دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

در پی انتشار گزارشی با عنوان «دسفرال دور از دسترس» در روزنامه همشهری مورخ 27/9/91 شرکت داروسازی اسوه پاسخی به این گزارش داده که متن کامل آن بدین شرح است:

بیمارستان

more دسفرال، دور از دسترس

1 - داروی خوراکی اسورال تولیدی این شرکت، داروی آهن‌زدایی خوراکی دفراسیروکس است که در سال1386 پس از انجام ارزیابی‌های فیزیکوشیمیایی و مطالعات هم ارزی زیستی (Bioequivalency) در مقایسه با فرآورده اصلی آن در فهرست دارویی ایران به ثبت رسید و با کسب مجوزهای رسمی وارد بازار دارویی کشور شد.

2 - اسورال (محصول شرکت داروسازی اسوه) و Exjade (محصول شرکت Novartis سوئیس یعنی همان تولید‌کننده دسفرال) با نام ژنریک دفراسیروکس، جدیدترین دارو از دسته شلات‌کننده‌های آهن می‌باشد که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) به عنوان داروی orphan (خاص) برای درمان تجمع آهن مزمن ناشی از انتقال متعدد خون در بیماران مبتلا به تالاسمی و یا سایر آنمی‌های مزمن تایید شده است.

3 - کارآیی(Efficacy) قابل مقایسه این دارو با دفروکسامین(‌با نام تجاری دسفرال محصول شرکت Novartis) در کنترل تجمع آهن توسط مطالعات بالینی نشان داده شده است. بنابراین تجویز و استفاده هرکدام از این داروها به صورت تنها (mono - therapy) در مورد مصرف فوق‌الذکر دارای توجیه علمی بوده و اقبال پزشکان به تجویز داروی دفراسیروکس (اسورال) نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها به علت برخی مزایای آن نسبت به دفروکسامین ازجمله خوراکی بودن آن می‌باشد.

4 - شرکت داروسازی اسوه پس از ارائه مدارک و مستندات و تامین امکانات و تجهیزات لازم و انجام آزمایشات کمی و کیفی توسط آزمایشگاه کنترل و بخش تحقیقات علمی شرکت و همچنین آزمایشگاه کنترل دارو و مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طرح موضوع در کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو و تایید صلاحیت شرکت برای ساخت داروی اسورال و براساس ضوابط و مقررات قانونی ساخت و ورود دارو، موفق به کسب تاییدیه کمیسیون مزبور و پروانه ساخت دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردید.

5 - مطابق مقررات و ضوابط قانونی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) و اروپا (EMEA) به عنوان مراجع قانونی و بزرگ‌ترین مراجع تایید صلاحیت دارو برای ساخت و مصرف پس از اثبات تشابه خصوصیات فیزیکوشیمیایی و بیواکی والانسی داروها با داروی مرجع، انجام کارآزمایی بالینی ضروری نمی‌باشد چرا که قبلا مطالعات بالینی گسترده‌ای روی نمونه اصلی انجام شده است. با این حال باتوجه و عنایت به اهمیت مطالعات فازهای 3و4 کارآزمایی بالینی در اثبات اثربخشی و ارزیابی عوارض ناخواسته دارو، شرکت داروسازی اسوه به عنوان یکی از معدود شرکت‌های ساخت دارو در کشور است که نسبت به اجرای فازهای 3 و4 کارآزمایی بالینی گسترده‌ای در زمینه داروهای جدید در دست ساخت اقدام می‌نماید.

درخصوص داروی اسورال با طراحی و اجرا و مطالعه «اثربخشی و عوارض دارویی اسورال» در بیماران مصرف کننده (مبتلا به بتاتالاسمی ماژور وابسته به تزریق خون مبتلا به ازدیاد بار آهن) 407نفر بیمار طی یکسال تحت نظارت مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط اعضای انجمن خون و سرطان کودکان مورد بررسی بالینی قرار گرفتند. در این مطالعه مراکز درمانی تالاسمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، بندرعباس، زاهدان، زنجان، اهواز، رشت، بیمارستان حضرت علی‌اصغر (تهران)، مرکز درمانی تالاسمی ظفر(سازمان انتقال خون ایران)، مرکز بیماری‌های خاص ثامن‌الحجج کرمان و مرکز درمان بیماران خاص سیدالشهدای اصفهان مجری طرح بودند.

به طور مختصر نتایج مصرف فرآورده ایرانی دفراسیروکس (اسورال) موید کارآیی اثر آهن‌زدایی دارو بوده و عوارض جانبی مشاهده شده در مقایسه با مطالعات منتشره درباره قرص EXJADE غالبا پایین‌تر و در مجموع کاملا قابل قبول بوده است و عوارض جانبی جدی و خطرناک نظیر نارسایی کلیه نیز نسبت به سایر مطالعات کمتر بوده و بعضا مشاهده نشده است.

6 - داروی دسفرال خوراکی شرکت داروسازی اسوه از سال 1389 به کشورهای همسایه صادر می‌شود و همچنان در این کشورها مصرف می‌شود. کشورهایی که برای واردات داروها استانداردهای بالایی را طلب می‌نمایند و مصرف داروی مذکور در چنین کشورهایی نشان‌دهنده رعایت چنین استانداردهایی توسط این شرکت می‌باشد.

در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، انتظار می‌رفت آن روزنامه محترم و نویسنده مقاله از اشاعه اظهارات سطحی و غیر واقعی و غیر علمی افراد ناوارد در جهت تضعیف مصرف داروهای داخلی و ایجاد حس بدبینی و تحریک احساسات بیماران و ایجاد جوی خاص علیه تولیدات داخلی که با زحمات مستمر و دلسوزانه محققین و متخصصین این کشور به ثمر می‌رسد، خودداری می‌نمودند و قبل از چاپ آنها نظرات مراجع علمی و شرکت‌های تولید‌کننده را جویا می‌شدند. باتوجه به موارد فوق که همگی براساس اسناد و مدارک علمی- تحقیقاتی چندین ساله در شرکت داروسازی اسوه تهیه و تدوین شده و در تمامی محاکم نیز قابل ارائه و دفاع می‌باشد اظهارات غیر کارشناسانه و غیر موثق و خلاف واقع در مقاله مذکور هیچگونه وجاهت علمی، فنی و پزشکی ندارد.

توضیح همشهری: گزارش همشهری بر اساس اظهارات بیماران و یکی از موسسان نخستین درمانگاه ویژه تالاسمی تهیه شده و تحت پوشش بیمه نبودن یکی از داروهای ایرانی نیز به عنوان مشکل این بیماران ذکر شده بود. ضمن اینکه از اقدامات داروسازان ایرانی باید حمایت کرد.

 

کد خبر 197058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز