همشهری آنلاین: عضو هیات رئیسه مرکز تحقیقات پیوند قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وجود ریزگردها در هوا احتمال بیماری‌های قلبی را تا 13 درصد افزایش می‌دهد و در کوتاه مدت باعث بی‌نظمی در ضربان قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه و سردرد می‌شود.

آلودگی هوا

دکتر محمدرضا محمد حسنی در گفت‌وگو با ایسنا، بیماری‌های قلبی، تنگی عروق و تصلب شرائین را از عوارض بلندمدت آلودگی هوا در کودکان و نوجوانان دانست و افزود: وجود ریزگردها در هوا احتمال بیماری‌های قلبی را تا 13 درصد افزایش می‌دهد و در کوتاه مدت باعث بی‌نظمی در ضربان قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه و سردرد می‌شود. مطابق اظهار نظر کارشناسان در الودگی هوای اخیر تهران نزدیک به 5000 نفر بر اثر الودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده اند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه نزدیک به نیمی از مرگ و میرهای کشور به بیماریهای قلبی و عروقی مربوط می‌شود، گفت: دو سوم روزهای سال در تهران هوا آلوده است که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی، ریوی وانواع سرطان‌ها شود. در این میان قلب به عنوان حیاتی‌ترین عضو بدن که بسیار آسیب‌پذیر است، بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

وی آلودگی هوا را در کنار دیابت، فشار خون، چربی خون بالا، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی دانست.

دکتر محمد حسنی همچنین بیان کرد: در شرایط آلودگی هوا، گاز CO به گلبول‌های قرمز می‌چسبد و در خون حل می‌شود که این اتفاق بروز حمله قلبی در افرادی که بیماری قلبی دارند را تسریع می‌بخشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: آلودگی هوا مثل آلودگی غذا و آب نیست که به صورت انفرادی بتوان آن را رفع کرد و نیاز به همت دسته‌جمعی و فرهنگ‌سازی صحیح دارد و از آنجایی که آلودگی هوا در شهرهای بزرگ عمدتا ناشی از سوخت خودروهاست، پس با بهبود نوع سوخت و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی یا تک سرنشین و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توان گامی درست در جهت رفع آلودگی برداشت.

وی با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات مخصوصا شیر می‌تواند تا حدی از عوارض آلودگی هوا بکاهد، اظهار کرد: از آنجا که هر فرد روزانه 6.5 کیلوگرم هوا استنشاق می‌کند و این در مقابل یک کیلوگرم آب و 1.5 کیلوگرم غذا مقدار زیادی است، از طرفی چون ذرات آلوده موجود در هوا پس از ورود به ریه،‌ به راحتی وارد خون می‌شود، صرفا مصرف مواد غذایی نمی‌تواند تاثیر زیادی در روند کم کردن عوارض آلودگی داشته باشد.

وی افزود: مهاجرت از شهرهای آلوده به شهرهای کوچک برای افراد بازنشسته و یا کسانی که نبودن آنها در شهرهای بزرگ خللی در خدمات شهری ایجاد نمی‌کند بهترین راه در امان ماندن از آسیب‌های ناشی از آلودگی هواست. ماندن در منزل در شرایط بحرانی و پرهیز از سفرهای درون شهری غیر ضروری و استفاده از ماسکهای ویژه از راهکارهای عملی دیگر است.

کد خبر 197115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز