گروه شهری: هوای تهران و شهرهای بزرگ از امروز سنگین می‌شود و جای نفس کشیدن باقی نخواهد ماند این را می‌توان از اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور فهمید.

شهر

«با تداوم پایداری هوا و انباشت آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای تهران، البرز، اصفهان، اراک و مشهد که از روز گذشته شروع شده است، توصیه می‌شود که افراد آسیب پذیر از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از نبود عزم و اراده لازم برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها گفته و اعلام کرد: با وجود برخی تلاش‌ها هنوز ارگان‌های دست اندرکار عزمی راسخ برای رفع این مشکل ندارند.

یوسف رشیدی در این‌باره گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران، از روز گذشته در شرایط ناسالم قرار گرفته است. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: شاخص ذرات معلق کمتر از2.5میکرون روز سه‌شنبه 72بوده است که در روز گذشته یکباره این شاخص به 119رسیده و وضعیت هوای تهران مجددا در شرایط ناسالم قرار گرفته است. وی با بیان اینکه 81 تا 85درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک و وسایل نقلیه است، گفت:

شاه کلید حل معضل آلودگی هوا توسعه هر چه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود و به موازات تحقق این مهم، ارتقای کیفیت سوخت و کیفیت خودروها، همچنین خروج خودروهای فرسوده باید محقق شود.رشیدی تصریح کرد: براساس گزارش‌های رسیده آلودگی هوا روز پنجشنبه در شهرری (منطقه20) بیش از نقاط دیگر شهر خواهد بود و تمام مناطق پایتخت در شرایط ناسالم به‌سرمی‌برند.

رشیدی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به استانداردهای جهانی در تولید خودرو گفت: باید در تولید خودرو و برقراری استانداردهای جدید بازنگری اساسی صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه خودروهای تولید شده تنها تا در خروجی کارخانه استاندارد یورو2 دارند و پس از آن به خودرویی بی‌کیفیت تبدیل می‌شوند، افزود: قرار بود امسال مراکز خدمات پس از فروش با نظارت وزارت صنایع کاتالیست خودروهای تولیدی کارخانه‌های داخلی را تأمین کنند که تاکنون هیچ اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است.

رشیدی در ادامه گفت: اگرچه در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور گام‌هایی برداشته شده است اما کافی نبوده و به‌نظر می‌رسد سرعت لازم برای رفع این مشکل را نداشته‌ایم. وی در پایان اظهار داشت: متأسفانه تاکنون نخواسته‌ایم مشکل آلودگی هوا را به‌طور قطعی حل کنیم اگرنه راه‌حل‌های آن پیچیده نبوده و امکان رفع این مشکل وجود دارد. تنها باید دستگاه‌های مسئول عزم و اراده انجام کار را داشته باشند. از طرفی سیدوحید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: گوگرد موجود در سوخت گازوئیل کشور 160برابر حد استاندارد جهانی است و به هشت هزار پی‌پی‌ام می‌رسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه نمونه گیری‌هایی از سوخت تولیدی کشورمان به خارج از کشور برای بررسی و پایش فرستاده شده است و به‌زودی گزارشی کامل و جامع از آنالیز سوخت منتشر خواهد شد، گفت: متأسفانه در این بررسی‌ها مشخص شده است که گوگرد موجود در سوخت بنزین حدود 180پی‌پی‌ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئیل هشت هزار پی‌پی‌ام است.

سید وحید حسینی با بیان این مطلب اظهار کرد: شاه کلید حل معضل آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل عمومی است که با سرعت در تهران پیگیری می‌شود اما با حمایت‌های همه جانبه باید بر سرعت تحقق این مهم افزوده شود چرا که جوابگوی نیازهای ما نیست. وی تصریح کرد: گاه ما شاهد ارائه راهکارهای عجیب و بی‌فایده‌ای مانند سوراخ کردن کوه البرز یا تولید باد در شهر و... هستیم، اما این راهکارها به هیچ وجه منطقی و درست نیستند و ما باید آلایندگی‌ها را از منابع تولیدشان کنترل کنیم چرا که وقتی آلودگی تولید و وارد اتمسفر شد دیگر عملا راهکاری برای کاهش آن وجود ندارد.

حسینی همچنین درخصوص طرح بارور کردن ابرها و تولید باران گفت: جرم اتمسفر به حدی زیاد است که برای بارور کردن ابرها و تولید باران به میلیون‌ها لیتر آب نیاز است و عملا چنین طرح‌هایی به‌دلیل هزینه بر بودن و وقت گیر بودن راهکار مناسب محسوب نمی‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در ادامه همچنین درخصوص کیفیت سوخت گفت: در ابتدای سال نمونه گیری‌ای برای بررسی وضعیت سوخت کشور صورت گرفت که برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای این نمونه‌ها به خارج از کشور فرستاده شد تا مورد بررسی قرار گیرند که به‌زودی گزارشی کامل و جامع از نتایج آنالیز سوخت منتشر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که گوگرد موجود در سوخت بنزین حدود 180پی‌پی‌ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئیل هشت هزار پی‌پی‌ام است، این در حالی است که استاندارد سوخت پاک 50پی‌پی‌ام و استاندارد سوخت بسیار پاک 15پی‌پی‌ام است.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین مشخص شده است که میزان بنزن در سوخت کشور حدود دو درصد است، درحالی‌که براساس استاندارد باید یک درصد باشد. وی ادامه داد: سوخت گازوئیل مصرفی شرکت واحد از وضعیت بهتری برخوردار است و کمتر از 500پی‌پی‌ام گوگرد دارد.

کد خبر 194989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز