همشهری آنلاین: معاون غذای سازمان غذا و دارو به ارائه توضیحاتی پیرامون تولید کنسروهای ماهی پرداخت و به شایعات مطرح در این خصوص نظیر تولید کنسرو با گوشت دلفین‌های مرده، ترشح سم در بدن ماهی به علت شیوه صید، وجود آلاینده‌هایی نظیر آرسنیک، هیستامین و جیوه در ماهی‌های تن پاسخ داد.

کنسرو ماهی

دکتر بهروز جنت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت نظارت بر کنسروهای ماهی و کنسروهای تن توسط دو سازمان بزرگ شیلات که بر صید ماهی نظارت دارد و همچنین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کارخانه‌های تولید کننده کنسرو زیرنظر وزارت بهداشت و با حضور مسئول فنی فعالیت می‌کنند. همچنین بازرسان معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر روند تولید این فرآورده نظارت می‌کنند.

معاون غذای سازمان غذا و دارو در واکنش به این مطلب که تقلای ماهی تن در هنگام صید موجب ترشح سمی می‌شود که با حرارت هم از بین نمی‌رود، گفت: طریقه صید ماهی بر اساس قواعد و مقررات سازمان شیلات انجام می‌شود و تعاریف خاص بین‌المللی دارد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و ایران با باقی کشورها تفاوتی ندارد.

جنت همچنین درباره وجود برخی آلاینده‌های خطرناک و مضر در کنسروهای تن عنوان کرد: ممکن است آلاینده‌هایی نظیر هیستامین در بدن ماهی‌ها تولید شود ولی قبل از اینکه محصولی وارد بازار شود، سطح هیستامین آن کنترل می‌شود. وقتی ماهی برای مدت زمانی می‌ماند و شرایط نگهداری‌اش مناسب نیست، ممکن است هیستامین در بدنش ترشح شود.

وی افزود: کنترل سطح عرضه به صورت ادواری صورت می‌پذیرد و بازرسان بر اساس سیستم پی.ام.اس از محصولات غذای موجود در بازار نمونه‌برداری کرده و در پروسه آزمایشات سطح آلاینده‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. نظارت ادواری بویژه در خصوص غذاهای دریایی گسترده‌تر است زیرا ممکن است به عناصری چون جیوه و آرسنیک آلوده باشند و میزان این آلاینده‌ها خارج از حد مجاز باشد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو در ادامه به شایعاتی پیرامون تولید کنسرو با گوشت دلفین‌های مرده پاسخ داد و گفت: تاکنون گزارشی درباره تولید کنسرو با گوشت دلفین‌های مرده به دست ما نرسیده است. البته همکاران سازمان شیلات بر صید حیوانات دریایی و سایر گونه‌های دریایی نظارت می‌کنند و روند تولید در کارخانه‌ها تحت نظر مسئولان فنی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در آزمایشگاه مرجع، دستگاه‌های پی. سی. آر و تست‌های مولکولی می‌توانند ژنتیک گونه گوشتی که مورد استفاده قرار گرفته است را مشخص کنند.

جنت افزود: اگر تخلفی به صورت مستند به دست ما برسد با آن برخورد می‌کنیم.

کد خبر 195639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز