عباس ثابتی‌راد: برف و باران که ببارد، می‌گویند تاکسی‌ها می‌شوند کیمیا و راننده‌هایشان اگر در راه باشند و در حال عبور از خیابان، جز با صدای «دربست» پا روی ترمز نمی‌گذارند و اگر هم در ایستگاه‌ها متوقف باشند، با همین بانگ خیل مسافران مانده زیر باران و برف را خطاب قرار می‌دهند تا شاید کسی بخواهد دربست سوار شود.

اما هستند رانندگانی که فرقی نمی‌کند زیر زل آفتاب باشند یا هجوم باران و برف؛ آنها همیشه مسافران را به مقصدشان می‌برند و کاری که بر عهده‌شان است را انجام می‌دهند.گروه اول شاید کمتر باشند اما باز هم حضورشان می‌تواند دغدغه‌های شهروندان در باران و برف مانده باشد. سال‌ها تنها روش برخورد با این رانندگان، قهری بود اما این روزها سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خبر از تغییر رویه داده است؛ تاکسی‌های متخلف تنبیه می‌شوند و تاکسی‌های منضبط و با وجدان کار، تشویق. پای صحبت مدیرعامل جوان سازمان تاکسیرانی شهر تهران نشسته‌ایم؛ سازمانی که در طول سال‌های گذشته دست به‌دست شده و این‌بار سکان این سازمان، در دست یک جوان تازه‌نفس است. میثم مظفر در این گفت‌وگو از طرحی سخن گفت که قرار است مرهمی باشد بر این زخم ناسور قدیمی تاکسیرانی شهر.

  • وضعیت سازمان تاکسیرانی شهر تهران چگونه است؟ یا بهتر است بپرسم حال تاکسیرانی تهران چطور است؟

موضوع نظارت بر عملکرد تاکسی‌های شهر تهران یکی از وظایف اصلی سازمان تاکسیرانی محسوب می‌شود. لازم است به این نکته اشاره کنم که تاکسی‌ها سرمایه‌های شخصی افراد هستند. یک فرد هزینه خرید تاکسی ‌را پرداخته و براساس آیین‌نامه و ضابطه‌هایی که ابلاغ شده تا تحت قوانین مشخصی فعالیت می‌کند. بنابراین یک تاکسیران سرمایه شخصی خود را در اختیار شهر قرار می‌دهد؛ یعنی سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با شرکت واحد اتوبوسرانی یا شرکت مترو تفاوت ماهوی دارد. در شرکت واحد اتوبوسرانی بخشی از رانندگان کارمند رسمی شرکت واحد هستند و برخی دیگر نیز در قالب پیمان با این بخش در حال فعالیت هستند. درحالی‌که تاکسی‌داران کارمند رسمی ما نیستند و سرمایه‌شان شخصی است.

  • شاید به همین دلیل است که نظارت بر عملکرد تاکسی‌های تهران بسیار سخت و حساس است.

بله همینطور است. در موضوع نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها، ما مطالعه دقیقی را آغاز کردیم و به‌دنبال آن هستیم که یک نظارت دقیقی را در سطح شهر تهران هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی انجام دهیم. باید واحدهای گشتی و نظارتی ما از یک قالب علمی و به‌روز برخوردار باشند که بتوانیم در پایان هر روز گزارش عملکرد ناظرین و واحدهای کنترلی و نظارتی خودمان را داشته باشیم.

در وضعیت فعلی خودروهای گشتی ما در سطح شهر به وظایف نظارتی خود عمل می‌کنند اما براساس یک الگو و قالب مشخص و تحت یک مرکز فرماندهی واحد مدیریت نمی‌شوند. باید اذعان کنم که در برخی موارد ما شاهد ناکارآمدی در این حوزه هستیم و خروجی مشخصی در این بخش نداریم. بنابراین به‌دنبال آن هستیم که یک مرکز هوشمند نظارت در سازمان تاکسیرانی تاسیس کنیم تا بدانیم که خودروهای گشتی و نظارتی براساس چه الگویی عمل می‌کنند، چه عملکردی دارند و در کدام نقاط شهر حضورشان جدی‌تر است. بر این اساس به نصب سیستم‌های جی‌پی‌اس در واحدهای گشتی رو آورده‌ایم و از مکانیزم‌های نوین فناوری استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم نظارت دقیق‌تری را بر واحدهای گشت اعمال کنیم.

  • منظورتان از سیستم هوشمند چیست؟

ما به‌دنبال این هستیم که تمام واحدهای گشتی را تجهیز کنیم. خودروهای بسیاری در سازمان و شرکت‌های خصوصی به‌صورت واحدهای گشتی مشغول به فعالیت هستند اما عملکردشان یکپارچه و متشکل نیست. در گام اول بنا داریم در مرکز هوشمند، به کارآمد‌کردن شبکه نظارتی سازمان توجه بیشتری کنیم و در گام بعدی نیز تاکسی‌های سطح شهر تهران را هوشمند کرده تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم. تردیدی نیست که در گام دوم شاهد اقدامات گسترده‌تر و زمانبرتر خواهیم بود.

  • اما به ماجرای مشکل تاکسی‌ها در زمان بارش‌ها بپردازیم. چرا هر وقت بارندگی است، تاکسی‌ها در تهران ناگهان کم می‌شوند یا دچار تغییر در ارائه خدمات می‌شوند؟

یکی از دغدغه‌های شهروندان تهرانی همین ماجرای معطلی در زمان‌های بارش نزولات آسمانی در سطح معابر شهر است. عدم‌دسترسی آسان به تاکسی‌ها و حتی نبود امکانات خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان، ازجمله دغدغه‌های همیشگی شهروندان است. البته باید به دو نکته در این‌باره اشاره کنم؛ نکته اول این است که در زمان بارش برف و باران ترافیک شهر سنگین می‌شود. تردد آرام خودروها و بروز حوادث و سوانح باعث کندی تردد در معابر شده و در نتیجه ترافیک سنگین در شهر بروز می‌کند. بنابراین مسیرهایی که تاکسی‌ها در زمان 20دقیقه‌ای طی می‌کنند، در زمان بارش‌ها به سه یا چهار برابر زمان معمول می‌رسد. در زمان بارش برف و باران، تاکسی‌ها هم مانند خودروهای شخصی ساعت‌ها در ترافیک شهر معطل می‌مانند و در نتیجه خدمات‌رسانی آنها دچار خلل شده و حجم مسافران در مبادی سفر افزایش می‌یابد. برای حل این موضوع اقداماتی در دست انجام است که از آن جمله می‌توان به استفاده از خطوط ویژه در زمان بارش‌ها برای تاکسی‌ها یا ون‌ها اشاره کرد البته استفاده از خطوط ویژه برای تردد ون‌ها بیشتر مورد توجه است چراکه امکان جابه‌جایی حجم مسافر بیشتری را دارند. با این اقدام می‌توان زمان خدمات‌رسانی تاکسی‌ها در شهر تهران را کاهش داد و در نتیجه امکان خدمات‌رسانی به شهروندان را نیز بیشتر کرد.
نکته دومی که باید به آن اشاره کنم، روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران است.

  • شما چندین بار در این‌باره صحبت و اظهار گلایه کرده‌اید.

بله همینطور است. روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده متأسفانه هم‌اکنون کند شده است. دلیل این امر هم اختلاف نظر میان پلیس راهور و کارخانه‌های تولید خودرو است. پلیس راهور داشتن دو کیسه هوا برای تاکسی‌های پایتخت را ضروری دانسته، این در حالی است که کارخانه‌های خودروساز امکان ساخت خودروها با دو کیسه هوا را ندارند. عملا ما شاهد این هستیم که روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شده است. در این روند 17هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران هم‌اکنون بلاتکلیف‌ هستند. از سویی این خودروها امکان نوسازی را به‌دلیل این سیاست پلیس راهور ندارند و از طرف دیگر به‌دلیل اینکه این خودروها نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند، از تردد و خدمات‌رسانی در سطح شهر منع شده‌اند. در واقع تاکسی‌هایی که نتوانند گواهی معاینه فنی اخذ کنند، درصورت تردد در سطح شهر تهران توسط پلیس راهور، متوقف شده و توقیف می‌شوند. بنابراین ما همیشه با فقدان بخشی از تاکسی‌ها در سطح شهر تهران روبه‌رو هستیم. همه این موارد اما وظیفه ما در نظارت بر عملکرد تاکسی‌های پایتخت را از بین نمی‌برد.

  • شما زمستان امسال طرحی تازه برای رفع مشکل دائمی تاکسی دربستی در دست دارید. از جزئیات این طرح بگویید.

این طرح یک طرح جهادی برای ساماندهی و نظارت زمستانی بر تاکسی‌های شهر تهران است که تحت عنوان طرح «سحاب» از اول دی‌ماه به اجرا درآمده است. سحاب مخفف کلمه‌های «ساماندهی»، «حمایت»، «ارزیابی» و «برنامه‌ریزی» است. در این طرح 70 نقطه از شهر تهران از میادین و چهارراه‌ها را شناسایی کردیم و از ابتدای دی‌ماه 70گروه گشت در این نقاط مستقر شدند.

این گروه‌ها از چند رکن تشکیل شده‌اند. نخستین گروه ناظران سازمان تاکسیرانی هستند. گروه دوم شامل نیروهای پلیس راهور هستند که با داشتن قبوض جریمه در این نقاط حضور خواهند داشت و گروه سوم نیروهای جوانی هستند که از خانه شهریاران جوان، در قالب مشارکت‌های اجتماعی در این بخش حضور دارند. این افراد در کنار نیروهای نظارتی و پلیس راهور، به تاکسی‌هایی که خدمات مطلوب ارائه کنند، در قالب یک روش نظام‌مند، برگه‌هایی به‌عنوان برگه‌های تشویقی می‌دهند. این برگه‌ها شماره سریال داشته و تاکسیرانانی که در مواقع بارش برف و باران در حال خدمات‌رسانی مناسب باشند، این برگه‌ها را دریافت خواهند کرد. جوایز ما نیز شامل جوایز نقدی و غیرنقدی است. از جمله 70جایزه 200هزارتومانی که برای خرید لوازم خودرو درنظر گرفته شده است. همچنین 70کارت هدیه با مبالغ مختلف. چند سفر به مشهد مقدس و بسیاری از امکانات تشویقی که برای تاکسیرانان درنظر گرفته شده است. در این 70نقطه گروه‌ها در دو شیفت کاری مشغول به‌کار خواهند بود. در شیفت اول از ساعت شش صبح تا دو بعدازظهر نظارت برقرار خواهد بود و در شیفت دوم نیز از دو بعد از ظهر تا 9شب گروه‌های مختلف حضور خواهند داشت. اگر در زمان بارندگی، خودروهای تاکسی به روال سابق از خدمات‌رسانی مناسب فاصله گرفته باشند و به‌صورت دربستی به ارائه خدمات بپردازند یا از نرخ مصوب تخطی کنند، مسلما با آنها برخورد خواهد شد و تخلفاتشان را به هیأت انضباطی که نمایندگانی از شورای شهر هم در آن حضور دارند ارجاع داده خواهد شد و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

کد خبر 195153

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز