جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: امیل لحود رئیس جمهوری لبنان گفت: روند و شیوه طی شده برای تصویب اساسنامه دادگاه با ماهیت بین المللی خواه در لبنان یا در شورای امنیت اقشار بزرگی از مردم لبنان و کشورهای دوست و برادر را نگران می کند که چه بسا در پس پرده تصویب این گونه اساسنامه دادگاه، اهداف دیگری نهفته باشد که فراتر از هدف مورد نظر از تشکیل آن است.

وی افزود: بحث و گفتگوهای اخیر در شورای امنیت و موضع برخی نمایندگان کشورها در این شورا که از رای دادن به پیش نویس قطعنامه تشکیل دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان خودداری کردند، بهترین گواه برجدی بودن نگرانی‌های ایجاد شده در این زمینه است.

قطر به عنوان تنها نماینده کشورهای عربی در شورای امنیت، اندونزی به نمایندگی از کشورهای اسلامی، آفریقای جنوبی از سوی سازمان کشورهای غیرمتعهد و روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت به قطعنامه تشکیل دادگاه بین المللی ترور حریری تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد رای ممتنع دادند و نمایندگان آنها در سخنانی تصویب آن در این شورا را نادیده گرفتن قانون اساسی لبنان، بی توجهی به وفاق داخلی و باعث پیچیده تر شدن اوضاع این کشور دانستند، 10عضو دیگر شورای امنیت رای موافق دادند.

رئیس جمهور لبنان این پرسش را مطرح کرد که آیا قطعنامه 1757 شورای امنیت درباره تشکیل دادگاه با ماهیت بین المللی برای رسیدگی به ترور حریری به حقیقت خواهد رسید یا عامل دیگری برای افزایش پیچیدگی‌های این جنایت و هویت عاملان و طراحان آن خواهد بود؟
به دنبال تصویب طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه عاملان ترور رفیق حریری، حزب‌الله لبنان نیزبا  صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و آن را تجاوز به امور داخلی لبنان و مغایر با اصول قانونی دانست.

حزب‌الله لبنان در بیانیه خود آورده است: این قطعنامه ضمن نقض اختیارات موسسات لبنانی، تجاوز به امور داخلی لبنان و مغایر با اصول قانونی و پیمان‌های سازمان ملل متحد است.

در این بیانیه به اعمال فشارهای دولت آمریکا علیه شورای امنیت جهت تصویب این قطعنامه اشاره شده و آمده است: این اولین باری نیست که دولت آمریکا با اعمال فشار بر جامعه بین‌المللی اقدام به تصویب قطعنامه‌هایی می‌کند که در جهت خدمت به طرح‌های سیاسی این کشور است که از جمله آن می‌توان به بهانه‌های کذب آمریکا مبنی بر اشاعه دموکراسی در منطقه و وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق اشاره کرد.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: حزب حاکم با این اقدام خدمت بزرگی را به دولت آمریکا نموده و با تسلیم در برابر اعمال فشارهای سیاسی آنها در جهت تامین منافع بزرگ آمریکا گام برداشته است.

در این بیانیه هم چنین آمده است: حزب حاکم با پیش کشاندن موضوع دادگاه بین‌المللی و مخالفت با تصویب این امر از طریق اصول قانونی و توافق‌های داخلی، سرپوشی بر بحران داخلی لبنان گذاشته است. پافشاری‌های این حزب مبنی بر ارجاع طرح تصویب دادگاه بین‌المللی به شورای امنیت و قرار دادن آن تحت منشور 7 سازمان ملل متحد اقدامی‌جهت تحقق اهداف این حزب در بحران‌های داخلی است.

نبیه‌ بری رئیس پارلمان لبنان نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره تشکیل دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری اعلام کرد، شورای امنیت با تصویب این قطعنامه قانون اساسی لبنان را نادیده گرفته است.

کد خبر 23416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز