همشهری آنلاین: برخی از شهرهای دنیا درحال حاضر روند ساخت آسمان‌خراش‌هایی را پیگیری می‌کنند که قرار است به زودی به زمینی برای رشد و نمو محصولات کشاورزی تبدیل شوند تا این محصولات از نظر اقتصادی کم هزینه‌تر و در دسترس همه قرار گیرند.

ساخت مزرعه 54 طبقه در سوئد

محصولات کشاورزی از این پس روی طبقات مختلف آسمان‌خراش‌ها رشد می‌کنند تا کشاورزی اقتصادی‌تر و ثبات‌پذیرتر شده و تقاضای رو به رشد در این عرصه را پاسخگو باشد.

این مزارع عمودی از یک نوع سیستم مبتکرانه تغذیه گیاهان با آب غنی شده استفاده می‌کنند که در پی آن نیاز به خاک و غذا برای رشد از بین می‌رود.


از آنجا که می‌توان وضعیت هوای داخل ساختمان را کنترل کرد، ارائه‌کنندگان این طرح ادعا کرده‌اند که این ایده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد چرا که رشد این محصولات در تمام طول سال ادامه دارد. در حالی که گیاهان را می‌توان زیر یک پوشش حفظ کرد، این محصولات از استفاده آفت‌کش بی‌نیاز می‌مانند.

آسمانخراش


برخی از محصولات چون گوجه فرنگی و توت فرنگی درحال حاضر با استفاده از یک شکل اولیه از سیستم رشد گیاهان در آب‌های مغذی کشت می‌شوند اما درحال حاضر ساخت طرح ترکیب گیاهان و آسمان‌خراش‌ها در شهرهای سوئد، ژاپن، چین، سنگاپور و آمریکا (شیکاگو) در جریان است.

در شهر لینکوپینگ سوئد یک سازه 54 طبقه‌ای در حال ساخت است تا روی آن به عنوان یک زمین کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.
تا سال 2014، این سازه دامنه وسیعی از محصولات کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهد.


درحال حاضر برخی از شرکت‌های ارائه کننده غذاهای منجمد با بررسی موفقیت سیستم رشد و نمو گیاه در آب‌های مغذی به صورت عمودی تلاش می‌کنند تا محصولات کشاورزی را به شکلی ارزان‌تر تولید کنند.

در این طرح گیاهان در محفظه‌هایی قرار می‌گیرند که به طور مرتب اطراف یک ساختمان شیشه‌ای روی یک کمربند نقاله حرکت می‌کنند تا از دسترسی آن‌ها به نور کافی اطمینان حاصل شود.


درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده غذاهای آماده این فناوری را مدنظر قرار داده‌اند؛ چرا که براساس اعتقاد آن‌ها در جهان غذای کافی وجود ندارد. حدود 67 درصد از زمین‌های کشاورزی برای تولید غذای حیوانات و 33 درصد برای تولید غذای انسان استفاده می‌شود.

ایده آسمان‌خراش‌های کشاورزی توسط دیکسون دسپومیر استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کلمبیا آمریکا مطرح شده است.

کد خبر 196581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز