گروه شهری: تعهدشکنی‌های دولت درحالی از مرز 270روز گذشت که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای این روزهای تهران تلقی می‌شود. بی‌اعتنایی‌ها به پرداخت یارانه پایتخت نشینان، شهرداری را بر آن داشت تا برای جبران کاستی‌های مالی حوزه یارانه، رو به متمم بودجه سال آورد.

در چنین شرایطی مدیران شهر، بودجه متمم شهرداری برای سال 91را مطرح کردند و آن را از مسیر نمایندگان مردم وارد روند مالی شهرداری ساختند تا قدم در راه جبران خسارات ناشی از دیرکرد یارانه‌ها و بودجه‌های عمرانی شهر بگذارند. بدین‌ترتیب حدود 537میلیارد تومان برای هزینه در بخش‌های مترو و اتوبوسرانی به سال مالی تزریق شد. به گفته مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با توجه به عدم‌تحقق کامل اعتبارات مصوب مترو و اتوبوسرانی از سوی دولت در سال‌جاری، برای جبران کسری‌ها در متمم بودجه برای این دو بخش اعتباراتی تعیین شده است.

براساس قانون، امسال باید 100میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت اتوبوس به شهرداری تهران اختصاص یابد اما متأسفانه با وجود گذشت 9‌ماه از سال تنها 13.6 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت اتوبوس به شهر تهران پرداخت شده و در واقع 77درصد یارانه بلیت در این بخش هنوز به شهرداری پرداخت نشده است. همچنین در بخش عمرانی اتوبوسرانی، متأسفانه دو سال است که هیچ اتوبوس جدیدی با یارانه 82.5درصد از سوی دولت به شهر تهران واگذار نشده و برای نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی مشکلاتی به‌وجود آمده و متمم بودجه، قرار است بخشی از این کاستی‌ها را جبران کند.

درباره عدم‌پرداخت بموقع و کامل اعتبارات مترو از سوی دولت نیز باید یادآور شد که دولت امسال در بخش عمرانی متروی تهران باید 274میلیارد تومان پرداخت کند که متأسفانه از این ردیف اعتبارات تاکنون ریالی پرداخت نشده است. با وجود رقم متمم بودجه، هزینه‌کرد شهرداری تهران در بخش عمرانی مترو تا پایان سال به حدود 1100میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در بخش یارانه بلیت مترو نیز از90میلیارد تومان سهم تهران، با وجود گذشت 9‌ماه از سال تنها 12.5میلیارد تومان از سوی دولت دریافت شده است، اما معضل اصلی در این میان آنجاست که مسئولان دولتی، درصورت موافقت با پرداخت تکه‌تکه یارانه و بودجه عمرانی تهران، در زمان آن نیز دیرکرد قابل‌توجهی داشته‌اند.

به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، پرداخت یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوسرانی باید به‌صورت‌ماه به‌ماه صورت گیرد تا خدمات رسانی در این دومجموعه با مشکل مواجه نشود اما متأسفانه هر سال با عدم‌پرداخت بموقع و کامل اعتبارات در این دو بخش مواجه هستیم و در واقع پیشنهاد افزایش بودجه‌های حوزه حمل‌ونقل در متمم بودجه شهرداری به‌دلیل عدم‌پرداخت بموقع و کامل اعتبارات از سوی دولت بوده است.

مجلس پیگیر احقاق حقوق مردم تهران است

همچنین خبر می‌رسد که مجلس به‌عنوان نهاد عالی نظارت در کشور در ماه‌های اخیر روند اختصاص اعتبار به تهران را رصد کرده و خواستار توضیح دولت درباره این دیرکرد شده است. نایب‌رئیس فراکسیون مدیریت شهری گفت: مشکل کاهش و کمبود درآمد در سال‌جاری، دلیل اعلام شده از سوی دولت درخصوص عدم‌پرداخت مطالبات شهرداری تهران و دیگر کلانشهرهای کشور است. به‌منظور رفع مشکل و مشخص شدن میزان بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها، مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه جدول مربوط به پرداخت‌ها و دریافت‌ها را به وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت کشور ارائه داده و نمایندگان مجلس در مورد احقاق حقوق مردم تهران احساس مسئولیت می‌کنند. کمال علی‌پور خاطرنشان کرد: جلساتی در فراکسیون مدیریت شهری برگزار شده که این طرح دو فوریتی نیز یکی از نتایج همین جلسات است.

کد خبر 194334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز