به‌دنبال درج گزارشی با عنوان 20میلیون نفر در حد ابتدایی سواد دارند، در همشهری 11آبان‌ماه، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی به نقل از رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به شرح زیر ارسال کرده است:

« . . . برابر آمار منتشرشده از سرشماری سال 1390حدود 9میلیون و 719هزار نفر در گروه سنی بالای هفت سال کشور خود را بیسواد اعلام کرده‌اند، به علاوه براساس اطلاعات منتشر شده از سرشماری سال 1385کشور، حدود 11میلیون و 367هزار نفر از جمعیت غیرمحصل کشور یا بیسواد یا کم‌سواد شمارش شده‌اند، بر این اساس تیتر روزنامه همشهری مبنی بر وجود 20میلیون نفر در حد ابتدایی درست نبوده و در مصاحبه بنده اعلام نشده است.

سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه یونسکو و مؤسسات وابسته به آن به استناد کتابنامه‌های آماری منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد و درصد بیسوادی را در کشور‌های مختلف اعلام می‌کنند و همین آمار نیز در سایت یونسکو ثبت شده و قابل دسترسی برای تمام افراد و خبرگزاری‌هاست. تحلیل‌ها و مقایسه‌های صورت‌گرفته توسط نشریات و خبرگزاری‌ها (به‌ویژه روزنامه همشهری) ساخته و پرداخته گزارشگران بوده و ارتباطی به آمار اعلام شده ندارد».

توضیحات همشهری:
همانطور که در گزارش همشهری ذکر‌شده، اظهارات رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عینا از خبرگزاری فارس نقل شده، اینکه چرا رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند، تیتر روزنامه همشهری درست نیست موجب تعجب است. علی باقرزاده اعلام کرده 9 میلیون و 700هزار نفر خواندن و نوشتن بلد نیستند و بیش از 10میلیون نفر هم تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی دارند، این سخنان چه معنایی دارد جز اینکه 20میلیون نفر در حد ابتدایی سواد دارند؟ با توجه به‌وجود تناقض بین اظهارات رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش که گفته بود، تنها پنج‌هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم، تحلیل‌هایی که در گزارش همشهری ارائه شده بود طبیعت کار مطبوعاتی است. جهت اطلاع دوستان آموزش و پرورش، دیروز نیز فرشید یزدانی، یک فعال حقوق کودک به خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که حدود دو میلیون و 500هزار کودک درکشور خارج از چرخه تحصیل وجود دارند که به‌جای اینکه مدرسه بروند کار می‌کنند که این نیز با آمار ارائه شده توسط معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در تضاد کامل است.

کد خبر 195537
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز