پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روند صعودی رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2007 که بالاترین نرخ رشد در سراسر جهان بوده باعث نگرانی شده است

جدیدترین آمار و ارقام رسمی از چین نشان داده که به رغم تلاش مقامات این کشور برای مهار کردن رشد اقتصادی، روند صعودی آن ادامه داشته و در سه ماهه اول سال 2007، به نرخ رشد سالانه ای بیش از یازده درصد رسیده است.
به این ترتیب رشد اقتصادی سه ماهه چین بالاترین نرخ رشد در سراسر جهان بوده و در میان اقتصادهای بزرگ جهان بی سابقه بوده است.

بنابه گزارشها، رشد اخیر اقتصادی چین ناشی از سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ زیربنایی، مانند جاده سازی و ساخت نیروگاه ها بوده است.

اعلام خبر رشد یازده درصدی چین نگرانی ها در مورد بروز دشواری های ناشی از رشد سریع و بیش از اندازه اقتصاد این کشور و همچنین توسعه ناپایدار در درازمدت را بار دیگر زنده کرده است.
کوئنتین سامرویل، گزارشگر بی بی سی در شانگهای، می گوید این نگرانی وجود دارد که اقتصاد چین با سرعتی بیش از حد مناسب رشد کرده و سیل پولی که به این کشور سرازیر شده، در طرح های مطلوب سرمایه گذاری نشود.

دولت چین با هدف کاهش سرعت رشد اقتصاد این کشور و نگه داشتن آن در زیر ده درصد، مکررا نرخ بهره را افزایش داده است.

رهبران چین همچنین به طور جدی نگران تاثیرات سوء رشد سریع اقتصادی این کشور در دو دهه اخیر، بر محیط زیست این کشور هستند.

گزارشگر بی بی سی می گوید به همین دلیل دولت چین بهره بانکی را در طی یک سال سه بار افزایش داده است. آخرین باری که بهره های بانکی در چین افزایش یافت ماه گذشته بود.

اما افزایش بهره و قوانین سخت تر در نقل و انتقالات بانکی تاثیر چندانی نداشته و اقتصاد چین به طور بی سابقه ای در حال رشد است. سال گذشته رشد اقتصادی چین تقریبا به یازده درصد رسید و دولت این کشور تلاش دارد که این رقم را به هشت درصد در سال کاهش دهد.

اما، گزارشگر بی بی سی می گوید ارقام جدید نشان می دهد که چین تا رسیدن به سرعت رشد اقتصادی دلخواه، راه زیادی در پیش دارد.

 

کد خبر 20013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز