یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با آیین پایانی همایش فرهنگی هنری فارسی زبانان، شب غزنه در تهران برگزار می‌شود.

افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از موسسه فرهنگی اکو، در آستانه‌ سال نو میلادی ایران نخستین میزبان شب غزنین به‌ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.

این برنامه ساعت 15 روز دوشنبه 11 دی ماه با حضور وزاری دو کشور ایران و افغانستان مراسم پایتخت فرهنگی جهان اسلام در موسسه فرهنگی اکو تدارک دیده شده که با برگزاری نمایشگاه نقاشی محمدیوسف آصفی - هنرمند افغان - و افغانستان از نگاه پنج عکاس ایرانی - افشین شاهرودی، ساعد نیکذات، فرزانه خادمیان، مهرداد ذوالنور و یلدا معیری - و همچنین نمایش عکس‌های محمدعلی اکبری هنرمند عکاس افغان از شهر غزنین همراه است.

در این مراسم قرار است از ماکت طرح برتر مسابقه‌ طراحی آرامگاه حضرت شمس در خوی نیز رونمایی شود.

مسابقه‌ طراحی آرامگاه حضرت شمس در خوی را نادر اردلان، ایرج اعتصام، حسن بلخاری، محمد بهشتی، داراب دیبا، علی‌اکبر صارمی، شهاب کاتوزیان، فریار جواهریان و عباس کیارستمی داوری کردند.

همچنین با همکاری موزه علوم و فنون نمایشگاهی تدارک دیده شده است که به دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام در زمینه نجوم توجه دارد.

سخنرانی دکتر مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، نجیب مایل هروی، حداد عادل، مولایی و محیط طباطبایی بخش دیگری از این مراسم خواهد بود.

همایش فرهنگی هنری فارسی زبانان با گشایش تالار شمس 25 آذر ماه در موسسه فرهنگی اکو آغاز شده است.

سال ٢۰۰۷ وزرای فرهنگ کشور های عضو سازمان علمی- فرهنگی اسلامی OIC غزنی را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢۰۱٣ انتخاب کردند.

شهر غزنی (غزنه، غزنین) از شهرهای عمده خراسان قدیم و پایتخت سلسله غزنویان (۹۷۵-۱۱۸۷ میلادی) بود.

این شهر در آن زمان و به ویژه در زمان سلطنت سلطان محمود (۳۸۹-۴۲۱ هـ.ق) و پسرش سلطان مسعود (۴۲۱-۴۳۲ هـ.ق.) به اوج شهرت و آبادانی رسید و از شهرهای عمده آن زمان محسوب می‌شد.

پیش از این شهر اصفهان از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده بود.

تالار شمس موسسه فرهنگی اکو در خیابان اقدسیه، کوچه ناز، شماره 10 واقع است.

 

کد خبر 196111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز