گروه شهری: متروی تهران - پرند درصورت تأمین اعتبارات تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

metro

وزیر «راه، مسکن، شهرسازی، ارتباطات و فناوری» که در محل پروژه حضور یافته بود، نتوانست ابراز خشنودی خود را از شنیدن روند کار پروژه پنهان کند و گفت: «خوشحالیم این پروژه را به شهرداری تهران واگذار کردیم.» علی نیکزاد اما کمترین اشاره‌ای به بدهی بزرگ دولت به شهرداری تهران نکرد.

نیکزاد پس از بازدید از مراحل اجرای پروژه حتی از توسعه مترو به شهرهای اقماری دیگر نظیر هشتگرد و پردیس خبرداد و گفت: با توجه به روند ساخت متروی تهران- پرند و اهتمام ویژه شهرداری تهران به آن و همچنین توان مختصصان شرکت مترو بنا داریم مترو را تا شهرهای پردیس و هشتگرد توسعه دهیم. در عین حال وی اشاره‌ای به اعتبارات شهرهای اقماری یادشده نکرد.

ماجرای اعتبارات مترو در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین بدهی دولت به شهرداری تهران را تشکیل داده است. ارقامی نظیر 274میلیارد تومان بودجه عمرانی و دومیلیارد دلار مصوب مجلس شورای اسلامی تنها بخشی از اعتبارات قانونی است که دولت مسیر اعطای آنها به شهرداری را مسدود کرده است. دولت حتی در پروژه متروی سفارشی تهران-پرند هم که خود مسئولیت پروژه را به‌عهده دارد، هنوز سهم کامل خود را پرداخت نکرده است.

به گفته نیکزاد «تاکنون شهرداری تهران تمام اعتباری که به ما قول داده بود را پرداخت کرده است به همین منظور در تلاشیم که نیمی دیگر از اعتبار این پروژه را از طریق سهام پرداخت کنیم.شهرداری تهران به خوبی اعتماد کامل ما را جلب کرده و روند اجرای پروژه نیز این امر را نشان می‌دهد ضمن اینکه درخصوص تأمین اعتبار این پروژه نیز شهرداری تهران 100میلیارد تومان به ما کمک کرده که تمام این مبلغ محقق شده است.»

گفتنی است اعتبار مورد نیاز برای این پروژه حدود 400میلیارد تومان بوده که هنوز 200میلیارد تومان آن باقی مانده است. وزیر البته نوسانات بازار ارز و گرانی‌های اخیر را عاملی در جهت برهم‌زدن پیش‌بینی‌های اعتباری این پروژه دانست و گفت: نوسانات بازار ارز باعث شد که اعتبارات این پروژه بازنگری شود چرا که بیشتر لوازم مورد نیاز این پروژه از خارج تأمین می‌شود. در حال حاضر تمام تملک‌های لازم برای اجرای پروژه تهران- پرند انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که در اوایل سال 92مترو به فرودگاه امام برسد و مسئولان دولتی بسیار خوشبین هستند که با اتمام دولت دهم مترو به شهر پرند برسد.

هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این بازدید با بیان اینکه این پروژه تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: هزینه احداث مترو‌های اقماری باید توسط دولت پرداخت شود از این‌رو مقرر شد که دولت 300میلیارد تومان برای این پروژه بپردازد و شهرداری تهران نیز تقبل کرد 100میلیارد تومان به این پروژه کمک کند که شهرداری این اعتبار را پرداخت کرده و دولت نیز تاکنون 100میلیارد تومان برای اجرای پروژه پرداخته است که امیدواریم اعتبارات لازم و باقیمانده از سوی دولت به موقع پرداخت شود تا بتوانیم روند توسعه این خط را با سرعت پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نوسانات ارز هزینه خرید قطعات و تجهیزات مترو افزایش دو تا 2.5برابری داشته گفت: قیمت تمام‌شده این پروژه بیش از 400میلیارد تومان خواهد شد که امید است اعتبارات مورد نیاز این پروژه تأمین شود.

کد خبر 195118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز