گروه بین‌الملل: با وجود انتقادهای مردم ترکیه به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در این کشور، ناتو مناطق تعیین‌شده برای قرارگیری جایگاه‌های این سامانه را در ترکیه اعلام کرده است تا استقرار این سامانه جنجالی وارد مرحله جدید خود شود.

ترکیه

براساس بیانیه ناتو، سکوهای موشکی متعلق به آلمان در شهر «قهرمان ماراش»، جایگاه‌های هلند در «ادنا» و جایگاه‌های آمریکا در شهر «قاضیان تپ» مستقر خواهند شد؛ شهرهایی که همگی در جنوب و جنوب شرقی ترکیه قرار دارند و به گفته مقام‌های روسیه موقعیت آنها نشان می‌دهد که ممکن است تنها دفاع در برابر سوریه در دستور کار این سامانه نباشد. ناتو در بیانیه خود با اعلام رسمی محل استقرار جایگاه‌های پاتریوت که در چند هفته آینده به پایان خواهد رسید با رد انتقادهای صورت‌گرفته از این اقدام، اعلام کرده که این سامانه تنها کاربرد دفاعی خواهد داشت. آنطور که ناتو می‌گوید سامانه پاتریوت می‌کوشد موشک‌های بالستیک و کروز مهاجم را رهگیری و منهدم کند اما موشک‌های پاتریوت علاوه بر این قصددارند جنگنده‌های پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین را هدف قرار دهند.

گروهی اعتقاد دارند که استقرار این سامانه با قابلیت هدف قراردادن جنگنده‌های سوریه می‌تواند مقدمه‌ای برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در بخش شمالی سوریه باشد البته ناتو در بیانیه خود اعلام کرده است: این سامانه از طرح منطقه پرواز ممنوع یا هر نوع عملیات تهاجمی دیگر حمایت نمی‌کند. هدف استقرار این موشک‌ها خنثی‌کردن هر نوع تهدید علیه ترکیه و دفاع از مردم این کشور و تمامیت ارضی آن و همچنین کاهش بحران در مرزهای جنوب شرقی این عضو ناتو است.آلمان، هلند و آمریکا کشورهای عضو ناتو هستند که با تصویب این سازمان سکوهای موشک پاتریوت را به همراه نیروهای نظامی در ترکیه مستقر می‌کنند.

ترکیه به‌دنبال اصابت خمپاره در خاک این کشور که کشته‌شدن پنج نفر را به‌دنبال داشت به‌عنوان یکی از اعضای ناتو خواستار استقرار این سامانه در مرزهای خود شد. این در حالی است که سامانه موشکی پاتریوت قادر به مقابله با خمپاره‌هایی که مقام‌های ترکیه بارها درباره آن حرف زده‌‌اند نیست. به تازگی ۴۰۰ نظامی آلمانی وارد خاک ترکیه شدند و در شهر قهرمان ماراش در حال تدارک استقرار جایگاه‌های متعلق به کشور متبوعشان هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آلمان، هلند و آمریکا هرکدام حداقل دوسکو را در مناطق تعیین شده مستقر خواهند کرد.

در هر جایگاه به‌صورت معمول پنج تا هشت پرتاب‌کننده موشک درنظر گرفته می‌شود که هر پرتاب‌کننده 16موشک PAC-3 آماده شلیک دارد. با قرار‌گرفتن حداقل ۸۰ موشک در هر جایگاه، در مجموع ۴۸۰ موشک در ترکیه آماده شلیک خواهند بود؛ موشک‌هایی که هر کدام در کمتر از ۹ ثانیه از صدور دستور شلیک می‌شوند. به گفته کارشناسان نظامی سکوهای سامانه پاتریوت در نقاطی مستقر می‌شوند که بتوانند بیشترین پوشش راداری را در مرز ۹۰۰ کیلومتری ترکیه و سوریه داشته باشند.

با وجود ادعای ناتو درباره استفاده صرف دفاعی از این سامانه، با توجه به محل‌های تعیین‌شده امکان هدف قراردادن جنگنده‌ها در عمق خاک سوریه به‌راحتی وجود دارد. با انتقادهای صورت‌گرفته از این اقدام ترکیه، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور بار دیگر در نشستی خبری اعلام کرد که کاربرد این سامانه دفاعی خواهد بود؛ مسئله‌ای که هنوز بسیاری به آن با شک و تردید نگاه می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در گفت‌وگو با تلویزیون راشاتودی تأکید کرده درصورتی که این سامانه تنها برای اهداف دفاعی در مقابل سوریه درنظر گرفته شده بود باید به‌صورت متفاوتی در خاک ترکیه مستقر می‌شد.

کد خبر 195530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز