سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

اصفهان: گسترش روزافزون صنعت در اصفهان- استانی که با تکیه بر گردشگری و کشاورزی به نصف جهان تبدیل شده-حقابه قانونی و دیرینه ۵۰۰ هزار کشاورز اصفهانی را حذف و آنها را برای تأمین معاش خود با مشکل روبه‌رو کرده است.

اصفهان - سی و سه پل

به گزارش ایلنا، درحالی‌که بارندگی‌های مناسب پاییزه، اصفهانی‌ها را خوشحال و امیدوار به رفع تنگنای کمبود آب کرده، معاون بهره‌برداری و امور مشترکان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: پاییز سال گذشته وضعیت و آمار بارش‌ها بیشتر بود اما اگر امسال زمستان خوبی همراه با بارندگی داشته باشیم سال نرمالی را طی ماه‌های آینده در پیش خواهیم داشت. غلامحسین حیدرپور اولویت‌های توزیع آب در استان اصفهان را به‌ترتیب شرب،صنعت و سپس حفظ باغات، معرفی کرد و افزود: برخلاف بخش کشاورزی که در سال زراعی گذشته حقابه‌خود را برای کشت پاییزه دریافت کرد، آبرسانی به صنایع با صرفه‌جویی و محدودیت‌هایی صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه بارندگی امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کمتر، اما نسبت به بارش درازمدت در حد نرمال است، تصریح کرد: حجم بارندگی فعلی در افزایش حجم آب سد زاینده‌رود تأثیر ندارد. این آب‌ها بیشتر به‌صورت آب روان است و این آب روان حاصل برف و باران اندک بوده و اکنون پس از فصل پاییز این میزان بارش قابل ارزیابی نیست.

برای کشت پاییزه آب نداریم

معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان و رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان نیز با تأکید بر اینکه برای کشت پاییزه، آبی پشت سد زاینده‌رود وجود ندارد، گفت: رهاسازی آب برای کشت پاییزه سال گذشته، ریسک بالایی داشت و برخی افراد که احساس می‌کردند ممکن است ماه‌های بعد در تأمین آب شرب با مشکل روبه‌رو شویم، تصمیم مدیریت بحران برای تحویل ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان را به باد انتقاد گرفتند. محمد مهدی اسماعیلی رهاسازی آب به‌مدت ۳۶ روز در آبان‌ماه و برای بار دوم در فاصله ۲۶ اسفند تا ۱۵ خردادماه را باهدف حمایت از کشاورزان خسارت دیده و مردم شرق اصفهان دانست و بیان داشت: خط قرمز آب پشت سد، ۱۸۰ میلیون مترمکعب است اما در روزهایی از مهرماه این خط به پایین‌تر از ۱۲۰ میلیون مترمکعب رسید و مجبور شدیم آب را قطره‌ای مدیریت کنیم.

خسارت ۶۷۰ میلیارد تومانی

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، عدم‌تحویل حقابه کشاورزان را اجتناب‌ناپذیر دانسته و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، چاره‌ای نداریم جز اینکه به‌دنبال تأمین بودجه برای جبران بخشی از خسارت‌ها برویم. محمدرضا نریمانی رقم پیشنهادی استان به‌عنوان خسارت کشاورزان از خشکسالی را ۸۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خسارت‌های واقعی تقریبا هشت برابر این رقم است که قابل درخواست از دولت نیست. از سوی دیگر رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، توقف پنج، شش ساله کشت و کار را ضربه مهلکی به کشاورزان شرق و غرب اصفهان که حقابه قانونی و شرعی دارند، دانست و تصریح کرد: در این اوضاع اقتصادی، بیش از ۳۰۰ هزار کشاورز با خانواده‌هایشان در شرق و بقیه در غرب و مناطق دیگر استان درآمدی ندارند و برای تأمین معاش خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

حسین محمدرضایی با استناد به اطلاعات دفترچه‌های خدمات کشاورزی صادره شده گفت: ما معتقدیم که حقابه کشاورزان غصب شده، چرا که رودخانه از فلاورجان تا پایین دست و تالاب گاوخونی خشک شده و کشاورزان شرق و غرب استان بیکار مانده‌اند. وی بزرگ‌ترین سرمایه این قشر را زمین‌ها و مزارعشان معرفی کرد و افزود: متأسفانه این سرمایه هم بدون آب ارزشی برای فروش ندارد.

چاره‌ای جز مهاجرت وجود ندارد

رئیس انجمن حمایت ازکشاورزان اصفهان می‌گوید: آبی که سال گذشته به کشاورزان تحویل شد باعث شد ۵۰ درصد زمین‌ها زیرکشت بروند و از ۲۵ درصد آنها محصول برداشت شود، بنابراین نتوانست مشکلات را حل کند. وی کشت و کار را پیشه آبا و اجدادی و تخصصی ساکنان شرق و غرب رودخانه زاینده‌رود عنوان کرد و بیان داشت: کسانی که سال‌های گذشته را با فروش ادوات کشاورزی یا مصرف پس‌انداز خود برای خانواده و آینده فرزندانشان و گرفتن وام از بانک‌ها سپری کرده‌اند اکنون چاره‌ای جز مهاجرت به شهر برای یافتن مشاغل کاذب ندارند. رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان نتیجه این کوچ را پیچیده‌تر شدن مشکلات کلانشهر اصفهان دانست و ادامه داد: جمعیت زیادی از کشاورزان اصفهان بیمه نیستند و به گروهی هم که تحت‌پوشش بیمه قرار دارند، بیمه بیکاری تعلق نگرفته، بنابراین برای گذران زندگی خود نیاز جدی به درآمد دارند. محمد رضایی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب که سال ۱۳۶۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، یادآور شد: دربند هفت ماده ۱۸ این قانون آمده که اولویت توزیع آب زاینده‌رود به‌ترتیب شرب، کشاورزی، صنعت و سایر موارد است درحالی‌که اکنون صنایع، حقابه‌های کشاورزان را حذف کرده و با قرارگرفتن در بالادست رودخانه، مشکل کمبود آب را کمتر حس کرده‌اند.

کد خبر 195569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز