سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: تا خرداد‌ماه هیچ مدرسه‌ای نمی‌سازیم و فقط به تجهیز مدارس خواهیم پرداخت، مدیران باید در هنگام تحویل مدارس جدیدالاحداث به تجهیزات آنان توجه کنند و تحویل مدارس را باید مشروط به تجهیز آنها به آزمایشگاه، فناوری، سیستم‌های گرمایشی استاندارد و سایر تجهیزات کنند.

مدیران کل نوسازی، هرهفته یا دو هفته یک‌بار در مدارس و در جمع معلمان حضور یابند، ارتباط نزدیک با بدنه موجب رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد.

امروز مدرسه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واحد آموزش و پرورش است که باید نیازهای آن مورد بررسی قرار گیرد و مرتفع شود.

مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی باید با مدیریت بر هزینه‌ها، اولویت‌ها را مشخص کنند و همچون گذشته با تمام توان برای تحقق اهداف نظام و کشور تلاش کنیم.این جملات بخشی از سخنان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها و نوسازی مدارس کشور در چهارم دی‌ماه امسال به نقل از پرتال وزارت آموزش و پرروش است.

سال گذشته 26هزار مدرسه کشور هوشمند‌سازی‌ شد، در 33سال گذشته تنها یکصد مدرسه در سراسر کشور هوشمند‌سازی‌ شده بود.گفتمان امروز آموزش وپرورش تغییر کرده و مطالبه امروز نمایندگان مجلس واولیای دانش‌آموزان از آموزش وپرورش هوشمندسازی مدارس است که جای خوشحالی دارد.این دو جمله نیز بخشی از سخنان وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس در همان روز و از همان پرتال است.

و اما چند نکته:
1- اینکه اعلام می‌شود تا خردادماه سال آینده مدرسه‌ نمی‌سازیم از چند زاویه قابل تامل است، نیاز کشور به مدرسه‌ تأمین شده است، کیفیت ساخت‌وساز پایین است، یا اینکه مدارس ساخته شده بدون تجهیزات تحویل آموزش و پرورش شده است.از سخنان وزیر آموزش و پرورش اینگونه استنباط می‌شود که تا‌کنون مدارس جدیدالاحداث به تجهیزات فناروی، ‌آزمایشگاه و سیستم‌های گرمایشی استاندارد و غیره مجهز نمی‌شدند.

مدارس بدون تجهیزات تحویل آموزش و پرورش می‌شده و تاکنون نظارتی هم در این‌باره نبوده‌ است. همچنین این اظهارات افزون بر اینکه موجب دلسردی خیرین مدرسه‌ساز که انصافا طی چند سال اخیر نقش فراوانی در تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی داشته‌اند - می‌شود، پروژه‌های مدرسه‌سازی‌ اعم از مشارکتی و دولتی نیمه‌کاره رها می‌شوند و باید به پیمانکاران ضرر و زیان پرداخت شود و از طرف دیگر موجب واردشدن آسیب به طرح‌ها می‌شود.همچنین به لحاظ قانونی امکان جابه‌جایی بودجه وجود ندارد و نمی‌توان بودجه ساخت مدرسه را برای تجهیز مدارسی که چند سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد، هزینه کرد.

2- با توجه تأکید حاجی‌بابایی بر حضور هفتگی یا دو هفته یک‌بار مدیران کل نوسازی در مدارس و انتقاد به نبود متولی مشخص برای نگهداری و تعمیر مدارس، چنین برداشت می‌شود که از این پس وظیفه نگهداری و تعمیر مدارس کشور نیز بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است. همچنین اگر مدیران‌کل نوسازی استان‌ها بخواهند هر هفته یا دو هفته یک‌بار در مدارس حضور یابند، با توجه به تعداد مدارس و بعد مسافت در استان‌ها عملیاتی شده چنین طرحی دور از انتظار است.

3- با وزیر آموزش و پرورش هم رأی هستیم که «امروز مدرسه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واحد آموزش و پرورش است که باید نیازهای آن مورد بررسی قرار گیرد و مرتفع شود»،‌ولی یک پرسش اساسی مطرح است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است،‌ اگر این تفکر در آموزش و پرورش وجود دارد چرا طی یک سال گذشته به مدارس عادی دولتی حتی یک ریال هم به‌عنوان سرانه پرداخت نشده است؟ این موضوع در نشست اخیر مدیران مدارس دولتی تهران که در تالار وزارت کشور برگزار شد نیز مطرح شد.

آیا سرانه جزو نیازهای مدارس نیست، اگر سرانه به مدارس پرداخت شود بازهم مدیران مدارس برای جبران هزینه‌های مدرسه دست به دامان پدران و مادران دانش‌آموزان می‌شوند؟ وعده اردیبهشهت 90شما را درباره سرانه فراموش نکرده‌ایم؛ «اکنون ما در وزارتخانه به جای مدرسه همایش و اردو برگزار می‌کنیم و همه پول‌ها را در سطح وزارتخانه و اداره کل تعریف و هزینه می‌کنیم و مدارس تنها از راه دور نظاره‌گر ما هستند.»

4- اینکه گفته شده مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی باید با مدیریت بر هزینه‌ها، اولویت‌ها را مشخص کنند و همچون گذشته تلاش کنند، جای پرسش دارد؛‌ آیا مدیریت هزینه‌ها یعنی اینکه سرانه مدارس در محل‌های دیگری صرف شود. مدیریت یعنی آن چیزی که اکنون در این دستگاه جاری است.

5- در باره هوشمندسازی مدارس و قیاس آن با 33سال گذشته نیز یادآور می‌شویم که قیاس مناسبی نداشتید، طی سال‌های اخیر افزون بر کاهش چشمگیر جمعیت دانش‌آموزی کشور،‌ آنطور که معاون اول رئیس‌جمهور در مهر‌ماه امسال اعلام کرده بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های قبل از احمدی‌نژاد چهار برابر شده است.

در همین حال پاسخ شما به پرسش همشهری درباره هوشمندسازی مدارس در سال 90را گوشزد می‌کنیم:‌ «هوشمند‌سازی مانند این است که بگوییم انسان با سواد را تعریف کنید، انسان باسواد تعاریف مختلفی دارد، فردی که اول یا دوم ابتدایی را خوانده به همان اندازه سواد دارد، مدارس هوشمند نیز همینطور، اگر مدرسه به اینترنت یا اینترانت ملی متصل باشد یک نوع است و اگر رایانه به اندازه کافی داشته باشید یک نوع دیگر هوشمندسازی است، اگر به شبکه رشد دسترسی داشته باشد این هم می‌شود نوعی دیگر.

هوشمندسازی بستگی به محتوایی دارد که در اختیارشان قرار می‌گیرد. باید به جایی برسیم که همه کارهای مدارس هوشمند از طریق اتوماسیون انجام شود. همچنین از نظر محتوا، هر آنچه متحوای کتاب‌های درسی، روش تدوین، مستندات علمی کتاب‌های درسی، بسته‌ آموزشی و درنهایت همه‌‌چیز در مدارس قابل رؤیت باشد.»

آیا اکنون مدارسی که اکنون ملقب به «هوشمند» هستند چنین وضعیتی دارند؟ در بسیاری از مدارس بنا به دلایلی از وسایلی که برای هوشمندسازی تهیه شده استفاده نمی‌شود و از طرفی هزینه این وسایل از جیب مردم تأمین شده است.اینکه گفته شده آزمایشگاه‌های مدارس تجهیز شوند،‌ در کدام مدرسه عادی دولتی آزمایشگاه فعال است، آزمایشگاه‌ها به تأمین فضای آموزشی و پرورشی به کلاس تبدیل شده‌اند.هوشمندسازی اولویت دارد یا تهیه سامانه گرمایشی استاندارد برای مدارس و پرداخت سرانه مدارس؟

 

کد خبر 195650
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز