گروه شهری: طرح زوج و فرد خودروها بار دیگر تا در منازل شهروندان پایتخت گسترده شد.

به تصمیم «کمیته دولتی اضطرار آلودگی هوای تهران» طرح زوج و فرد از در منازل و ممنوعیت فروش آرم طرح ترافیک از امروز تا پایان هفته اجرا می‌شود تا شاید اندک راه تنفسی برای 8/5 میلیون شهروند باقی بماند و کار به تعطیلی نکشد. این تصمیم در پی آن اتخاذ شد که تا روز سه‌شنبه پایداری هوا در تهران باقی خواهد ماند. کلانشهرهای اصفهان، اراک، کرج، مشهد و تبریز در هفته جاری با کمترین میزان بارش‌های جوی مواجه هستند و پایداری هوا باعث تشدید آلاینده‌ها در این نقاط کشور می‌شود.بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که امروز دمای هوا در بیشتر نقاط کشور به‌ویژه سواحل دریای خزر افزایش می‌یابد. همچنین یک سامانه بارشی از بعدازظهر امروز نوار شمالی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد که فعالیتش تا آخر وقت فردا ادامه می‌یابد. بر این اساس از اواخر وقت امشب و فردا آسمان استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌رضوی و شمال خراسان‌شمالی شاهد بارش برف و باران و وزش باد خواهد بود. همچنین فردا و روز چهارشنبه دمای هوا در بیشتر نقاط کشور به‌ویژه نیمه‌شمالی چهار تا 10درجه کاهش و به‌علت پایداری هوا، افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی ادامه می‌یابد.اما تصمیم دولتی افزایش محدوده طرح زوج و فرد در حالی گرفته شد که موجی از ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامگی‌ها در داخل دولت به چشم می‌خورد. محمد جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به استانداری توصیه کرده‌ایم که امروز(دوشنبه) طرح زوج و فرد را از در منازل اعلام کند و به‌احتمال خیلی زیاد اجرا می‌شود.

رسول علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران نیز گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها اعلام کرده که طرح سراسری زوج و فرد ادامه پیدا کند، اما باید درنظر گرفت که همه مردم نمی‌توانند طرح ترافیک بگیرند و نمی‌توانیم این کار را ادامه دهیم. به گفته وی هفته گذشته سازمان هواشناسی اطلاعات لازم را دیر ارائه کرد و طبق گزارش هواشناسی، قرار بود تهران بارش‌هایی پراکنده همراه با باد داشته باشد که بارش‌ها اتفاق نیفتاد.در عین حال دیروز ظهر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز تصمیمی درخصوص اجرای سراسری طرح زوج و فرد از روز دوشنبه اتخاذ نشده است. سردار حسین رحیمی گفت: اجرای این طرح، کاهش حدود 60درصدی ترافیک را در پایتخت علاوه بر کاهش آلودگی هوا به همراه داشته است. رحیمی در عین حال تأکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برابر وظایف ذاتی و مسئولیت‌های تعیین شده برای آن، آمادگی دارد در مواقع اضطراری آلودگی هوا تصمیمات کمیته اضطرار را اجرا کند.

ساخت 257کیلومتر مترو یا خرید 50هزار اتوبوس دوکابین

میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور سالانه حدود 18میلیارد دلار ارزیابی شده است درحالی‌که ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از هر کیلومتر مترو حدود 70میلیون دلار هزینه دارد و با خسارات ناشی از آلودگی هوا، می‌توان 257کیلومتر خط مترو در سال ساخت. همچنین با چنین اعتباری می‌توان50هزار دستگاه اتوبوس دوکابین با کیفیت و استاندارد خریداری کرد.

کد خبر 197708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز