همشهری آنلاین: میزان‌های آلودگی هوا در پکن، پایتخت مشهور به آلودگی چین، روز شنبه 12 ژانویه برای دومین روز پیاپی به حد بالای خطرناکی رسید و مقامات از مردم خواستند در خانه‌های‌شان بمانند.

china

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات محلی هشدار دادند که آلودگی شدید هوا در پکن که تاری هوا در آن باعث کاهش میدان دید شده است، احتمالا تا سه شنبه ادامه خواهد یافت. به گفته این مقامات آلودگی هوا در پکن از یک سال پیش که دولت محلی شروع به گردآوری داده‌های مربوط به آن کرده است، به بدترین وضعیت رسیده است.

مرکز پایش زیست‌محیطی شهری پکن بر روی وب‌سایتش اعلام کرد که میزان تراکم ذرات معلق PM 2.5 در بسیاری از نقاط شهر به 700 میکروگرم در متر مکعب هوا- کیزانی که بسیار خطرناک شمرده می‌شود- رسیده است.

گزارش همزمان این مرکز نشان می‌دهد که تا ساعت 5 بعدازظهر شنبه شاخص‌های کیفیت هوا در برخی از ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا در حال نزدیک شدن به حداکثر 500 است.

این شاخص از صفر تا 500 درجه‌بندی می‌شود و بیانگر میزان ذرات معلق PM 2.5 - ذرات ریزی که بیشترین آسیب به سلامت را ایجاد می‌کنند- است.

عموما هنگامی که این شاخص در حد 50 یا پایین‌تر باشد، کیفیت هوا خوب ارزیابی می‌شود و هنگامی که این شاخص به 301 تا 500 برسد، وضعیت هوا خطرناک است و افراد باید از انجام فعالیت‌های جسمی در بیرون از خانه پرهیز کنند و به افراد دچار مشکلات تنفسی، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود در خانه بمانند.

تشدید آلودگی هوا در پکن از روز پنجشنبه شروع شد و تا روز جمعه شاخص کیفیت هوا به بالای 30 رسید. مرکز پایش زیست‌محیطی پکن روز شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود آلودگی هوا برای سه روز آینده ادامه پیدا کند و از ساکنان به خصوص افراد با آسیب‌پذیری بیشتر خواست حتی الامکان در خانه بمانند.

ژور انگ از سازمان زیست‌محیطی صلح سبز می‌گیود داده‌های کیفیت هوا از هنگام شروع ثبت میزان‌های ‌ PM 2.5 در سال گذشته بوسیله دولت شهری در پکن به بدترین وضعیت رسیده‌ است.

وسائل سنجش در سفارت آمریکا در پکن شاخص کیفیت هوای غیررسمی 755 را در ساعت 8 بعدازظهر شنبه ثبت کردند و تراکم PM 2.5 بر اساس این اندازه‌گیری به 886 میکروگرم در متر مکعب رسید.

آلودگی هوا در چین در نتیجه صنعتی‌شدن سریع و اتکا به زغالسنگ برای تولید انرژی، رشد انفجاری مالکیت خودرو و عدم رعایت قوانین زیست‌محیطی به یک مشکل عمده بدل شده است. آلودگی هوا در زمستان‌ها به خاطر نیازهای گرمایشی به اوج خود می‌رسد.

مقامات پکن مه‌آلود شدن هوا و نبود باد را مسئول بالا رفتن میزان آلاینده‌ها دانسته‌اند.

چندین شهر دیگر از جمله شهر ساحلی تیان جین در شرق پکن و شهر ووهان در جنوب چین در چند روز اخیر میزان بالای آلودگی هوا را گزارش کرده‌اند.

more انتشار همزمان داده‌های آلودگی هوا در 74 شهر چین

کد خبر 197548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز