گروه شهری: توقف بارش‌های زمستانی هر روز برگی دیگر از بی‌اساسی تصمیمات دولتی در زمینه رفع مشکل آلودگی هوای تهران را نمایان می‌کند.

تعطیلات پنج روزه اخیر، کمترین اثر را در کاهش آلودگی‌های هر روزه برجا گذاشت و تنها مانع تشدید شرایط هشدار شد. بدین‌ترتیب هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم و هشدار باقی ماند اما میزان آلاینده‌ها نسبت به روز شنبه کاهش یافت.تصمیم دیگر مربوط به طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل بود که شورایی با عنوان «کمیته اضطرار هوای تهران» با حضور مقامات دولتی آن را پایه گذاشت. دیروز اما خبری از سوی مقامات دولتی عنوان و پیشنهاد‌های نوینی برای تردد خودروهای شخصی در پایتخت داده شد. استانداری تهران که در ماه‌های اخیر مرجع اعلام تعطیلات پایتخت شده بود، پس از تشدید آلودگی‌ها، به‌دنبال دائمی‌کردن طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل بود.

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران در این‌باره گفت: طرح زوج و فرد دائمی خودروها از درب منازل مورد تصویب قرار نگرفته و فقط در زمان اضطرار می‌توان آن را اجرا کرد. وی اظهار کرد: این طرح دو سال پیش برای نخستین‌بار پیشنهاد شد و به‌مدت یک‌ماه نیز به اجرا درآمد اما با استقبال روبه‌رو نشد و به هر دلیلی مسئولان ذی‌ربط مایل به اجرای دائمی طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل نبودند.

اما بخش شگفت مصاحبه این مقام دولتی آنجا بود که گفت: اگر بخواهیم این طرح را به تصویب برسانیم باید نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب برسانند که هر خانواده در تهران به شکل محله‌ای یا شخصی تنها دارای یک نوع پلاک باشد. بدین‌ترتیب که ساکنان هر محله تنها دارای خودروهایی با پلاک فقط زوج یا فقط فرد باشند و همچنین هر شخصی که هر تعداد خودرو خریداری کند همه آنها با پلاک زوج یا فرد به وی ارائه شود که البته اینها نیز دارای ساختارهای پیچیده‌ای است!

هشدار ادامه دارد

یوسف رشیدی، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره میزان آلایندگی هوای شهر تهران اظهار داشت: شاخص‌های آلایندگی ذرات کمتر از2.5میکرون 145است و در وضعیت هشدار قرار داریم، ولی به مرز اضطرار نرسیده‌ایم. اما میزان آلایندگی هوای تهران نسبت به روز گذشته (شنبه) کاهش یافته است.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا دیروز مناطق 11، 18، 22و سه آلوده‌تر از دیگر مناطق پایتخت بود و تمرکز آلودگی‌های هوایی در ایستگاه‌های دروس و تهرانسر به ثبت رسید. شاخص آلودگی هوا در ایستگاه دروس صبح دیروز 161و ایستگاه تهرانسر 158بود. رشیدی تصریح کرد: گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی باید در حد امکان از تردد در سطح شهر خودداری کنند، چرا که آلودگی هوا بیش از سایرین بر این گروه‌ها تأثیر‌گذار است.

تهران کلکسیون آلاینده‌ها

مشاور معاون شهردار در امور محیط‌زیست اما با تأکید بر وجود انواع آلاینده‌های هوا ازجمله ذرات معلق، بنزن، آزبست و نیز بسیاری از آلاینده‌های پیدا و پنهان در پایتخت گفت: تهران به کلکسیون انواع آلاینده‌ها تبدیل شده است. وحید نوروزی افزود: برای ترسیم تصویر دقیق‌تری از این کلانشهر باید به تلنباری از قوانین اجرا نشده نیز اشاره کنیم که اگر اجرا می‌شدند، وضعیت تهران به اینجا نمی‌رسید. وی با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: خسارات اقتصادی آلودگی هوا به اقتصاد کشورمان هشت میلیارد دلار در سال است که یک فاجعه اقتصادی محسوب می‌شود.

کد خبر 197020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز