گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تا‌کنون چه میزان ارز برای واردات دارو و اقلام دارویی از سوی شبکه بانکی اختصاص یافته است؟

سهم بانک‌های کشور و بانک‌مرکزی از کل ارز تخصیص‌یافته برای واردات دارو چگونه بوده و تا پایان سال وضعیت تأمین ارز دارو و اقلام دارویی چگونه خواهد بود؟ با صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با گذشت 9‌ماه از سال چه میزان ارز برای واردات دارو اختصاص یافته است؟

بررسی آماری بانک مرکزی درخصوص ارز پرداختی به دارو و اقلام دارویی (گروه دوم کالایی) نشان می‌دهد که در 9ماه نخست امسال براساس آخرین اطلاعات استخراج شده در دوم دی‌ماه، معادل 2.5میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای یادشده اختصاص داده شده است، به‌نحوی که 893هزار دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی از سوی بانک‌های کشور از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال و معادل 1.6میلیارد دلار ارز هم از بانک مرکزی پرداخت شده است.

  • آیا این میزان تخصیص ارز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است و آنها از این میزان تخصیص ارز رضایت دارند؟

ارز تخصیص‌یافته برای واردات دارو در نتیجه تعامل سازنده و مثبت بین بانک مرکزی و معاونت دارویی وزارت بهداشت صورت گرفته است، توضیح اینکه از مجموع 1.6میلیارد دلار ارز تخصیص یافته از سوی بانک مرکزی عمده آن در چهار ماهه اخیر پرداخت شده و تمامی 2.5میلیارد دلار ارز مذکور براساس نرخ مرجع اختصاص داده شده است. نکته مهم اینکه کل ارزی که در سال گذشته برای واردات دارو و اقلام دارویی پرداخت شده، حدود 2.4میلیارد دلار بوده است درحالی‌که عملکرد 9ماهه سال‌جاری حکایت از آن دارد که سیستم بانکی کشور بیش از کل ارز تخصیص‌یافته پارسال، ارز در اختیار وزارت بهداشت و شرکت‌های واردکننده دارو قرار داده است.

  • برآورد بانک مرکزی از نیاز ارزی برای واردات دارو تا پایان سال چه میزان بوده و آیا جای نگرانی برای واردات دارو نخواهد بود؟

پیش از این اعلام کردیم که تا 2.3میلیارد دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی اختصاص یافته و بانک مرکزی برآورد می‌کند که تا پایان سال یک میلیارد دلار دیگر به بخش دارو اختصاص دهد که خوشبختانه در روزهای اخیر 25درصد از میزان پیش‌بینی شده را پرداخت کرده‌ایم.

  • آیا مسئولان وزارت بهداشت از میزان ارز تخصیص یافته رضایت دارند یا نه؟

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که براساس توافق‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت و نامه‌های مورد تأیید وزارتخانه یادشده، خود بانک مرکزی به تنهایی 1.6میلیارد دلار ارز تخصیص داده است و از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه هم بانک‌ها حدود 900میلیون دلار به شرکت‌های وارد‌کننده دارو پرداخت کرده‌اند. البته ممکن است برخی از دارو‌های خریداری‌شده در مرحله حمل یا ترخیص از گمرک باشد ولی آمارها و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که عمده این اقلام باید وارد کشور و از گمرک ترخیص شده باشد.

  • پیش از این یک مقام آگاه در بانک مرکزی هشدار داده بود که بخشی از ارز دارو به واردات اقلام و لوازم آرایشی تخصیص یافته است. این موضوع را تأیید می‌کنید؟

اجازه دهید بانک مرکزی وارد این حوزه نشود و عملکرد خود را در ارتباط با تخصیص ارز به صنعت دارویی ارائه دهد. چراکه مسئولیت سایر حوزه‌های نظارت و کنترل بر واردات دارو و شرکت‌های دارویی در حیطه وظایف بانک مرکزی نیست و تأکید می‌کنم سیستم بانکی براساس ثبت‌سفارش‌های کالایی و همچنین نامه‌های تأیید وزارت بهداشت نسبت به تأمین ارز دارو و اقلام دارویی اقدام می‌کند.

کد خبر 195269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز