همشهری‌آنلاین: 17 تندیس و سردیس از مفاخر عرفان و حکمت اسلامی، صبح 30 آذرماه در فرهنگسرای اشراق رونمایی شد.

statue

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مراسمی که برای رونمایی از این آثار برگزار شده بود،‌ سیاوش سلیمی خالق این آثار در سخنانی مطرح کرد: عادت ندارم خیلی پای میکروفون صحبت کنم؛ هرگز نخواستم آدم مطرحی باشم حتی زیر آثارم اسمم را هم نمی‌نویسم چرا که به این موضوع اعتقادی ندارم.

وی ادامه داد: هر کاری که دوست دارم، انجام می‌دهم و تا آنجا که بتوانم، تلاش می‌کنم اما شاید توان من برای دوستداران هنر کافی نباشد.

این مجسمه‌ساز در ادامه سخنانش گفت: تندیس شیخ اشراق با طول بیش از سه متر و تندیس‌هایی با دو متر و سردیس‌های دیگر حاصل 15 ماه کار شبانه‌روزی من است و افتخار داشتم تعدادی از هنرجویانم نیز در ساخت این آثار مرا همراهی کنند.

statue

سلیمی یادآور شد: تمام کسانی که در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت دارند، می‌دانند که ساخت یک مجسمه سه‌متری بیش از هشت ماه یا حداقل یک سال زمان می‌خواهد اما من 12 سردیس و سه تندیس را در 15 ماه ساختم و تصورم هم این است که قدرت عشق و ایمان به کارم باعث شد این آثار را به اتمام برسانم.

وی با بیان اینکه سیدمحمد بهشتی از مشوقان او برای انجام کار هنری بوده است‌، گفت: از بزرگانی که در فرهنگ و هنر این کشور تلاش می‌کنند و از هیچ چیزی دریغ نمی‌کنند، تشکر می‌کنم.

در ادامه این مراسم، حامد سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه 4 تهران در سخنانی گفت: خوشحالم که امروز برای تجلیل از فرهنگ تاریخ اسلام گردهم آمده‌ایم. دو سال پیش بود که به پیشنهاد دبیر شورای فرهنگی منطقه‌ 4 ، این اتفاق مهم فرهنگی آغاز شد و سپس شهردار وقت منطقه برای اتمام این طرح یاری کرد. سرانجام پس از دو سال، این زحمت و تلاش نتیجه داد و امروز تندیس 17 تن از مفاخر و عرفان رونمایی شد.

او ادامه داد: ساخت تندیس شیخ اشراق بنای کار ما بود و 16 تن از مفاخر فلسفه و عرفان را هم انتخاب کرددیم تا تندیس و یا سردیسشان ساخته شود. برهمین اساس تصاویری که در برخی از کتب معتبر پذیرفته شده بود و یا در انجمن مفاخر موجود است را انتخاب کردیم و سیاوش سلیمی آنها را به ثمر رساند.

سلیمانی با ابراز خوشحالی از اینکه چنین میراث ارزشمندی در فرهنگسرای اشراق وجود دارد‌، گفت: امیدواریم این مجسمه‌ها از گزند امیال در امان بماند و بتوانیم برای مفاخر عرفان و فلسفه قدمی برداریم.

مدیر فرهنگی و هنری منطقه چهار تهران درباره موقعیت جغرافیایی آثار گفت: تندیس شیخ اشراق به طول سه متر در سردر اصلی فرهنگسرا نصب شده و تندیس‌های ابونصر فارابی و ابن‌سینا در سایر قسمت‌های فرهنگسرا نصب شده‌اند. علاوه بر آن، سردیس‌هایی از میرفندرسکی،میرداماد،‌ شیخ بهایی‌، امام محمد غزالی‌،امام فخررازی‌ و ... در نقاط مختلف فرهنگسرای اشراق نصب شده‌اند.

سلیمانی این مراسم رونمایی را بهانه‌ای برای تجلیل از اقدامات سیاوش سلیمی دانست که بدون چشم داشت مدت زیادی را برای ساخت این مجسمه‌ها زحمت کشیده است.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمد بهشتی گفت: آشنایی من با سیاوش سلیمی زمانی شروع شد که من در شهرداری تهران مسئولیتی داشتم و با او آشنا شدم و از همان ابتدا او را با شخصیتی خاص دریافتم.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در ادامه سخنانش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ ایران، تقریبا در تمام رشته‌های هنری با هنرمندان حوزه‌های مختلف در ارتباط بودم و برای همین خیلی روبرو شدن و همنشینی با یک هنرمند برایم تجربه جدیدی شمرده نمی‌شد اما سلیمی را از همان ابتدا هنرمندی متمایز دیدم.

این معمار اضافه کرد: از همان ابتدا گرفتار او شدم. سیاوش سلیمی در این سال‌ها هیچ تغییری نکرده است که باعث شود من در احساسم درباره او تجدیدنظر کنم. او یک هنرمند عاشق و پاک باخته است.

بهشتی همچنین اظهار کرد: شهادت می‌دهم که سیاوش سلیمی از معدود هنرمندانی است که همانطور که می‌نماید،هست. برای همین امیدوارم روزی، زمانی که او در قید حیات است از تندیسش به عنوان یک هنرمند برجسته رونمایی شود.

او درباره ویژگی‌های سلیمی گفت: سیاوش سلیمی هنرمندی است که سایر فعالین عرصه تجسمی از خدماتش بهره برده‌اند و او هیچ وقت راضی نبوده که در این عرصه دیده شود. قدر امثال سلیمی را باید دانست.

در بخش دیگری از این مراسم، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت:پیشینه قوی و بسیار ارزشمند تاریخ تمدن ایران اسلامی برای همه روشن است و نه تنها تأ‌ثیر آن در این کشور بلکه در تمام جهان روشن است و این موضوع مهمی است که در شرایط فعلی بیش از گذشته نیاز به توجه به این هویت ارزشمند هستیم. چه برای نسل‌های آینده و چه برای کسانی که با چشمان ناسالم به قضاوت برای این ملت نشسته‌اند.

او ادامه داد: هر اقدامی که به آشنایی بیشتر و ارزشمند ما با فرهنگ تلقی شود اقدام متفاوت و ارزشمندی است و باید مورد استفاده قرار گیرد.

خوراکیان همچنین گفت: یکی از فرصت‌هایی که در شهر تهران به ویژه پارک‌ها‌، فرهنگسراها و ... وجود دارد به وجود آمدن همین فضاهای عمومی است که در اختیار شهروندان قرار گرفته است و مورد استقبال خوب آنهاست.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: سعی شده با شکل‌های گوناگون از فضاهای مختلف استفاده کرده و موضوعات فرهنگی را برای شهروندان قابل توجه قرار دهیم. دوستان ما سعی کردند تا در این راستا شخصیت‌های برجسته و مفاخر عرفان و حکمت که سرمایه‌های ارزشمند تاریخ و تمدن ما هستند را تندیس و سردیس کنند تا فضایی که بازسازی شده را غنی‌تر کنند و یادآور تاریخ و تمدن غنی ایرانی اسلامی باشند.

به گزارش ایسنا،‌ در حاشیه این مراسم نیز سید حسام‌الدین سراج دقایقی برای حاضران موسیقی زنده و با کلامی از شیخ‌شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) اجرا کرد و بخشی از مراسم نیز به مراسم تقدیر از سیاوش سلیمی و جمعی از سهروردی‌پژوهان اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام یدالله یزدان پناه،‌ رجبعلی اسفندیار،‌ حسن سیدعرب‌، سیما سادات نوربخش‌ و کاظم محمدی از جمله سهروردی‌پژوهانی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهران‌پارس، انتهای خیابان جشنواره واقع شده است.

کد خبر 195018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز