گروه ادب و هنر- احمد افشار: جشنواره‌ای متفاوت با شرکت‌کنندگانی متفاوت و حتی اختتامیه‌ای متفاوت.

جشنواره مردمی فیلم عمار

 سومین جشنواره مردمی فیلم عمار در چهار بخش مستند، فیلم داستانی، نماهنگ و انیمیشن ، پس از گذشت یک هفته شامگاه یکشنبه با تجلیل از برگزیدگان به‌کار خود پایان داد. در این مراسم فانوس زرین جشنواره به 27اثر برگزیده اهدا شد. حضور پدران و مادران شهیدان حال و هوای دیگری به مراسم پایانی جشنواره داده بود. همچنین به پاس دو دهه تلاش برای ساخت آثار مذهبی و تاریخی، از سیدداوود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون قدردانی شد. میرباقری که با تشویق ممتد حاضرین مواجه شده بود، تشویق‌ها را اینطور پاسخ داد: باور کنید خستگی دو دهه کار طاقت‌فرسای تاریخی امشب از تن من درآمد. پیش از سخنان میرباقری پدر شهید احمدی‌روشن در سخنانی کوتاه گفت: از طرف همه خانواده‌های معظم شهدا به آقای میرباقری دست‌مریزاد می‌گویم و برایش توفیق و سلامتی آرزو می‌کنم. در ادامه داوود میرباقری در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم در چنین جشنواره‌ای با مضامینی ارزشی و در حضور چنین مادرانی که همه ما به آنها بدهکاریم از من تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه امشب به‌عنوان یک شب به یادماندنی در خاطر من خواهد ماند، افزود: باور کنید خستگی دو دهه کار طاقت‌فرسای تاریخی امشب از تن من درآمد. کارگردان سریال امام علی(ع) با اشاره به‌خصوصیات عمار تأکید کرد: اگر این جشنواره بخواهد به اهدافش برسد باید راه عمار را سرلوحه امور خود قرار دهد. علیرضا قزوه مهمان دیگر این مراسم بود که در میان استقبال حاضران گفت:‌ تصور می‌کردم که این جمع خیلی خلوت‌تر باشد. این شلوغی نشانه این است که باید جدی‌تر کار کنیم. نادر طالب‌زاده دبیر این جشنواره نیز در حاشیه این مراسم به همشهری گفت: با پایان جشنواره سوم، دبیرخانه دوره چهارم فعالیت خود را شروع خواهد کرد و هر روزی که می‌گذرد ما وظیفه داریم نیروهای جوان، متعهد و با‌استعداد را، هم معرفی کرده و هم آموزش بدهیم. دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: هنرمندان جوان و با انگیزه از امروز تا یک‌سال دیگر فرصت دارند تا آثار سینمایی و تلویزیونی خود را برای جشنواره چهارم آماده کنند و پیش‌بینی من این است که دوره چهارم حتی از این دوره هم متفاوت‌تر خواهد بود، چون جریان انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه تقدیر‌های صورت گرفته در جشنواره هدفمند بوده است، گفت: هدف این بود که از یک طیف افراد متشخص و هنرمندی که موج آفرینی در سطح کشور و عرصه‌های بین‌المللی کرده‌اند، تقدیر و تشکری بشود. بنابراین تجلیل از آقای میرباقری که در حیطه خودش موج ساز بوده و توانسته فرهنگ دین را خیلی خالصانه برای جامعه هنری عرضه کند، به‌گونه‌ای که تأثیر بین‌المللی هم داشته باشد در همین راستا صورت گرفته است. طالب‌زاده پوشش این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار را از سوی رسانه‌های گروهی، مطبوعات‌، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: در دو دوره قبل رسانه‌ها مطمئن نبودند که چنین رویداد فرهنگی بدون اتصال به جریانات هنری رایج در کشور، تداوم داشته باشد، اما امسال وقتی آثار و استقبال مردمی را در سراسر کشور مشاهده کردند، با جشنواره همراهی کردند. من فکر می‌کنم اینگونه محافل چون اصیل است بالاخره یک جایی خودش را نشان می‌دهد. همچنین محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فجر و برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار با مستند مدرسه به همشهری گفت: در جشنواره‌های داخلی جایزه‌های زیادی را برای فیلم‌های مستند دریافت کرده‌ام، ولی ارزش جایزه این جشنواره با همه آن جوایز متفاوت است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی این جشنواره این است که تکلیفش با خودش معلوم است، تصریح کرد: این جشنواره یک اتفاق بسیار خوبی است که شکل‌گیری آن با تکیه مردمی باعث توفیق و ادامه راهش می‌شود. عباسیان ادامه داد: افزایش کیفی آثار به لحاظ فیلم‌ها و استقبال مردمی در سطح کشور نشان می‌دهد که جای چنین جشنواره‌ای خالی بوده، چرا که فیلم‌هایی از این جنس در هیچ جشنواره‌ای تاکنون مطرح نشده است.

همه اینها

دست به‌دست هم داده تا این جشنواره در حوزه فیلم و مستند تأثیر‌گذار باشد و همین می‌تواند زیربنایی باشد برای فیلمسازان خوب کشور تا از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند. ارسال 900اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار که نسبت به سال قبل افزایش سه برابری داشته، همچنین افزایش اکران‌های مردمی از 100نقطه در دوره قبل به بیش از 680نقطه در سطح کشور، نشان می‌دهد که این جشنواره هر سال نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است. در پایان 27برگزیده سومین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش‌های انیمیشن، کلیپ، داستانی، مستند بیداری اسلامی، نقد درون‌گفتمانی، جنگ‌نرم، فتنه 88 و مستند تلویزیونی جوایز خود را دریافت کردند. به گفته برگزارکنندگان، برندگان بخش‌های فیلمنامه و نقد سینمایی در دهه فجر اعلام خواهند شد.

کد خبر 196400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز