سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از جنجال‌های فراوانی که به‌خاطر تحریم اکران چند فیلم در سینماهای حوزه هنری به وجود آمد و انبوهی حاشیه و سروصدا و نکته فرامتنی برای سینمای ایران به همراه داشت، حالا خیلی‌ها می‌خواهند ببینند پیشنهاد عملی حوزه هنری برای این سینما چیست.

سینما - فیلم خسته نباشید!


حوزه هنری که در پیشینه‌اش فیلم‌های جریان‌ساز و موفق فراوانی دیده می‌شود، در سال‌های اخیر فقط دو فیلم شاخص تولید کرده؛ «یه حبه قند» رضامیرکریمی و «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان که دومی را بیشتر باید محصول سازمان فرهنگی هنری شهرداری دانست که حوزه هنری پخش آن را برعهده داشته است. شاید اگر دو سال پیش برای خیلی‌ها مهم نبود حوزه هنری چه فیلم‌هایی می‌سازد الان نوعی کنجکاوی عمومی میان اهالی سینما به وجودآمده که نهادی که بخش قابل‌توجهی از تولیدات سینمای ایران را دارای اشکال می‌داند و اصلا حاضر به اکران چندین فیلم در سینماهایش نیست، خودش چه سلیقه‌ای دارد و چه نوع فیلم‌هایی می‌سازد. احتمالا دعوت از فیلمسازان مطرحی چون محمدرضا هنرمند، محمدمهدی عسگرپور، مازیار میری و... در همین راستا صورت گرفت؛ فیلمسازانی که به حوزه آمدند و هرکدام پروژه‌ای را دست گرفتند.

در میان این پروژه‌ها «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی زودتر از بقیه کارها راه افتاد؛ فیلمی که فیلمنامه‌اش را هم حامد محمدی فیلمنامه‌نویس «طلا و مس» نوشته است. حوض نقاشی را می‌توان تولید مهم و حیثیتی حوزه هنری در سال91 دانست؛ فیلمی که شهاب حسینی، نگار جواهریان و فرشته صدرعرفایی در آن ایفای نقش می‌کنند و ظاهرا یک ملودرام خانوادگی است. «سعادت‌آباد» فیلم قبلی میری هم اثری ملودرام بود ولی طبیعی است که حوض نقاشی نسبتی با حال‌وهوا و فضای فیلم سعادت‌آباد برقرار نکند؛ فیلمی که اگر جای پارسال، امسال قرار بود اکران عمومی شود احتمالا در فهرست آثار تحریمی حوزه هنری قرار می‌گرفت. حوض نقاشی که در سکوت خبری ساخته شد تنها تولید حوزه در امسال است که در تهران فیلمبرداری شده است. شهاب حسینی و نگار جواهریان در این فیلم نقش زوجی را بازی می‌کنند که دچار مشکلاتی هستند. محمد آلادپوش از اعضای موثر صنف فیلمبرداران فیلمبرداری حوض نقاشی را برعهده داشته و محمدرضا موئینی تدوین این فیلم را انجام می‌دهد.

حوض نقاشی به عنوان تولید جریان اصلی حوزه هنری باید بتواند به انتظارهای زیادی پاسخ دهد. کارنامه کارگردان و تهیه‌کننده و عوامل درجه یک پشت و جلوی دوربین این فیلم هم احتمال موفقیت این فیلم را افزایش می‌دهد. اما حوزه هنری در سیاست تولیداتش حمایت از فیلمسازان جوان و خوشفکر را نیز لحاظ کرده است؛ تولیداتی ارزان‌قیمت که با تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی امسال دو فیلم تولید شد که احتمالا اولین‌بار در جشنواره سی‌ویکم به نمایش درخواهند آمد؛ فیلم‌های «تاج‌محل» و «خسته نباشید». تاج محل براساس فیلمنامه‌ای از کریم نیکونظر و توسط دانش غبیشاوی در آبادان فیلمبرداری شده است. غبیشاوی قبلا در مقام دستیار کارگردان با فیلمسازانی چون احمدرضا درویش همکاری داشته است. دیگر تولید امسال حوزه فیلم «خسته نباشید!» است که در مرحله فیلمبرداری با تغییر برخی عوامل مواجه شد. کارگردان فیلم هم محسن قرایی است که در یه حبه قند دستیار میرکریمی بود. در این مسیر افشین هاشمی هم ابتدا حضور داشت که با مخالفت وزارت ارشاد که ظاهرا به کارنامه حرفه‌ای هاشمی ایراد گرفته بود، او از میانه راه کنار رفت. غوغا بیات، عکاس قدیمی سینما و همسر ایرج رامین‌فر طراح صحنه و لباس معروف سینما که قبلا در «قطعه ناتمام» اولین ساخته مازیار میری بازیگری را تجربه کرده بود در این فیلم ایفای نقش کرده و دیگر نقش محوری فیلم را جلال فاطمی کارگردان فیلم «نخودی» عهده‌دار شده است. خسته نباشید! در حوالی کرمان فیلمبرداری شده و ماجرای زوج میانسالی را روایت می‌کند که اختلاف‌هایی با یکدیگر دارند و حالا برای دیدن کویر به سفر آمده‌اند. این فیلم در ستایش خانواده و اخلاق ایرانی ساخته شده و بر ارزش‌های معنوی و حب وطن تاکید می‌کند.

هر سه فیلم حوض نقاشی، خسته نباشید! و تاج‌محل متقاضی حضور در جشنواره هستند و فرم شرکت در سی‌ویکمین دوره این رخداد سینمایی را پر کرده‌اند. در روزهایی که مدیریت سینما و حوزه هنری دچار اختلاف‌نظرهای جدی شده‌اند باید دید با تولیدات حوزه چه برخوردی صورت خواهد گرفت و سینماگرانی که امسال درگیر مسئله تحریم اکران فیلم‌ها و حاشیه‌ها و تبعات این تصمیم بوده‌اند چه رویکردی در مورد این آثار خواهند داشت. در شمایل ظاهری، فیلم اصلی حوض نقاشی میری است و خسته نباشید! و تاج محل به عنوان تجربه‌های اول سازندگانشان در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند ولی شاید یکی از همین فیلم‌های ارزان و جمع‌وجور حوزه بتواند حضوری پدیده‌وار در جشنواره امسال داشته باشد.

کد خبر 195565

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز