روزنامه همشهری در روز 15آذرماه طی گزارشی با عنوان« یک نیمکت در کلاس درس برای کودکان معلول» مشکلات مربوط به حضور کودکان معلول اوتیسم را در مدرسه‌های کشور بررسی کرده بود.

وزارت‌آموزش و پرورش جوابیه‌ای برای این گزارش فرستاده که در‌پی می‌آید. به اطلاع می‌رساند جای دهی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی به‌عنوان یکی از روش‌ها و مدل‌های آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی که با هدف تعامل تمامی دانش‌آموزان با یکدیگر انجام می‌شود، سابقه‌ای دیرینه داشته و بر این اصل استوار است که این عزیزان در نزدیک‌ترین مرکز آموزشی منزل خود ثبت نام نموده و همراه با سایر دانش‌آموزان عادی به تحصیل ادامه دهند و طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از این دانش‌آموزان به‌صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده یا به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند.

در این روش آموزشی با توجه به شکل و محدودیت دانش‌‌آموزان استثنایی خدماتی چون معلم رابط و کمکی در اختیار قرار می‌گیرد و مناسب‌سازی فضا برای آنان صورت می‌گیرد. این رویکرد با توجه به اجرای آن که در کشورهای پیشرفته دنیا مزایای بسیاری دارد در کشور ما نیز به‌صورت آزمایشی اجرا شده و شورای‌عالی آموزش و پرورش به استناد نتایج پژوهشی انجام گرفته رأی به اجرای سراسری آن داده و در اردیبهشت سال‌جاری توسط وزیر محترم آموزش و پرورش به مدیران کل استان‌ها جهت اجرا ابلاغ گردیده است.

در مورد دانش‌آموزان اوتیسم که بخشی از کودکان با اختلال‌های رشدی فراگیر (طیف او‌تیسم) هستند دانش‌آموزانی هستند که سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1384نسبت به شناسایی و آموزش آنان اقدام نموده و هم‌اکنون 1440نفر دانش‌آموز در مراکز و کلاس‌های خاص به‌دلیل شرایط و پیچیدگی‌های این اختلال خدمات متنوع آموزشی، پرورشی و توانبخشی دریافت می‌نمایند.

توضیح همشهری: در گزارش روزنامه همشهری آمده بود که حضور کودکان معلول جسمی و ذهنی در مدرسه‌ها با دشواری‌های زیادی روبه‌روست‌، دسته‌ نخست که کودکان دارای ناتوانی جسمی‌حرکتی برای حضور در مدرسه نیازمند مناسب‌سازی‌ فیزیکی محیط مدرسه هستند، مدرسه‌های مناسب‌سازی‌ شده باید دارای رمپ (سطح شیبدار) برای عبور و مرور ویلچر باشند و از سوی دیگر عرض درهای کلاس‌ها و سرویس‌های بهداشتی می‌بایست برای عبور ویلچر مناسب باشد.

صرف‌نظر از این موارد کودکانی که ناتوانی‌های جسمی حرکتی دارند باید جای مناسبی برای حضور سرکلاس درس داشته باشند تا بتوانند در کنار دیگر همکلاسی‌هایشان درس بخوانند. این نکته در جوابیه آموزش و پرورش نیز آمده و اشاره شده که در حال اجراست اما نکته این است که چرا اینقدر دیر؟

در ادامه گزارش همشهری درمورد کودکان مبتلا به اوتیسم بود که به نقل از ناصر زجاجی رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نبود مدارس تخصصی و ضرورت توجه آموزش و پرورش و بهزیستی نسبت به ایجاد و گسترش مدارس ویژه و اختصاصی برای کودکان طیف اوتیسم، درخواست شده بود نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و ترتیبی اتخاذ شود تا برخی از کودکان طیف اوتیسم بتوانند در مدارس آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند که امید می‌رود با توجه و اهتمام مسئولان آموزش و پرورش این دغدغه خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم نیز برطرف شود.

کد خبر 195252
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز