پس از حادثه تلخ مدرسه پیرانشهر، حالا خیلی‌ها نسبت به تهدید مدرسه محله‌شان بابت خطر آتش‌سوزی نگران شده‌اند.


 اگر تا سال گذشته آتش‌سوزی مدرسه درودزن استان فارس فقط یک‌حادثه برای برخی قلمداد می‌شد اما همان برخی هم به این عقیده رسیده‌اند که بسیاری از این دست حوادث از بی‌توجهی نسبت به‌وجود سیستم گرمایشی ایمن ناشی می‌شوند. بنابراین بسیاری از خانواده‌ها و اولیا و مربیان مدارس کشور به‌ویژه مدارس واقع در مناطق محروم نسبت به خطر وقوع آتش‌سوزی در مدارس نگران هستند و به‌قول برخی، در مدارسی که از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود، انگار دانش‌آموزان در کنار بمب ساعتی مشغول به تحصیل هستند. نمونه این نگرانی در مدرسه روستای سیاه‌بید در پنج‌کیلومتری شهر کرمانشاه وجود دارد؛ روستایی که نه در نقطه مرزی واقع شده و نه منطقه دورافتاده و محروم به‌حساب می‌آید. ایسنا در این زمینه گزارش داد که یکی از مسئولان انجمن اولیا و مربیان مدرسه روستای سیاه‌بید‌علیا خبر داده است که با وجود اینکه روستای سیاه بید علیا بیش از شش سال است که گازکشی شده اما ساختمان مدرسه این روستا فاقد گازکشی و سیستم شوفاژخانه است و دانش‌آموزان با بخاری نفتی چکه‌ای گرم می‌شوند. جالب اینجاست که در راهروی این مدرسه تانکر نفت دوهزار لیتری وجود دارد که از شیر آن نفت چکه می‌کند و ظرفی زیر آن قرار گرفته است.

مردم روستا پول نمی‌دهند!

محمدباقری، معاون آموزشی مجتمع آموزشی شهدای رحیم‌آباد در سیاه‌بید‌علیا در پاسخ به این سؤال که چرا این مدرسه با وجود آنکه این روستا سال‌هاست که گازکشی شده، هنوز گاز ندارد، گفت: براساس دستورالعمل‌های آموزش و پرورش مدارس گازکشی شده باید ساختمان جداگانه برای شوفاژخانه داشته باشند که اگر بخواهیم ساختمانی برای شوفاژخانه مدرسه دایر کنیم، هزینه زیادی می‌خواهد و چون مردم روستا برای ساخت آن پول نمی‌دهند و مشارکت نمی‌کنند ما نیز کاری از دست‌مان بر نمی‌آید.

همچنین خانم بدری، مدیر این مدرسه گفت: برای گازکشی و احداث شوفاژخانه در مدرسه با اداره کل نوسازی مدارس استان صحبت کرده‌ایم و آنها گفته‌اند که این کار بیش از 10میلیون تومان پول می‌خواهد و ما پولی نداریم. اگر مردم روستا خودشان پول می‌دهند و مشارکت می‌کنند برایشان شوفاژخانه درست کنیم! وی ادامه داد: گازکشی و ایجاد شوفاژخانه در مدرسه حتما نیاز به مشارکت مردمی دارد و من جلسه‌ای با والدین دانش‌آموزان برگزار کرده‌ام و گفته‌ام که نفری 30هزار تومان بدهید که مدرسه را گازکشی کرده و شوفاژخانه راه‌اندازی کنیم اما کسی مشارکت چندانی نکرد.

درددل معلمان مدرسه سیاه‌بید‌سفلی

در مدرسه روستای سیاه‌بید‌سفلی همانند مدرسه روستای سیاه‌بید‌علیا نیز بخاری چکه‌ای دیده می‌شود. یکی از معلمان در این رابطه گفت: کلاس من در مکانی که تا چندی پیش سرویس بهداشتی بود و در کنار انبار نفت مدرسه، قرار دارد. در این کلاس هر لحظه بیم انفجار تانکرهای نفت دلم را می‌لرزاند.جعفر اکبری یکی از اهالی این روستاست که او هم از وضعیت مدرسه روستا بسیار نگران است و می‌گوید: علاوه بر تمامی این مواردی که دوستان گفتند این مدرسه مشکلات بسیار دیگری همچون نداشتن سرویس بهداشتی مناسب، آبخوری نامناسب، حیاط گودی که هنگام باران به دریاچه‌ای تبدیل می‌شود و... دارد. اکبری ادامه داد: اینجا که روستای دور افتاده‌ای نیست.

نه تنها اعتباری نداریم بلکه کلی هم بدهی داریم

اما مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: برای احداث یک موتورخانه و سیستم گرمایشی استاندارد در یک مدرسه کوچک مبلغی بین 20تا 25میلیون تومان اعتبار لازم است که ما در حال حاضر نه‌تنها اعتباری برای این کار نداریم بلکه کلی هم بدهی داریم. مرزبان نظری ادامه داد: براساس مبحث 17مقررات ملی ساختمان، نصب بخاری گازسوز در مدارس ممنوع است، چراکه خطر گازگرفتگی برای دانش‌آموزان دارد، لذا باید مدارس شوفاژخانه داشته باشند.مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه، گفت: در تابستان سال آینده اگر اعتبار داشته باشیم هم کار مقاوم‌سازی‌ این مدارس و هم احداث شوفاژخانه آنها را انجام خواهیم داد.

کد خبر 195445

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز