همشهری آنلاین: نیکلا میشل مشاور حقوقی دبیرکل سازمان ملل متحد جهت بررسی موضوع تشکیل دادگاه بین‌المللی دوشنبه عازم بیروت می‌شود.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه النهار، چاپ لبنان، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد که مشاور حقوقی‌اش را جهت بررسی موضوع تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه‌ عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و ایجاد توافق در خصوص این امر روز دوشنبه عازم بیروت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: میشل با رهبران احزاب سیاسی و مسوولان دولت لبنان جهت ایجاد توافق بر سر تشکیل دادگاه بین‌المللی مشورت کرده و اطلاعات و کمک‌های حقوقی خود را به آنها ارایه خواهد داد.

در واکنش به این اقدام بان کی مون، نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، از وی و شورای امنیت خواست از دخالت در جزئیات امور داخلی لبنان خودداری کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه سازمان ملل متحد خواهان حفظ ثبات و حاکمیت لبنان است، باید در برخورد با امور این کشور بی‌طرف رفتار کند.

قاسم تصریح کرد: تصویب طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی از سوی شورای امنیت براساس فصل هفت منشور سازمان ملل متحد نشانه آن است که دبیرکل سازمان ملل متحد گام مناسبی را در راستای درخواست‌های احزاب لبنانی اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: قرار دادن موضوع دادگاه تحت فصل هفت منشور سازمان ملل متحد در واقع رویارویی با بیش از نیمی از مردم لبنان، دخالت در امر سازمان‌های قانونی این کشور و جانبداری از یک گروه داخلی در برابر دیگر احزاب است و این اقدام با مسوولیت تعیین شده‌ی شورای امنیت هماهنگ و منسجم نیست.

وی همچنینخطاب به دولت لبنان گفت: چنانچه خواهان تشکیل دادگاه جهت کشف حقایق ترور هستید، از طریق قانونی عمل کنید و به تاییدهای بین‌المللی متوسل نشوید.

از سوی دیگر، دیوید ولش معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با روزنامه النهار تاکید کرد: چنانچه تصویب تشکیل دادگاه بین‌المللی حتی نیاز به ارجاع این پرونده به شورای امنیت داشته باشد، واشنگتن نسبت به تحقق این امر پایبند خواهند بود.

خبرگزاری کویت نیز گزارش داد: غطاس خوری عضو ائتلاف 14 مارس و از نزدیکان به پرونده ترور حریری مذاکراتی را با مقامات بلندپایه دولت آمریکا در واشنگتن برگزار کرده است.

براساس این گزارش، مذاکرات خوری با مقامات آمریکایی بر محور موضوع تشکیل دادگاه بین‌المللی استوار بود.

کد خبر 19561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز