گروه شهری: آخرین حلقه از زنجیره بی‌اعتنایی‌های دولتی به حمل‌ونقل مردم تهران، با «لوکس» خواندن اتوبوس‌های درون شهری تکمیل شد.

براساس فهرست منتشره دولت، حمل‌ونقل عمومی در اولویت‌های دهگانه تخصیص ارز، هم‌ردیف خودروهای لوکس و در اولویت نهم قرار گرفته است. این اقدام در شرایطی رخ داد که دولت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید 100میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوسرانی و 364میلیارد تومان به مترو پایتخت پرداخت کند اما رویه استنکاف از پرداخت حقوق قانونی پایتخت، این‌بار به تصمیمی دولتی آراسته شده است.

راندن حمل‌ونقل عمومی تهران به قعر فهرست تخصیص ارز دولتی، دیروز مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفت. معاون شهردار تهران با بیان اینکه قبلاً با دلار 900تومانی نسبت به خرید اتوبوس‌های دوکابین اقدام می‌کردیم اما امروز با دلار 2560تومانی اتوبوس‌های مورد نیازمان را خریداری می‌کنیم، اعلام کرد: اتوبوس به هیچ عنوان کالایی لوکس محسوب نمی‌شود درصورتی که دولت در اولویت‌های دهگانه تخصیص ارز، حمل‌ونقل عمومی را هم ردیف خودروهای لوکس و در اولویت نهم قرار داده است. وی از اینکه در بین اولویت‌های ده‌گانه تخصیص ارز، حمل‌ونقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده‌اند، انتقاد و تصریح کرد:

واقعاً چه موضوعی به اندازه «تسهیل حمل‌ونقل عمومی برای مردم» اهمیت دارد که مسئولان مربوطه این موضوع را به‌عنوان اولویت ماقبل آخر تخصیص ارز تعیین می‌کنند و حتی برای آن هیچ نرخ ارزی نیز معین نمی‌کنند. همچنین چندی پیش وزیر کشور از تخصیص اعتبار 75میلیارد تومانی مترو و اتوبوسرانی به شهرهای کشور خبر داده بود که هنوز ریالی از این اعتبار به تهران و برخی کلانشهرهای بزرگ پرداخت نشده است.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره با اشاره به اینکه امروزه مسئله اصلی ما تکمیل شبکه مترو و دستیابی به سهم انتقال شش میلیون مسافر با متروست، اظهار کرد: هر چند تا چندی پیش رسیدن به این رقم امری غیرممکن تلقی می‌شد اما به‌رغم محدودیت‌هایی که برای توسعه مترو با آنها روبه‌رو هستیم، رسیدن به این رقم نه‌تنها دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد بلکه کاملاً قابل دسترس است.

علاوه بر مترو در اتوبوسرانی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. از دو سال پیش تا‌کنون هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران تحویل نشده است، درحالی‌که عمر مفید اتوبوس‌های موجود رو به پایان می‌رود و بسیاری از اتوبوس‌ها فرسوده، معیوب و کند شده‌اند. به زعم کارشناسان عمر مفید اتوبوس‌ها در تهران هفت تا هشت سال است و به این منظور باید هر سال دست‌کم هزار دستگاه اتوبوس جدید به شهرداری تهران تحویل شود. تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه انتظار داریم همانطور که وزارت کشور به سایر شهرها در حوزه حمل‌ونقل شهری خدمات می‌دهد، به تهران نیز خدمات بدهد، اضافه کرد: برای حفظ وضع موجود و سرپا نگه‌داشتن هفت هزار دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به دو هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و نیز سهمیه سال‌جاری نیاز داریم.

تحول در صنعت مترو

در چند سال اخیر در مترو یک جهش بزرگ رخ داده که این تحول از سال 84تا‌کنون کاملاً محسوس بوده و آن افتتاح ایستگاه‌های مترو و فعالیت 200کارگاه زیرزمینی مترو در شهر بوده است اما وضعیت آرمانی مترو با هدف‌گذاری 217کیلومتری در میان‌مدت و 430کیلومتری در بلندمدت فاصله دارد و مستلزم نگاه متعهدانه دولت و نهادهای اجرایی کشور است. در پیشرفت‌های مترو محور، بخش میانی خط سه مترو به طول هفت کیلومتر ظرف چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

با راه‌اندازی این خط، اتصال آن به خطوط یک، دو و چهار مترو امکان پذیر شده و علاوه بر آن امکان تبادل مسافر بین این خطوط فراهم می‌شود، ضمن اینکه بخش جنوبی خط مذکور به طول 12کیلومتر نیز تا پایان سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در چند سال اخیر تعداد واگن‌های مترو از 274دستگاه به 920دستگاه افزایش پیدا کرده و تا آخر سال‌جاری تعداد واگن‌های متروی تهران برای نخستین بار چهار رقمی شده و به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

کد خبر 191711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز