همشهری آنلاین: سید محمد وحید موسوی جزایری گفت: بازکاوی خطوط کوفی به عنوان موضوعی تاریخی و کهن و تبدیل آن به زبان قابل فهمی در مبحث تایپوگرافی، نیاز معاصری که باید از طریق آموزش های تخصصی در بیان اهمیت آن کوشید.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد وحید موسوی جزایری هنرمند و محقق خطوط کهن که در آستانه برگزاری کارگاه آموزش خط کوفی در مرکز آموزش فرهنگ فیلم تهران سخن می‌گفت، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: خطوط کوفی را نباید از بابت صرف جنبه تاریخی بودنش مورد ارزیابی قرار دهیم، زیرا این خطوط یک هزار ساله، می‌توانند چارچوب هایی ناپیدا از ساختار الفبایی خط فارسی را برای ما مشخص کنند.

وی درباره چگونگی برگزاری این کارگاه گفت: این کارگاه ترکیبی از مطالعات نظری و آموزش خط کوفی اولیه خواهد بود و موضوعات مورد گفتگو، چون اغلب مبتنی بر تحلیل ارزش های فرمی خطوط کوفی در طی دوره های تاریخی پیوسته ای است، ترکیبی جذاب با آموزش خوشنویسی این خط پیدا خواهد کرد.

وی ایجاد انگیزه های مطالعاتی و پژوهشی برای مخاطبین و شرکت کنندگان در این کارگاه را یکی از دغدغه ها و نیازهای جدی دانست و افزود: سعی خواهیم داشت تا برای آن به فراخور ظرفیت ها و علاقمندی های موجود، طرز فکر به وجود بیاوریم.

موسوی جزایری، هدف از برگزاری چنین کارگاهی را آشنایی با مضامین تاریخی یکهزار ساله، که متاسفانه اغلب در سطحی ترین لایه های پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته است، عنوان کرد و افزود: امیدواریم با چنین کارگاه هایی بتوانیم بخشی از نیازهای جامعه گرافیک و طراحان حروف را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی خط کوفی نسبت به سایر خطوط و کاربرد آن در زندگی روزمره چیست؟ گفت: علاوه بر کاربردهای تزئینی منحصر به فردی که فقط می‌توان از خطوط کوفی انتظار داشت، بازنگری معاصر ما به این نوع خطوط کهن می‌تواند دریچه های نوینی را به "جهان نوشتار" معاصر باز کند.

موسوی جزایری، دانش آموخته رشته گرافیک است که تسلط خوشنویسانه در زمینه برخی از خطوط کهن و سنتی، امکان نقد و تحلیلی کاربردی را برای وی به وجود آورده است.

وی تاکنون در زمینه تایپوگرافی بیش از سه هزار لوگوتایپ و چندین فونت را با قابلیت های بصری جدید طراحی کرده است.

اکثر آثار وی در حوزه خوشنویسی کوفی، با ورق طلا تذهیب شده و برگرفته از آیات قرآن مجید و اسماء جلاله است و همچنین کتاب های خط ثلث ترکیه، مجموعه 3 جلدی خط و خوشنویسی و سنگ نوشته های کوفی میراث فرهنگ جهان را تالیف کرده است.

این کارگاه آموزشی در روزهای 6، 7 و 8 دی ماه در نگارخانه ایوان برپا خواهد خواهد شد و علاقمندان برای کسب اطلاع و شرکت در این کارگاه می‌توانند به سایت www.Farhangfilm.ir و یا با شماره های 88665525 و یا 88665526 تماس بگیرند.

پیش از این، نمایشگاهی از آثار این استاد با عنوان «دستنوشته های کوفی» در زمینه های خطوط نوشتاری کوفی اولیه و مشرقی، در نگارخانه ایوان برپا شده بود.

 

کد خبر 195481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز