سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: با گسترش ناآرامی‌ها در سوریه و افزایش درگیری‌ها طی ماه‌های گذشته در منطقه جنوب‌شرقی ترکیه مقام‌های آنکارا برای کاهش مشکلات‌شان با اذعان به ناتوانی در شکست پ‌ک‌‌ک‌ مذاکرات خود را برای پیشبرد روند صلح با کردها و خلع سلاح این گروه آغاز کرده‌اند؛ مذاکراتی که به‌نظر می‌رسد پ‌ک‌ک با قرار دادن پیش‌شرط، دست بالا را در آن دارد.

اردوغان

مقام‌های ترکیه درحالی‌که در تمامی سال‌های گذشته بر شکست نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه با عملیات نظامی تأکید داشتند اکنون در تلاش هستند که به هر شکل ممکن با پ‌ک‌‌ک‌ به توافق صلح دست پیدا کنند و به همین‌خاطر مقام‌های ارشد سازمان اطلاعاتی این کشور(MIT) در حال مذاکره با عبدالله اوجالان، رهبر این گروه در زندان هستند. یالچین اکدوغان، مشاور ارشد اردوغان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی اعلام کرده که دولت این کشور پس از رسیدن به این نتیجه که شکست پ‌ک‌ک در نبرد نظامی بعید است، تصمیم گرفت تا مذاکرات را آغاز کند.

وی با تأکید بر اینکه هدف دولت ترکیه خلع سلاح پ‌ک‌‌ک است، گفت: نمی‌شود تنها با درگیری مسلحانه به نتیجه رسید و یک سازمان را از میان برداشت. روزنامه حریت گزارش داده که مقام‌های سازمان اطلاعاتی ترکیه به‌تازگی جلسه‌ای چهار ساعته با عبدالله اوجالان داشته‌اند و امیدوار هستند که در نخستین ماه‌های سال جدید میلادی دو طرف به توافق صلح برسند. سال گذشته مقام‌های ترکیه همزمان با ناآرامی‌های سوریه شاهد گسترش شدید درگیری‌هایی بودند که حدود سه دهه در این کشور ادامه داشته و باعث کشته شدن ۴۰هزار نفر شده است.

اوجالان که از سال ۱۹۹۹ در زندانی در جزیره امرالی به سر می‌برد با پیشنهاد مذاکرات از سوی دولت اردوغان، تماس مستقیم با اعضای ارشد پ‌ک‌ک و همچنین بهبود شرایط حبس خود را به‌عنوان پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات خلع‌سلاح اعلام کرده است. اوجالان در سال ۱۹۹۹ به جرم «خیانت به کشور» به اعدام محکوم شد اما با لغو مجازات مرگ در ترکیه حکم او در سال ۲۰۰۲ به حبس ابد تغییر پیدا کرد و اکنون از سوی دولت ترکیه به‌عنوان مهره اصلی در مذاکرات صلح شناخته می‌شود.‌ ماه پیش اوجالان برای دولت ترکیه یک قدرت‌نمایی تمام‌عیار داشت و با یک پیام به اعتصاب غذای صدها زندانی کرد پایان داد.

گزارش‌ها درباره طرح «کشور کرد» برخی منابع خبری عربی در گزارش‌هایی که هنوز صحت آنها تأیید نشده ، اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر ترکیه قرار است با طرحی موسوم به «کشور کرد» به آمریکا برود. حل مسئله کردها و مذاکره درباره بحران سوریه مهم‌ترین محورهای سفر اردوغان به واشنگتن است که در‌ماه فوریه صورت می‌گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرح کشور کرد با هماهنگی و همکاری نزدیک مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق و با تأکید بر قدرت گرفتن کردهای سوریه، عراق و ترکیه پس از ناآرامی‌های سوریه تهیه شده است. در ماه‌های گذشته مقام‌های ترکیه روابط خود را با منطقه خودمختار کردستان عراق بسیار نزدیک‌تر کرده‌اند و در‌واقع با توافق‌های اقتصادی و سفر بدون هماهنگی به این منطقه در مقابل دولت نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق ایستاده‌اند. نخست‌وزیر عراق به‌تازگی همزمان با ناآرامی‌های عراق، آنکارا را به تلاش برای تجزیه این کشور متهم کرد. به‌نظر می‌رسد با بحران سوریه مقام‌های ترکیه در تلاش هستند که کردهای منطقه را به هر نحوی به سمت خود جلب کنند و آنها را در جبهه خود داشته باشند.

 

کد خبر 196522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز