گروه شهری: جدایی ری از تهران یکی از محورهای بحث‌برانگیز در ماه‌های اخیر بوده است.

شهر

دولت درصدد است که این تکه از جنوب شهر را از پایتخت جدا کند و این تصمیم عجولانه و بی‌ریشه درحالی سرنوشت تکه جنوبی پایتخت را تحت‌الشعاع خود قرار داده که هیچ کارشناسی نظر مثبت به این طرح دولتی ندارد و اهل فن، آن را زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های مالی و سیاسی فراوان می‌دانند.

سخنان اخیر رئیس شورای شهر تهران و هفته پژوهش بهانه‌ای شد تا ریشه غیرکارشناسانه این جدایی از نگاه مسئولان، کارشناسان و دلسوزان شهری بررسی شود. روز دوشنبه مهدی چمران طرح جدایی ری از تهران را غیرکارشناسی و بی‌محتوا خوانده بود. در عین حال استاندار تهران به‌عنوان مسئول جدایی ری از تهران بی اعتنا به مطالعات انجام شده و توصیه‌های مستدل کارشناسان، دیروز خبر از انتصاب شهردار ری داد که به‌‌زودی معارفه می‌شود و آغاز به‌کار خواهد کرد.

نادر قاضی پور عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس اجرای طرح‌های غیرکارشناسی را با تغییر دولت شکست خورده می‌داند و می‌افزاید: حدود یک سال از عمر دولت دهم باقی مانده و جداسازی شهرری از تهران بعد از مدتی موجب سرگردانی مردم و دستگاه‌های اداری این شهر می‌شود.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از کارهای تهران در شهر ری انجام می‌شود. همچنین شهر ری نیز از تهران بهره‌هایی می‌برد که این امر ممکن است تا مدتی مشکلاتی را به‌وجود بیاورد. مقداد نجف پور، عضو فراکسیون شهری مجلس نیز معتقد است: اگر شهرری جزو تهران بماند بهتر خدمات دریافت می‌کند.

ری اگر در تهران متمرکز باشد مسلماً بهتر می‌تواند از تهران، انتفاع حاصل کند. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه جدا کردن ری از تهران اقدامی غیرمنطقی است، می‌گوید: با جداشدن ری از تهران مخالفم زیرا ری به لحاظ تاریخی مرکز اصلی تهران است و پیشینه این شهرستان در تاریخ و مذهب ما مشخص است. امروز ری نیاز به حمایت‌ها و خدمات تهران دارد تا همچون دیگر مناطق تهران توسعه یابد. به گفته مصباحی مقدم، هم‌اکنون شهرستان‌هایی که از تهران با همین فشار‌ها جدا شده‌اند خواستار برگشت به بافت تهران هستند؛ لذا نباید این تجربه را دوباره تکرار کنیم و باعث خسران و صدمه به منطقه‌ای دیگر شویم.

تفکرات خاص برای جدایی

حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران جدایی ری از تهران را راهی برای میلیاردر و گردن کلفت شدن عده‌ای سودجو می‌داند و می‌گوید: گروهی با تفکرات خاص گمان می‌کنند می‌توانند شهرری را به‌صورت واتیکان در بیاورند و برخی ویژه‌خواران نیز به‌دنبال ارزش‌افزوده زمین در شهرری هستند. بیادی تصریح می‌کند: دولت با مقاصد خاص خود و با طرح موضوعاتی که پایه و اساس کارشناسی ندارد قصد جدایی ری از پایتخت را دارد، درحالی‌که شهرری بخشی از هویت تهران است و نمی‌تواند به‌دلیل هویتی که دارد از پایتخت جدا شود.

شاید بخش‌های دیگر تهران نیز به قدمت ری باشند مانند کن و سرآسیاب و دولاب اما مگر می‌توان به این دلیل ری را از پایتخت جدا کرد. بیادی می‌افزاید: تنها درآمدی که پس از جدایی ری از تهران می‌توان متصور بود، ارائه تراکم است که ویژه‌خواران به‌دنبال آن هستند و تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

هادی ساعی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره مباحث کارشناسی جدایی ری از تهران تصریح می‌کند: جدا کردن ری از تهران، آسیب‌های جدی به شهر ری وارد خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: برای طرح تفصیلی پایتخت چندین سال زحمت کشیده شده و در این طرح شهرری نیز جزو تهران دیده شده است. این در حالی است که جدایی ری از تهران تمام معادلات و کارشناسی‌های صورت گرفته را به هم می‌ریزد.

علیرضا دبیر، دیگر عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر کارشناسی نبودن جدایی ری از تهران تأکید می‌کند: مردم ری امید دارند تصمیم دولت برای جدایی ری از تهران اقدامی نباشد که موجب بروز مشکل شده و آینده مردم ری را به خطر بیندازد.
مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر جدایی ری از تهران می‌گوید: این تصمیم به نفع مردم و مصالح شهر نبوده و پایه‌گذار مشکلات امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فراوانی در آینده خواهد شد. جدایی ری از تهران از آن طرح‌های خلق الساعه‌ای است که در پشت آن نگاه سیاسی نهفته و منافع مردم در گرو منافع سیاسی جریان‌ها و گروه‌های مختلف قرار گرفته است.

علی‏‌اصغر خانی مشاور شهردار تهران جدایی ری از تهران را نیازمند کار کارشناسی می‌داند و می‌گوید: کار کارشناسی در جدایی ری از تهران امری ضروری قلمداد می‌شود که باید به‌طور حتم به آن پرداخته شود. جدایی ری از تهران با صحبت، سخنرانی و جنجال به سرانجام نمی‏رسد و باید به‌طور عمیق در این زمینه بررسی‏های لازم را انجام داد.

صباح‌الدین متقی، مدیرکل حریم شهرتهران درباره موضوع جدایی ری می‌گوید: این موضوع که گاهی از سوی مسئولان دولتی مطرح می‌شود سیاسی است و آنها می‌خواهند در حیطه فرمانداری، حوزه انتخاباتی را به‌گونه‌ای شناسایی کنند و شورای شهر تشکیل شده در این نواحی را نیز زیرنظر داشته باشند. این جداسازی‌ها در طول دوران باعث شد که هم‌اکنون در غرب تهران هیچ‌گونه حریمی نداشته باشیم و از سویی منابع طبیعی و تفرجگاه‌ها در اطراف تهران از بین رفته است چرا که غالب فرمانداری‌ها دیدگاه اقتصادی نسبت به حریم‌ها دارند و زمین‌های زیادی را به مراکز صنعتی می‌فروشند و این در حالی است که در چند سال گذشته شهرداری تهران مانع از این فعالیت‌ها شده است.

مجید پاکساز مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران معتقد است که به لحاظ کار‌شناسی مطالعه جدی درخصوص جدایی ری از تهران نشده است. وی می‌گوید: با جدایی ری از تهران دست سودجو‌ها باز می‌شود و آن روال منطقی و کنترلی که یک نظام مدیریت یکپارچه شهری بر ساخت و ساز‌ها دارد از مسیر منحرف شده و به بیراهه می‌رود.

کد خبر 195813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز