مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: بدهی‌های دولتی به شهرداری تهران تمامی ندارد.

بدهکارترین دولت جمهوری اسلامی تا امروز علاوه بر یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوسرانی و بودجه‌های حمل‌ونقل عمومی، ریالی از سهم شهرداری تهران از محل جرایم رانندگی را نیز نپرداخته است.پیش از این سیدمناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و مطالعات شهردار تهران نیز با اشاره به کاهش تدریجی سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی گفته بود:

طبق محاسبات 600میلیارد تومان باید به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد اما اعلام کردند که رقم 300میلیارد تومان درست است البته ما نیز ایرادی نگرفتیم و آن را قبول کردیم اما در نهایت این رقم نیز به 240میلیارد تومان کاهش یافت.

به گفته هاشمی در سال‌جاری سهم شهرداری تهران 50میلیارد تومان تعیین شده بود اما در نهایت هفت میلیارد و 790میلیون تومان به شهرداری تهران داده شد و تأکید کردند که باید در قالب موافقت‌نامه خرج شود این در حالی است که طبق قانون باید این پول را به خزانه شهرداری واریز می‌کردند.

دیروز اما حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهردار تهران با اشاره به عدم‌پرداخت‌های سهم شهرداری از سوی دولت گفت: از ابتدای سال تاکنون، دولت در بخش جاری اتوبوس و مترو فقط 10درصد یارانه بلیت را پرداخت کرده است و این در حالی است که موضوعاتی مانند مترو در شهر حتی برای یک هفته نیز نمی‌تواند متوقف باشد. چندی پیش دولت در بخش بهره‌برداری یارانه بلیت مترو 12.5میلیارد تومان و برای یارانه بلیت اتوبوس 13.6میلیارد تومان پرداخت کرد و این در حالی است که تنها نیاز اتوبوسرانی در بخش جاری بیش از 280میلیارد تومان است و میزان پرداخت شده قابل مقایسه با نیاز این بخش نیست. تاکنون دولت در بخش عمرانی نیز ریالی از سهم خود را پرداخت نکرده است.

در عین حال در بخش پرداخت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی نیز تا‌کنون دولت پرداختی نداشته است. این رویه غیرقانونی در وضعی به‌ماه دهم وارد می‌شود که افزایش هزینه‌های شهرداری در اثر افزایش قیمت‌ها رشد صعودی یافته است. در پروژه‌های عمرانی، قیمت نهاده‌های ساختمانی بسیار افزایش یافته و درحالی‌که بیشتر مسائل مربوط به پروژه‌های عمرانی تأمین مصالح است و قیمت برخی از مصالح مانند میلگرد بیش از دوبرابر افزایش یافته است. همچنین در بخش جاری، کرایه ماشین آلات، خرید قطعات و کالاها نیز افزایش قیمت وجود داشته است که همه این مسائل افزایش هزینه‌های شهرداری را به‌دنبال داشته است. در 9‌ماه سال‌جاری، 77درصد یارانه بلیت اتوبوسرانی به شهرداری پرداخت نشده است.


همچنین در بخش عمرانی اتوبوسرانی، از دو‌سال پیش هیچ اتوبوس جدیدی با یارانه82.5درصد از سوی دولت به شهر تهران واگذار نشده است. همچنین به موجب قانون دولت تاکنون از تحویل دوهزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران خودداری کرده است. در بخش مترو و حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی نیز عدم‌پرداخت به‌موقع و کامل اعتبارات مترو از سوی دولت مشاهده می‌شود.

دولت امسال در بخش عمرانی متروی تهران باید 274میلیارد تومان پرداخت کند که متأسفانه از این ردیف اعتبارات تاکنون ریالی پرداخت نشده است. مسئولان دولتی که برخی از آنان در شهرداری تهران مدیر بوده‌اند، گویا فراموش کرده‌اند که پرداخت یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوسرانی باید به‌صورت‌ماه به‌ماه صورت گیرد تا خدمات رسانی در این دومجموعه با مشکل مواجه نشود اما مدیریت فعلی شهرداری هر سال با عدم‌پرداخت به‌موقع و کامل اعتبارات در این دو بخش مواجه است.

کد خبر 194990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز