جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

خشایار امینی: هفته گذشته ارزش دلار آمریکا به صورت ناگهانی در برابر اکثر ارزهای اصلی ضعیف شد.

خبری که بازار جهانی ارز را دچار شک کرد این بود که مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند که دیگر واردات کاغذ گلاسه از چین را از قوانین ضد یارانه معاف نخواهند کرد.

حجم دلاری واردات این محصول به خاک آمریکا از چند صد میلیون دلار بالاتر نیست و از آنجایی که این رقم چندان رقم بالایی نیست، پر واضح است تاثیر اقتصادی این خبر موجب تضعیف دلار نشده است بلکه علت اصلی تضعیف دلار نگرانی بازار از براه افتادن دوران نزاع اقتصادی میان چین و آمریکا می‌باشد.

کالاهای چینی که به برکت ارزش پایین یوان، ارز رسمی این کشور در بازار های اروپا و آمریکا (و دیگر نقاط جهان) بسیار ارزان‌تر از کالاهای رقیب می‌نمایند مزاحمت بسیاری برای تولیدکنندگان این کشورها بوجود آورده‌اند و چندین سال است که کشورهای دست به گریبان این مشکل علی‌الخصوص آمریکا که مسبب یک سوم کسری تجاری‌اش را چین می‌داند به روش‌های مختلف از جمله سهمیه‌بندی و وضع تعرفه سعی در موازنه تجاری دارند که البته چندان موفق نبوده‌اند.

چین و آمریکا اختلافات سیاسی بسیاری دارند و بعد از فروپاشی شوروی سابق بسیاری چین را رقیب اصلی آمریکا می‌دانند. تقریبا تمامی کشورهایی که با آمریکا روابط تیره‌ای دارند با چینی‌ها روابط خوبی دارند و چین از این مسئله به عنوان اهرم فشار به آمریکا استفاده می‌کند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند حمایت از کره‌شمالی و ایران در موقعیت کنونی از طرف چین نوعی رقابت با آمریکا بوده است و در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات آمریکاییها در عراق آنان چندان علاقه‌ای به در گیر شدن با چینی‌ها نداشتند و ظاهرا به جای باج سیاسی (کنار آمدن بر سر مسئله کره شمالی) ترجیح دادند باج اقتصادی بدهند (رضایت به ارزش پایین یوان) اما با توجه به حل شدن نسبی مسئله کره‌شمالی و رساندن کار پرونده ایران به شورای امنیت بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که آمریکا دیگر چندان نگران اختلافات سیاسی‌اش با چین نیست و بعد از چند سال به یاد منازعات اقتصادی‌ با چین افتاده است.

جدای از اهرم‌های سیاسی، چین قدرت بسیاری برای فشار آوردن به آمریکا در عرصه اقتصادی دارد. این کشور دارای بالاترین ذخایر ارزی دلار در جهان است که چیزی در حدود رقم افسانه‌ای هزار میلیارد دلار می باشد که تنها تبدیل قسمتی از آن به ارزهای دیگر یا طلا موجب تضعیف شدید دلار خواهد شد.

مدت زمان بسیاری است که مقامات بانک مرکزی چین گاه و بیگاه دم از تغییر ذخایر ارزی خود می زنند و هر بار نیز دلار با موج نزولی خود به این سخنان واکنش نشان می‌دهد.

چشم انداز

با توجه به حل شدن نسبی مسئله کره‌شمالی و یا حداقل متفق‌القول شدن آمریکا و چین در این داستان در صورتی که بر سر مسئله ایران نیز چینی‌ها و آمریکایی‌ها به تفاهم برسند و یا این مسئله به نوعی حل شود و به عبارت دیگر این اهرم چندان اهرم پرقدرتی برای چینی‌ها نباشد که احتمال آن نیز چندان دور از ذهن نیست آمریکایی‌ها با فراغ بال جنگ اقتصادی خود با چین را شروع می‌کنند و احتمالا از ایجاد تعرفه بر کالاهای چینی شروع خواهند کرد و چینی‌ها نیز برای تلافی‌جویی دلارهای خود را خواهند فروخت و آن‌را ارزان می‌کنند و از آنجایی که آمریکا چندان نگران این موضوع (کاهش ارزش دلار) نیست احتمالا بازنده نهایی چین خواهد بود و دلار و نه آمریکا.

کد خبر 19488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز