گروه اجتماعی: جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دوره‌های آموزش دفاعی که توسط آموزش وپرورش برگزار می‌شود، ملاک کسر خدمت به‌مدت دو‌ماه خواهد بود.

سردار موسی کمالی

سردار موسی کمالی در سخنانی که پایگاه اطلاع‌رسانی سرباز آن را منتشر کرد، با اصلاح خبر منتشره درباره آموزش دفاعی در مدارس گفت: در ماده 64مقررات استخدامی سپاه مصوب سال 1370، دانش‌آموزان باید در مدارس آموزش دفاعی را سپری کنند و آیین‌نامه اجرایی آن توسط آموزش و پرورش و سپاه پاسداران تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد که اخیراً وزارت آموزش و پرورش با همکاری سپاه پاسداران و تأیید ستادکل نیروهای مسلح آیین‌نامه آموزش دفاعی مدارس را تهیه کرده است و این آیین‌نامه در هفتم آبان‌ماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید.

او ادامه داد: آموزش‌هایی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده در دو بخش تئوری - نظری و بخش عملی است که بر این اساس در مقطع راهنمایی آموزش‌های تئوری دو ساعت در هفته و آموزش‌های عملی و اردو یک روز در سال و مقطع متوسطه حداقل سه ساعت در هفته به‌صورت نظری و سه روز در سال به‌صورت عملی و اردو برگزار می‌شود.جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: آموزش‌های نظری و عملی با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در مدارس برگزار می‌شود و فقط بخشی از آموزش‌ها که امکان برگزاری آن در مدارس وجود ندارد. در مراکز آموزشی سپاه پاسداران در همان استان و شهرستان برگزار می‌شود.

کمالی با رد اینکه دانش‌آموزان باید در دوره‌های راهیان‌نور شرکت کنند یا در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند، گفت: در ماده دو آیین‌نامه مصوب پیش‌بینی شده است، برنامه‌های تفصیلی این آموزش‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی سپاه‌پاسداران و تأیید ستاد کل نیروهای مسلح باید ظرف شش‌ماه ازهفتم آبان‌ماه امسال تهیه شود و به تصویب شورای‌عالی وزارت آموزش و پرورش برسد. او ادامه داد: در این آیین‌نامه اشاره شده که برنامه تفصیلی باید با هدف ایجاد شور و شوق و نشاط در دانش‌آموزان تهیه و در آن از بحث آموزش دفاعی صرف خودداری شود.

کمالی تأکید کرد: براساس آموزش‌هایی که این آیین‌نامه و برنامه تفصیلی مصوب به دانش‌آموزان ارائه می‌کند از دوماه خدمت سربازان کاسته می‌شود.جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد:‌ این بحث به موضوع آموزش‌های گذشته ارتباطی ندارد و از مدت خدمت افراد کاسته نمی‌شود.وی در ادامه یادآوری کرد: ‌پیش‌بینی این است که درصورتی که آموزش و پرورش تا خرداد‌ماه سال آینده این آیین‌نامه را به تصویب برساند و به مرحله اجرا درآید، عملا باید از سال 93به بعد خروجی آن به نیروهای مسلح اعلام شود و تا آن زمان آموزش‌های فعلی جزء کاهش مدت خدمت محاسبه نمی‌شود.

آیین‌نامه مصوب دولت درباره راهیان نور بود

سخنان کمالی در حالی است که پیش از این روابط عمومی آموزش و پرورش خبر داده بود که با توافق وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هیأت وزیران «آیین‌نامه چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)» تصویب شد.

براساس این آیین‌نامه که در 11ماده و 9تبصره در تاریخ هفتم آبان 91به تصویب رسیده و توسط معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ابلاغ شده است، آموزش دفاعی معادل دو‌ماه خدمت نظام وظیفه تلقی شده و مسئولیت اجرای برنامه‌هایی که در محیط مدرسه انجام می‌پذیرد بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخش عملی آن که خارج از مدرسه در اردوگاه‌ها و محیط‌های نظامی‌ برگزار می‌شود برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش در ماده هفت این آیین‌نامه آمده است: آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. در تبصره ذیل ماده هفت آیین‌نامه تصویب‌شده آمده است: «مسئولیت امور اجرایی آموزش‌های عملی و تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموزان، مربیان و سرپرستان آنها در مسیر رفت و برگشت، اردوگاه‌ها و مراکز آموزشی در مدتی که در اختیار سپاه قرار می‌گیرند، بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

کد خبر 195663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز