه گیری استعداد برای زندگی در فرهنگ مصرف کننده و اقتصاد خدمات است. تسلط بر حوزه های تناسب اندام ممکن است دستاوردهایی را در قدرت ذهنی و فیزیکی، انعطاف پذیری و تحمل و کاهش خطرات سلامتی و بهبود در ظاهر ارائه دهد. شرکت در حوزه های تناسب اندام با تولید سوژه هایی که برای مصرف کننده مناسب هستند، مصرف کننده را مجبور ساخته است. تولید معنا و هویت و روابط با دیگران در فرایند مصرف و بازنمایی بصری هویت فردی و موقعیت اجتماعی و فردیت از جمله سوژه هایی هستند که در حوزه تناسب اندام مطرح می شود. این ظرفیت ها ما را به سمت مفاهیمی از جمله: کار و آسودگی، فرم و عملکرد و نظم و لذت بردن هدایت می کند.
مفاهیم کلیدی: تناسب اندام؛ کار و آسودگی؛ فرم و عملکرد؛ نظم و لذت بردن.

  • خلاصه‌ای از کتاب تصویر بدن / النا ولایتی

این کتاب به بررسی تصویر بدن مردان و زنان با تمرکز خاص بر اثرات فرهنگی و درجه ای از نارضایتی از شکل بدن در زنان و مردان در زمینه و سنین مختلف می پردازد. تئوری ها و داده هایی از روان شناسی، جامعه شناسی، مطالعات زنان و مطالعات رسانه، برای رسیدگی به این سوال که «چگونه مردان و زنان شکل،اندازه و وزن بدن راتجربه می کنند» را بررسی و مطالعه می کنند.
در این کتاب بحث بر سر نارضایتی از بدن در زنان و مردان است که به موجب آن اثرات قابل توجهی بر رفتار آنها داشته است چنان که بسیاری از مردان و زنان سعی در تغییر شکل و وزن خود را دارند. که در ارائه ی این الگوی ایده آل از بدن رسانه ها نیز بی تاثیر نبوده‌اند.
اما تاکید این کتاب بر درک از عواملی است که موجب رضایت مردان و زنان از تصویر بدن می شود. ارائه راه حل هایی برای مقاومت در برابر فشار های فرهنگی در جهت ترویج رضایتمندی از بدن و نگاه مثبت به تصویر بدن.
وازه های کلیدی: تصویر بدن؛ لاغری اندام؛ اثرات رسانه و ...

  • احساس تناسب اندام / نوشین غیبی

از نقطه نظر پزشکی ورزشی، متناسب بودن ترکیبی است از قدرت، انعطاف پذیری و استقامت قلبی عروقی. متناسب بودن چندین جنبه متفاوت دارد و مفهوم پیچیده ای است. همچنین تعریف زندگی از تناسب اندام روشن نیست. به علاوه تناسب اندام برحسب زمان متنوع است و در طول تاریخ فرهنگ تغییر کرده است. کتاب مورد نظر درمورد تناسب اندام درجامعه معاصر است. در قرن 19 ورزش های فیزیکی برای توسعه شخصیت اخلاقی به خاطر تغییر زندگی روزمره ای که توسط شهرنشینی، صنعتی شدن و مهاجرت ساخته شده بود، انجام می شد. در طول قرن 20 تناسب اندام فردی برای پیشرفت فردی و خودشکوفایی رواج یافت؛ که مرتبط با نیازهای ظاهری رو به رشد و صنایع خدماتی برای هر دوی مصرف کنندگان و تولید کنندگان بود. بنابراین تناسب اندام یک هدف در حال حرکت و متغیر است. تعریف تناسب اندام، ضوابط و اهداف مرتبط با آن، به طور جدایی ناپذیری با برنامه های خاص اجتماعی، اضطراب و خواسته های روزانه در ارتباط است.
کلید واژگان: تناسب اندام؛ نقطه نظر پزشکی؛ تاریخ؛ پیشرفت فردی؛ اجتماع

  • اثرات رسانه بر احساس از خود / نجمه اشکوری

این یک توافق عمومی است که فشاری که از نظر شکل و اندازه روی زنان است از مردان بیشتر است. مطالعات نشان داده است نمایش هر دو جنس زن ومرد در تفاوت های برجسته ای که نسبت به وزن بدنی دارند قابل ملاحظه اند. تحلیل متنی نشان می دهد که زنان لاغری غیرعادی در رسانه ها دارند، اگر چه مردان که مایل اند با وزن استاندارد نشان داده شوند. لیندا اسمولاک ذکر می کند که مدل های رایج در سال2000 از 98 درصد زنان آمریکایی لاغرتر هستند.
مجلاتی که زنان جوان را مورد توجه قرار می دهند، اثرقوی بر روی مخاطبانشان دارند، به نوعی خدمت ترویج ونگهداری آیینی زنانه را دارند و تعریفی از توانایی های زنان جذاب ارائه می دهند.روان شناسان سه نظریه اصلی را توسعه دادند که چگونه تصاویر رسانه ای ممکن است تصویر بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، در جایی که ممکن است این اثراتش در معرض خطر باشد.
ـ نظریه مقایسه اجتماعی:
درسال 1954، لئون فستینگر نظریه برجسته خود را روی فرآیندهای مقایسه اجتماعی بیان کرد.
ـ نظریه اختلاف خود :1987 هیگیینز
اشاره می‌کند به آسیب پذیری عاطفی مردم ونتیجه محرک از اختلاف در الگوهای اختلاف درباره خودشان.
ـ نظریه طرحواره(الگوی خود): 1970 مارکوزه
نمایش های ذهنی افراد از آن دسته از عناصری است که آن ها را از دیگران متفاوت می سازد.
ـ ترکیب بدنی نقش مدل ها، شکل مدل های نقش بدن
ـ تحولات اخیر
ـ کاهش اثرات تصاویر رسانه‌ای
ـ مطالعه تحقیقات تاثیر مستقیم تصاویر رسانه ای بر روی تصویر بدن
ـ گزارش بررسی ارائه رسانه ها از تصاویر بدنی.
واژگان کلیدی: زنان؛ لاغری؛ تصاویر رسانه ای؛ بدن.

  • پنل هشتم: تبلیغات
  • رسانه‌های گفت و گویی و تبلیغات در عصر حاضر / زهره علی حسینی

تبلیغات گران از دیرباز تبلیغات را به مثابه امری از بالا به پایین در نظر می گرفته اند. یعنی آنها معتقد بودند که روند کار و اطلاعات منتظره تحت کنترل آنهاست. امروزه با گسترش رسانه های جدید این تفکر به چالش کشیده شده است. من در ارائه خود نحوه به چالش کشیده شدن این تفکر را با ارائه مثالهایی توضیح خواهم داد. ابتدا در مورد تبلیغات و رابطه اش با رسانه ها در اعصار مختلف صحبت خواهم کرد و در ادامه تعاملات گفت و گویی و مشارکت اجتماعی را توضیح خواهم داد. سپس در مورد تبلیغات و تجاری شدن رسانه های جدید توضیح داده و بعد از آن به صحبت درباره همزیستی دو جانبه تبلیغات و صنعت رسانه های تجاری صحبت خواهم کرد. من این مباحث را با مطرح کردن برخی انتقادات و همچنین بحثی درباره تبلیغات و رسانه های جدید به پایان خواهم برد. این مباحث پایه ای برای بحث دیگر اعضای گروه نیز فراهم می کند.
کلید واژگان: تبلیغات، رسانه های جدید، گفت و گو، تجاری شدن، مشارکت اجتماعی.

  • جنسیت در تبلیغات: مسئله خلاقیت / فاطمه فتحی

از دیر باز باور رایجی در میان تبلیغاتگران وجود داشته است. آنها در نظر می گیرند که زنان در امر تبلیغ و خصوصا خلاقیت ضعیفتر از مردان هستند. اما امروزه با ظهور رسانه های جدید، مصرف کنندگان، بی واسطه، می توانند با یکدیگر و تبلیغگران در ارتباط باشند. بحث من در این ارائه در مورد نقش کلیشه های جنسی و جنسیتی در تبلیغات است که یکی از چالش برانگیزترین مباحث این حوزه می باشد. ابتدا اندکی در این مورد صحبت کرده و سپس با ارائه نتایج یک مطالعه تطبیقی بین دو پیکار تبلیغاتی بین المللی، به نقش رسانه های گفت و گویی در مورد تبلیغات،که در ارائه سرگروه توضیح داده شد، برخواهم گشت. ایده اصلی در این بحث، مشخص کردن نقش و تاثیر جهانی شدن بر فرهنگ صنعت تبلیغات و و استراتژی های تلیغ خلاق است. همچنین در این ارائه اینکه چگونه رسانه های گفت و گویی، کلیشه های جنسیتی در تبلیغات را به چالش می کشند مطرح خواهم کرد.
کلید واژگان: تبلیغات، رسانه های گفت و گویی، خلاقیت، جنسیت، زنان.

  • تبلیغات و صنعت تلفن همراه در چین: درسی برای آینده/ زهرا غیاثوند شیرین آبادی

من بحث خود را با ارائه توضیحاتی درباره رابطه تبلیغات و صنعت تلفن همراه در چین آغاز خواهم کرد. جمهوری خلق چین، کشوری با نظام کمونیستی است که اخیرا به سمت مدرن شدن حرکت کرده و به یکی از اقتصادهای بزرگ جهان تبدیل شده است. نقش رسانه ها و تبلیغات در چنین کشوری قطعا درس های زیادی به ما خواهد آموخت. چگونگی این تبدیل و استفاده از صنعت تلفن همراه برای تبلیغات محور بحث من در این قسمت خواهد بود. همچنین من با تکیه بر مباحث ارائه شده در بحث اعضای قبلی گروه، همزیستی دو جانبه بین تبلیغات و رسانه های ارزش مدار را نیز در چین مورد بحث قرار خواهم داد. من بحث خود را با صحبت درباره چالش های پیش آمده برای تبلیغات در عصر حاضر و آینده تبلیغات در عصری که رسانه های گفت و گویی دارند فضای غالب رسانه ای را شکل می دهند به پایان خواهم برد.
کلید واژگان: آینده تبلیغات، رسانه های گفت و گویی، جمهوری خلق چین، تلفن همراه.

  • پنل نهم: قدرت و رسانه
  • سیاست و تبلیغات / سوران اسدی

انسان به تدریج با شناخت محیط خود و توده مردم پیرامونش متوجه شد که ثبات سیاسی یک حکومت جز با نفوذ هرچه بیشتر در اذهان وافکار عمومی ممکن نمی شود و تنها وسیله قابل استفاده برای به دست آوردن این توانمندی چیزی جز «پروپاگاندا» یا تبلیغات سیاسی نیست. به عبارت دیگر می توان مدعی شد از زمانی که سیاسی مداری و مبارزات سیاسی آغاز شد، پروپاگاندا هم، حضور وخاصیت وجودی اش را نمایان ساخت، به نحوی که می توان سابقه آن را در تمدن های بسیار قدیمی نیز یافت.تبلیغات سیاسی به معنای امروزی اش از انقلاب فرانسه نشأت گرفته است که طی آن همبستگی سیاست و ایدئولوژی به خوبی دیده می شوند. اما محملی که شدیدا در پویایی و تحرک سیاست های ایدوئولوژیکی بر اساس پروپاگاندا موثر واقع شد، چیزی جز امکان انتشار گسترده افکار به طرق مختلف نبود. در قرن بیستم چهارچوب های قدیمی زیستن دگرگون شد وجوامع شهری تحت نفوذ وسایل ارتباط جمعی گوناگون از قبیل روزنامه ها، آفیشهای دیواری، تراکتورها، میکروفون، عکس، سینما و تلویزیون به شیوه ای تشکیل یافتند که گویی همگی تنی واحد هستند. خصوصا آنها با کسب اطلاعات صحیح و آنی این را فرا گرفتند که چگونه به یک نحو عکس العمل نشان دهند.
واژگان کلیدی: تبلیغ، قدرت، ترغیب، رسانه

  • ارتباطات سیاسی و مشارکت/ هادی نظری

چکیده: در دوره معاصر، ارتباطات تصویری و الکترونیک در برگیرنده فعالیت های مختلف اقتصادی، سیاسی وفرهنگی می باشد وبا پیچیده تر شدن جوامع ، اهمیت ارتباط از جنبه سیاسی هر روز افزونتر می گردد تا حدی که باید گفت در شرایط کنونی، ارتباطات مایه اصلی زندگی سیاسی است وبدون بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی ورسانه های گروهی،نظام های سیاسی قادر به نظم بخشیدن به جامعه و مشارکت دادن مردم در زندگی سیاسی نخواهند بود. مشارکت در زندگی سیاسی از جمله عضویت در احزاب، انتخابات و ایجاد ارتباط متقابل با سیاستمداران ایجاب می کند که مردم به رسانه های گروهی دسترسی داشته باشند. نقش رسانه ها دستکاری افکار عمومی ، ساختن ایدئولوژی وفرهنگ توده ای، پرورش شهروندانی نقاد و ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه ای باز وکثرت گرا می باشد. امروزه بدون داشتن ارتباطات سیاسی نمی توان اهداف نظام سیاسی را پیاده کرد، وحدت و همبستگی ملی را محفوظ داشت و مشارکت وسیع در افراد در جامعه را فرهم کرد. بدین ترتیب در این مقال سعی می کنم نقش سیستم ارتباط جمعی در سیاست، نقش ارتباطات در آگهی سیاسی جامعه، ارتباطات وروابط بین الملل و وسایل ارتباطی وتجربیات سیاسی را ارائه کنیم.
واژگان کلیدی: ارتباطات سیاسی، مشارکت، قدرت، رسانه ها

  • رسانه‌های قدرت و قدرت رسانه در آمریکا/ مختار مولایی

پراهمیت ترین موضوع در دوره سیاسی کنونی تاریخ جهان، صرف نظر از روند دگرگونی تکنولوژی، عدم توازن غیر قابل تصوری است که در قدرت مورد توزیع در سراسر کره زمین وجود دارد. اگر ارتباطات را به منزله منبع قدرت معاصر معرفی کنیم ، به گونه ای قابل انتظار در می یابیم که بین چند ارتباط گر بسیار فعال و تعداد زیاد دریافت کنندگان کاملا منفعل ، فاصله ای عظیم موجود است. تقریبا به موازات تقسیم اجتماع بین المللی به اغنیا و فقرا و دولت های در حد متوسط ، ارتباط گران بزرگ شامل چند کشور پر تمتع اند و دریافت کنندگان ، تعداد فراوان کشورهای ضعیف و محروم را در برمی گیرند.
این درست بود که فرارسیدن عصر آمریکایی می بایست از سوی کنترل کننده یکی از نیرومندترین مجموعه های ارتباطات در ایالات متحده آمریکا اعلام شود. ترکیب نیروی اقتصادی و کنترل اطلاعاتی یا تصویر سازی، شکل دهی افکار عمومی و یا هرنام دیگری که شما برای این مفهوم قائل شوید، جوهرنوین قدرت، در سطح بین المللی و داخلی است. دنیایی که اکنون در آن زندگی می کنیم، دنیایی است که بدون غوطه ور شدن در حجمه ای از اطلاعات و داده های دیجیتال و الکترونیکی اداری و خانگی، در بیشتر موارد نمی توان گذران زندگی کرد؛ طوری که در اکثر امور زندگی به همین داده ها وابسته شده ایم.
کلید واژه : آمریکا ؛ رسانه ؛ قدرت ؛ الکترونیک و اقتصاد ؛ تکنولوژی.

  • قدرت و رسانه‌های خبری / سردار ولدی

چکیده: در عرصه پژوهش های ارتباط جمعی، بحث های مداومی درباره تاثیرپذیری کم وبیش رسانه بر افکار عمومی وجود داشته است. در این جا به جای بررسی دیدگاههایی که در این زمینه وجود دارد به برخی از خصوصیات کلی قدرت اجتماعی رسانه های خبری می پردازم. این قدرت فقط به نفوذ رسانه ها در مخاطبان خویش محدود نمی گردد بلکه نقش رسانه ها را نیز در چارچوب وسیعتر ساختارهای قدرت ،فرهنگی،سیاسی ویا اقتصادی جامعه را در بر می گیرد. برای افزایش دقت بیشتر روی مطبوعات تکیه خواهم کرد. چارچوب نظری در این جا تحلیل گفتمان یا سخن کاوی است. این رویکرد در بررسی ارتباط جمعی مدعی است که برای درک نقش رسانه های خبری و پیا م های این رسانه باید از یک سو به طور تفصیلی ،ساختارها و تدابیر نهفته در این پیام ها مورد تحلیل قرار گیرد و نحوه ی ارتباط یافتن آن ها با نهاد های اجتماعی در نظر آید و از دیگر سو ارتباط یافتن این پیام ها با مخاطبان بررسی شود.
کلید واژه: قدت، دسترسی،شمال دربرابر جنوب، مطبوعات

  • پنل دهم: سواد رسانه‌ای
  • بنیان‌های سواد بصری / سید سینا حسینی

بنیان های سواد بصری را در سه حوزه می توان رصد کرد:
• بحث فیزیولوژیکی آن که خود شامل بررسی دو بخش سیستم عصبی ودستگاه بینایی است که :
- بخش اول به نحوه ی عمل مغزی-نخاعی انسان به عنوان یک سیستم تحت عنوان سیستم عصبی
- و بخش دوم به ماهیت و نحوه ی عمل چشم به عنوان دستگاه بینایی می پردازد.
• حوزه دوم بحث روانشناختی است که به مسایلی چون حافظه و نحوه ی عمل آن و محرک های شناختی می پردازد.
• و حوزه ی سوم بحث جامعه شناختی-ارتباطی این مسئله است،به این معنی که سواد بصری در درجه ی اول شامل مباحثی مشترک در همه ی جوامع است که در همه جا یکسان و به یک معنی است آن هم بیشتر بحث های تئوری ابتدایی آن است و در درجه ی دوم مباحثی مطرح می شود که در هر جامعه ای منحصر به فرد و خاص است و اینها برخاسته از مسائل معرفتی آن جامعه ی مورد نظراست.
واژگان کلیدی:سواد بصری،بنیان فیزیولوژیکی،سیستم عصبی،فیزیولوژی حسی،دستگاه بینایی.

  • سواد رسانه‌ای و عدالت اجتماعی / ادریس مرادویسی

در یک تعریف کلی سواد رسانه‌ای عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که اصالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به عبارت دیگر سواد رسانه ای کمک میکند تا از سفره رسانه های جمعی به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شویم.مسلط شدن به سواد رسانه ای مستلزم کسب آمیزه ای از مهارت هاست.هدف اصلی سواد رسانه بخصوص وقتی در باره ی رسانه های جمعی حرف می‌زنیم می‌تواند سنجش نسبت هر محتوا با عدالت اجتماعی باشد. به عبارت دیگر بر اساس سواد رسانه ای می توان دید که آیا بین محتوای یک رسانه به مثابه یک محصول نهایی با عدالت اجتماعی رابطه ای وجود دارد یا نه.

  • پنل یازدهم: حق نشر در فضای مجازی
  • انگیزه‌های سرقت دیجیتال / غدیر حجازی

عرضه و تقاضا در بازار سرقت دیجیتال نیز مانند سایر عرصه های اقتصادی رابطه ای مستقیم با هم دارند. عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان هرکدام در پی برآورده کردن اهداف خود اقدام به مبادله ی محتوای سرقتی دیجیتال می کنند. انگیزه های عرضه کنندگان محتوای سرقتی دیجیتال در فضای مجازی را می توان در سه گروه پتانسیل‌ های بازار، ویژگیهای بازار، و ریسک بازار گروهبندی کرد. منظور از پتانسیل های بازار این است هدف عرضه‌کنندگان محتوای سرقتی دیجیتال در بسیاری موارد تنها سود اقتصادی نیست بلکه این فعالیت عواید دیگی نیز برای آنان دارد. ویژگیهای بازار به ویژگیهای خاص فضای مجازی که توزیع محتوای سرقتی را تسهیل می کند اشاره دارد. ریسک های بازار خطرات احتمالی عرضه این محتوا را بیان می کنند. تقاضاکنندگان این محتواها نیز به دنبال برآورده کردن اهداف مربوط به محصول، فرد و بازار هستند. اهداف مربوط به محصول شامل خود محتوا، قیمت آن و نیز ویژگیهای تکنولوژیک محتوای دیجیتال می شوند. اهداف فردی وضعیت اقتصادی فردی و آگاهی و نگرش از مسئله سرقت دیجیتال را در برمی گیرند و اهداف بازار از فراهم بودن محصول و ریسک های این بازار صحبت می‌کنند.
کلید واژگان: محتوای سرقتی دیجیتال ؛ عرضه‌کنندگان؛ تقاضاکنندگان؛ پتانسیل‌ بازار؛ ویژگیهای بازار؛ ریسک بازار

  • حق مولف در فضای مجازی/ مروارید باقری

فروش حقوق به پخش کنندگان برنامه ها منبع عمده درآمد برای سازمان های ورزشی و لیگ هایی است که ورزش ها و رویدادهای مربوط به آن را کنترل می کند. مطالعه موردی به طرز ویژه اشاره به قانون شکنی و تجاوز به حقوق مالکیت معنوی دارد(مطابق تعریف در توافق های WTO,TRIPS). بزرگ ترین آسیب حقوقی قادرسازی به رقابت مستقیم با پخش برنامه مجاز یا رویدادهای ورزشی تنها به وسیله اینترنت ممکن می شود(رایانه های مجهز به کارت های تلویزیونی ارزان و تنظیم ساده). حقوق ورزش یا نقش تامین کنندگان "هزینه نازل تر" به میزان وسیعی توسط سایت های پخش برنامه ایفا می گردد که بر مبنای پرداخت عمومی یا نمایش هر پرداخت اشتراک، رویدادهای زنده را نسبت به مشتریان پیوند خواهد داد.
کلید واژگان: صاحبان حقوق ورزش ها؛ مطالعه موردی؛ اینترنت؛ پخش برنامه تک؛ سایت های p2p؛ قانون.

قانون حق نشر و طبع / سید میلاد موسوی

برای پدید آمدن و خلق هر اثری فرد یا افرادی زحمات زیادی را متحمل می شوند, وقت و انگیزه زیادی صرف میکنند و با قدرت تفکر و خلاقیت خود اثری را می آفرینند که یقینا بریشان بسیار ارزشمند و مهم است. سرقت همه چیز از انسان امری ناگوار است, اما هنگامی که صحبت از سرقت و به تاراج رفتن چیزی به میان می آید که حاصل اندیشه و خلاقیت آدمی و ساعت ها زحمت و مطالعه و تلاش اوست, بس ناگوارتر و غیر قابل تحمل تر می شود. در این میان محصولات دیجیتال در عصر حاضر اهمیت زیادی یافته اندبه خصوص آنکه سو استفاده کنندگان فضای مجازی را بستری مناسب برای فعالیت های خود دیده اند که شاید امکان نظارت و کنترل بر آن مشکل تر باشد. این فصل روش‌ها و نو آوری‌های صنایع, سازمان‌ها, دولت‌ها و. . . برای مقابله با نشر و بهره برداری‌های غیر مجاز دیجیتال را مورد بحث قرار می‌دهد و به طور خلاصه برخی روش‌های اجرای قانون کپی رایت را عنوان می‌کند.

  • نشر غیر مجاز محتوای دیجیتال / راضیه غریب شائیان

چکیده: دنیای دیجیتال با خود مزایا و معایب بسیاری را به همراه آورده است. در واقع در کنار هر مزیتی در دنیای مجازی، می توان نوعی ضرر هم پیدا کرد. از جمله مزایای دنیای دیجیتال، آزادی توزیع و نشر در این دنیا و کاربر محور بودن این دنیاست که این اجازه را می هد تا خود در این فضا دست به تولید و توزیع محتوا بزند. اما گاهی این توزیع محتوا به صورت غیر قانونی در دست سایر کاربران قرار می گیرد و به عبارتی حق نشر و کپی آن رعایت نمی شود. این مقاله به مطالعه ی محتواهای دیجیتالی که به صورت غیر مجاز منتشر می شوند، می پردازد و کار خود را ابتدا با تعاریفی از مفهوم نشر غیر مجاز دیجیتالی آغاز کرده و سپس به خصوصیات بازار دیجیتال و معیارهای این بازار پرداخته و در نهایت هم از حق کپی و نشر در فضای دیجیتال و تفاوت آن با دنیای واقعی با ارائه ی مطالعه ی موردی از محتوای دیجیتالی ارائه شده در دنیای ورزش و نشر غیر مجاز آن سخن می‌راند.
کلید واژگان: دنیای دیجیتال، نشر غیر مجاز دیجیتال، حق چاپ و نشر، بازار دیجیتال.

کد خبر 197527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز