گروه بین‌الملل: عبدالله گل از سال ۲۰۰۷ ریاست‌جمهوری ترکیه را بر‌عهده دارد و همواره تلاش داشته خود را از لحاظ سیاسی مستقل‌تر از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور معرفی کند.

با گسترش دامنه تحرکات سیاست خارجی ترکیه، نقش گل هم از گذشته بیشتر شده و به همین‌خاطر گفت‌وگوی اخیر او درباره طیف گسترده‌ای از مسائل با مجله آمریکایی Foreign Affairs مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

لزوم مشارکت ایران و روسیه در حل بحران سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سؤال‌هایی درباره وضعیت روابط ترکیه و سوریه به‌ویژه پس از فرود اجباری هواپیمایی که از روسیه عازم این کشور بود با اشاره به اینکه مشکل در سوریه یک مسئله دو‌طرفه تنها میان آنکارا و دمشق نیست اعلام کرد که شرایط کنونی سوریه مایه نگرانی تمامی جامعه بین‌المللی است اما برای ترکیه، که مرزی طولانی با سوریه دارد، این وضعیت متفاوت بوده و حائز اهمیت بیشتری است. گل اعلام کرد که از ابتدای ناآرامی‌های سوریه همواره تأکید داشته که از ایران و روسیه باید خواسته شود که در کمک به‌گذار سیاسی و توقف خونریزی در سوریه مشارکت کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: روسیه از غرب در لیبی حمایت کرد اما پس از آن روس‌ها از مرحله‌گذار و انتقال قدرت این کشور کنار گذاشته شدند. در سوریه باید روسیه مشارکت داشته باشد و به این کشور تضمین داده شود که در روند حل بحران تأثیرگذار خواهد بود و نگرانی‌های این کشور مدنظر قرار خواهد گرفت. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کشورش خواستار عملیات نظامی ائتلافی مانند ماجرای لیبی در سوریه است، گفت: ما فکر نمی‌کنیم که دخالت آشکار خارجی مانند لیبی در سوریه اقدام درستی باشد. گل همکاری ترکیه با قطر و عربستان برای مسلح کردن شورشیان سوریه را رد کرد.

درخواست برای خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل

عبدالله گل در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: مابه این مسئله نگرشی واقع‌گرایانه‌تر داریم و معتقدیم که آنچه مورد نیاز است راه‌حل و روشی جامع در قبال این موضوع است. رئیس‌جمهور ترکیه در بیان راه‌حل خود در این رابطه با اشاره به اسرائیل تأکید کرد که راهکار مورد نظر او، شامل خلع سلاح اتمی منطقه است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌نظر او خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل مسئله کلیدی است، گفت:من مسئله را اینطور می‌بینم به‌خاطر اینکه این مسیر به ما کمک می‌کند که مشکلات بنیادین در خاورمیانه را حل کنیم که بر همه جهان تأثیر می‌گذارد.

عبدالله گل اعلام کرد:ترکیه نمی‌تواند قبول کند که یک کشور همسایه اسلحه‌ای داشته باشد که ترکیه خود آن را در اختیار ندارد. وی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: مسئله این است که شما باید خودتان را به جای ایران بگذارید تا متوجه شوید این کشور چطور تهدیدهای خارجی علیه خود را می‌بیند. وی همچنین با اشاره به بهار عربی در منطقه با استقبال از این موضوع اعلام کرد که ترکیه به‌دنبال نقشی در این تحولات نیست بلکه مردم این کشورها برای کمک ترکیه درخواست می‌کنند. وی گفت:‌ برخی کشورها به ترکیه به‌عنوان نمونه یک کشور مسلمان، دمکراتیک و مرفه نگاه می‌کنند اما ترکیه درنظر ندارد برادر بزرگ‌تر کسی در منطقه باشد و تنها به نشانه همبستگی، تجربه و علل موفقیت خود را در اختیار آنان می‌گذارد.

دمکراسی در ترکیه و بازداشت روزنامه‌نگاران

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سؤالی درباره انتقادها از این کشور به‌خاطر بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و برخورد با اقلیت کرد گفت: این مسئله درست نیست که دمکراسی در ترکیه عقبگرد داشته است. ما در حال پیشروی به جلو هستیم و هر روز اصلاحات ریشه‌ای را انجام می‌دهیم. بدون شک اشتباه‌هایی وجود داشته است.

کد خبر 196751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز