همشهری آنلاین: داور سومین دوسالانه مجسمه های شهری با بیان اینکه آثار عرضه شده در شهر نباید به بهانه مردمی بودن،عاری از وجه هنری باشد،گفت:این آثار باید ذائقه هنری مردم را ارتقاء دهند.

مجسمه سازی

به گزارش ایرنا، طاهر شیخ الحکمایی افزود: ظرف چند سال گذشته اقبال خوبی از سوی هنرمندان جوان به مجسمه سازی شده و به دنبال آن هم مسئولان مدیریت شهری به استفاده از این آثار در فضای عمومی توجه بیشتری نشان داده اند.

وی ادامه داد: همان طور که قصه های کودکانه روایت ساده و روانی دارد،اما در باطن دارای پیام ها و نکات آموزنده بسیاری است،مجسمه های شهری هم باید در عین برقرار کردن ارتباط با شهروندان،به لحاظ بصری حاوی زیبایی های هنری باشد.

هنرمند پیشکسوت عرصه مجسمه سازی توضیح داد: اگر چه تندیسی که مقابل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نصب می‌شود با مجسمه مقابل بازار تهران متفاوت است،اما هر دوی آنها باید دارای ارزش هنری باشد.

شیخ الحکمایی افزود: اگر برنامه ریزی می‌شود و هزینه ای بابت ساخت مجسمه های شهری از سوی متولیان صرف می‌شود،نباید این بودجه به ساخت آثار بی ارزش و یا بی کیفیت اختصاص یابد.

طراح و سازنده تندیس هنر مقاومت درباره سومین دوسالانه مجسمه های شهری نیز گفت: آثار ارسال شده به این دوسالانه امسال به نسبت گذشته از تنوع بیشتری برخوردار بوده و حجم بالای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نشانگر توجه به این عرصه است.

وی مهمترین ویژگی مجسمه های شهری را تناسب اثر خلق شده با کارکرد و طراحی فضای مورد نظر دانست و گفت: بسیاری از مجسمه ها از مواد و مصالحی ساخته شده اند که برای مردم عادی و خالی از هر گونه جذابیت یا زیبایی هستند،اما هنرمند با نگاه خاص خود به این مصالح جان و روح می‌بخشد.

به عقیده شیخ الحکمایی،اگر چه مجسمه ها از مواد ساده و بی ارزش ساخته می‌شود،اما در واقع به خاطر هنر و خلاقیت به کار رفته در آنها به مرور زمان دارای ارزش افزوده می‌شوند.

این هنرمند مجسمه ساز درباره آخرین کار خود توضیح داد:به تازگی تندیسی با موضوع "منع استفاده از سلاح های شیمیایی"خلق کرده که در مرکز شهر لاهه در هلند نصب شده است.

به گفته این هنرمند،این اثر که از جنس برنز ساخته شده و ابعادی چون سه متر در 1 متر و 70سانت دارد.

این مجسمه که تصویر بدن انسانی را نشان می‌دهد که بر اثر آسیب های وارده به پرنده تبدیل شده،به همت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و به یاد آسیب دیدگان مواد شیمیایی خلق و نصب شده است.

 

کد خبر 194911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز