علی‌اصغر محمدی: طی آذرماه جاری چند حادثه در مدارس رخ داده که از چند بعد قابل تامل و بررسی است.

کلاس

هفتم آذر‌ماه جاری: ۱۷دانش‌آموز یک کلاس درس مدرسه راهنمایی دخترانه «حوا» در شهرستان خوی از گازگرفتگی نجات یافتند. به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوی این دانش‌آموزان سر کلاس مشغول آموزش بودند که براثر استنشاق گاز مونواکسیدکربن دچار تهوع و سرگیجه شدند و با حضور بموقع اورژانس به بیمارستان شهید مدنی منتقل شدند.

میر‌کاظم سنگی افزود: موتورخانه این مدرسه به تازگی شروع به‌کار کرده بود که به‌علت داشتن درز در مسیر انتقال دودکش، گاز مونواکسید کربن در کلاس پخش شده و دانش‌آموزان دچار حادثه شدند. 15آذرماه جاری: آتش‌سوزی در کلاس چهارم دبستان انقلاب اسلامی شین آباد پیرانشهر که منجر به سوختگی 34دانش‌آموز، دو معلم و خدمتگزار مدرسه و فوت یکی از دانش‌آموزان شد.

دانش‌آموزان سر کلاس درس بودند که بخاری نفتی موجود در کلاس-که جدال بر سر استاندارد بودن یا نبودن آن ادامه دارد- دچار آتش‌سوزی می‌شود و دخترکان معصوم در شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند. 17آذر‌ماه جاری: مدرسه اتحاد در بخش ملحم شهرستان سلماس از توابع آذربایجان‌غربی دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه هنگامی رخ داد که مدرسه دایر نبوده و علت آن اتصالی در سیم‌کشی برق اعلام شده و به‌خیر گذشت. 27آذرماه جاری: آتش‌سوزی در دبستان روستای طبسین استان خراسان شمالی که این آتش‌سوزی با کمک معلمان و مردم خاموش شد. هر چند فرماندار نهبندان اعلام کرده که شیطنت یکی از دانش‌آموزان و انداختن آمپول به داخل بخاری منجر به این حادثه شده است.

چند نکته:
نحوه عذرخواهی وزیر: حواشی حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد همچنان ادامه دارد، وزیر برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده شد، توضیحات وی و معاونش بسیاری از نمایندگان منتقد را قانع نکرد. حاجی‌بابایی در برابر درخواست برخی نمایندگان، رسانه‌ها و افکار عمومی برای استعفا مقاومت کرد، حتی حاضر به عذرخواهی هم نشد، هنگام مواجهه با فضای جلسه علنی مجلس گفت: «از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم»!

استاندارد و بی‌توجهی به تعمیر و نگهداری

بخاری نفتی کلاس آتش می‌گیرد، البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدعی‌اند که همه بخاری‌های موجود در کلاس‌های درس استاندارد هستند ولی هیچ مسئولی توجهی به عمر مفید بخاری‌ها ‍‍[استاندارد و غیراستاندارد] و نحوه نگهداری، تعمیر و استفاده از آنها ندارد.

150هزار کلاس در خطر

به گفته مسئولان آموزش و پرورش هم‌اکنون 150هزار کلاس درس در کشور با بخاری نفتی گرم می‌شود، بدین‌ترتیب هر لحظه بیم بروز حادثه‌ای تلخ وجود دارد و نمی‌توان این موضوع را نادیده انگاشت. بد نیست در این‌باره به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور اشاره شود؛ محمد‌رضا رحیمی 17مهر اعلام کرد:‌ بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های قبل از احمدی‌نژاد چهار برابر شده است.
این پرسش مطرح می‌شود که بودجه آموزش و پرورش چهار برابر شده، از پدران و مادران دانش‌آموزان هم در مدارس دولتی پول می‌گیرند، جمعیت دانش‌آموزی هم نسبت به دولت‌های پیش از دولت دهم کاهش چشمگیری داشته، پس چرا وضعیت مدارس بی‌سروسامان است.بودجه کجا می‌رود که سرانه به مدارس پرداخت نمی‌شود، آیا با این همه بودجه بازهم باید مدارس با بخاری نفتی گرم شوند.

از سکوت ایرانی تا تسلیت به آمریکایی‌ها

ماجرای آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر حواشی بسیاری دارد. هنوز چهره دخترکان آسیب دیده درآتش‌سوزی این دبستان از اذهان مردم پاک نشده بود که حادثه‌ای در ینگه دنیا جهانیان را تحت‌تأثیر قرار داد.27دانش‌آموز و بزرگسال آمریکایی در جریان تیراندازی در مدرسه‌ای درایالت کنتیکت در شمال شرقی آمریکا کشته شدند که رئیس‌جمهور کشورمان با صدور پیام تسلیت با خانواده آنان ابراز همدردی کرد. این کار انتقادهایی را به‌دنبال داشت، زیرا رئیس‌جمهور در حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی شین‌آباد سکوت اختیار کرد. نماینده مردم پیرانشهر با انتقاد از پیام تسلیت رئیس‌جمهور برای کشته شدن تعدادی دانش‌آموز در مدرسه‌ای آمریکایی گفت: رئیس‌جمهور در شرایطی اقدام به صدور پیام تسلیت برای خانواده‌های آمریکایی کرده که در طول این دو هفته هیچ ابراز همدردی ای نسبت به دانش‌آموزان و خانواده‌های حادثه آتش‌سوزی شین‌آباد نداشته است. رسول خضری این پرسش را مطرح کرد: بهتر نبود رئیس‌جمهور با مردم خودمان مهربان‌تر بود و پیش‌از صدور پیام برای خانواده دانش‌آموزان کشته شده آمریکایی، پیام تسلیتی به خانواده سیران یگانی می‌فرستاد و با دانش‌آموزان مصدوم نیزابراز همدردی می‌کرد.

هشدار!

مسئولان آموزش و پرورش بهتر از هر کسی می‌دانند که حوادث بیان شده نخستین و آخرین حادثه در مدارس کشور نیست و نخواهد بود، ولی باید از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد. وجود 150هزار بخاری نفتی در کلاس‌های درس کشور که اغلب در مناطق کم‌برخوردار است، زنگ خطر و هشداری برای مسئولان است، تاکی باید هر روز شاهد وقوع حادثه‌ای در مدارس باشیم، دیروز خوی، شین‌آباد، سلماس و امروز طبسین، فردا کجا و چه حادثه‌ای؟

کد خبر 194862
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز