همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرد: نه دولت و نه مخالفان قادر به غلبه نظامی بر یکدیگر نیستند.

فاروغ الشرع

به گزارش ایسنا فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد: درگیری‌های 21 ماهه نشان داد نه گروه‌های مخالف سوری توانایی غلبه نظامی بر دولت سوریه را دارند و نه یگان‌های ارتش می‌توانند بر مخالفان غلبه کنند

در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن روز یکشنبه منتشر شد، الشرع خواهان حل و فصل اختلافات جهت پایان دادن به بحران 21 ماهه سوریه شد.

معاون رئیس جمهوری سوریه همچنین خاطرنشان کرد: افزایش تعداد تظاهرکنندگان مسالمت آمیزی که تظاهرات خود را از اواسط مارس 2011 به منظور درخواست برکناری نظام سوریه برگزار کردند به شکلی دیگر منجر به افزایش تعداد نیروهای مسلح و مخالف شده است. فراهم کردن امنیت برای شهروندان سوری وظیفه دولت است اما این مساله با حل و فصل نظامی بحران سوریه فرق دارد و نباید این دو مساله را با هم اشتباه گرفت.

الشرع در ادامه خاطرنشان کرد: هر روزی که می‌گذرد استفاده از راهکار نظامی سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه دور از دسترس‌تر می‌شود. ما باید به موضع خود در دفاع از سوریه پایبند باشیم.

معاون بشار اسد که پیشتر دولت ترکیه در ماه اکتبر به وی پیشنهاد بر عهده گرفتن مسئولیت دوره انتقالی را در سوریه پیشنهاد داده بود خواهان راهکاری از طریق حل و فصل تاریخی بحران سوریه شد که در آن کشورهای اصلی منطقه و شماری از کشورهای عضو شورای امنیت نیز دخالت داشته باشند و بتوانند در وهله اول به همه اشکال خشونت در سوریه پایان داده و در وهله دوم به تشکیل دولت وحدت ملی با اختیارات گسترده بینجامد.

وی همچنین به ائتلاف ملی مخالفان سوریه که اخیرا در دوحه پایتخت قطر تشکیل شد و از سوی شماری از کشورهای غربی به عنوان نماینده قانونی و احیانا تنها نماینده دولت سوریه انتخاب شد، اشاره و تاکید کرد: گروه‌های مخالف سوری یا گروه‌های مسلح که دارای ارتباطاتی با گروه‌ها و کشورهای خارجی هستند نمی‌توانند مدعی شوند که تنها نماینده قانونی ملت سوریه هستند.

الشرع همچنین تاکید کرد: نظام حاکم در سوریه با ارتش عقیدتی و احزاب خود و در راس آن حزب بعث نیز نمی‌تواند حوادث موجود در سوریه را بدون همکاری شرکای جدید خود به تنهایی تغییر دهد.

این اولین مصاحبه معاون رئیس جمهوری سوریه از ژوئیه سال 2011 است.

پیشتر روزنامه الوطن سوریه از روزنامه‌های نزدیک به نظام این کشور اظهاراتی را به نقل از الشرع و به زبان مدیر دفتر وی منتشر کرده بود.

همچنین تلویزیون رسمی سوریه در بیانیه‌ای که اعلام شد از سوی دفتر الشرع در ماه اوت صادر شده، اعلام کرد که فاروق الشرع به هیچ وجه به ترک سوریه نمی‌اندیشد و تمام تلاش وی همکاری با گروه‌های مختلف جهت متوقف کردن درگیری‌ها و با هدف ورود به روند سیاسی در سوریه است.

کد خبر 194687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز