همشهری آنلاین: رییس جمهوری پیشین و رییس حزب کتایب لبنان، پنج شنبه 31 مه از تصویب طرح دادگاه بین‌المللی برای پرونده ترور "رفیق حریری" نخست وزیر پیشین لبنان در شورای امنیت ، استقبال کرد.

به گزارش  ایرنا ، امین جمیل در پی صدور قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت : ما با این دیدگاه به دادگاه بین‌المللی می‌نگریم که سیل خون، اشک و جنایتهای زنجیره‌ای را متوقف کند.

وی افزود: خواهان رسیدن به حق به خاطر لبنان و مردم آن هستیم تا مجرمان بدانند که عدالت در زمین وجود دارد.

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب ، تحت فشار فزاینده آمریکا و با اختلاف تنها یک رای ، پیش نویس قطعنامه‌ای را تایید کرد که بر اساس آن تا بیستم خردادماه به لبنانی‌ها مهلت داده شده که یا با تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری موافقت کنند و یا اینکه این شورا خود مستقلا وارد عمل می‌شود.

نمایندگان روسیه ، چین ، آفریقای جنوبی ، اندونزی و قطر به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت نیازمند ‪ ۹‬رای مثبت است مشروط بر اینکه هیچ یک از پنج عضو دائمی شورا به آن رای منفی ندهند.

حریری بهمن ماه سال ‪ ۸۳‬در جریان یک بمب‌گذاری در ساحل بیروت ترور شد.

آمریکا ادعا دارد: عوامل سوریه در این حادثه تروریستی دست داشته‌اند اما گروهی دیگر ،عامل این قتل را که باعث ایجاد تفرقه و دودستگی در لبنان شد، رژیم صهیونیستی می‌دانند.

این قطعنامه بطور مستقیم به فصل هفتم منشور سازمان ملل اشاره دارد.

استناد به این فصل در زمانی است که صلح و امنیت جهانی به دلیل وقوع یک موضوع خاص به خطر افتاده باشد و در آن چارچوب حتی یک کشور می‌تواند با استناد به موادی از این فصل مورد حمله نظامی قرار گیرد و به این ترتیب می‌توان گفت که عملا به مفهوم نقض حاکمیت ملی یک کشور است.

واشنگتن در همین چارچوب هیچیک از اصلاحات مورد نظر پنج عضو شورا از جمله دو عضو دائمی یعنی چین و روسیه را در مورد متن قطعنامه نپذیرفت.

 ژان مارک دلا سابلیه سفیر فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت همانطوری که دولت سنیوره خواسته بود این قطعنامه لازم الاجرا را تصویب کردیم.

وی افزود : " لبنانی‌ها تا دهم ژوئن فرصت دارند بین خودشان به توافق برسند در غیر این صورت شورای امنیت وارد عمل می‌شود." سابلیه در عین حال تایید کرد که چنین مصوبه‌ای ممکن است تنشهایی را در لبنان ایجاد کند.

قرار است دبیر کل سازمان ملل ظرف ‪ ۹‬روز به شورای امنیت درباره اوضاع لبنان گزارش دهد.

کد خبر 23361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز