دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

استاد عربعلى شروه، در اردیبهشت ماه سال 1390 به علت بیمارى سرطان در سن 72 سالگى درگذشت. تنها سفارش او این بود: « شاهنامه بخوانید.»

حالا وقتی در سالن های مؤسسه ی صبا راه می روی، جای پای شاهنامه را در طراحی های حرکتی و حسی استاد می بینی... افسانه های تو در تو ی شاهنامه و قهرمانانش، جنگ هاو نبردها!

اما عربعلی شروه کیست؟ بسیاری ازکتاب های تألیفی و ترجمه ی آموزش هنر، طراحی رنگ و... که در بازار کتاب موجود است ؛کارهای تألیفی و ترجمه ی اوست. او یک معلم بود و تا آخر عمر برای آموزش هنر تلاش کرد.

حالا نقاشى‌ها و مجسمه‌هاى او درمؤسسه ی صبا به نمایش درآمده است. نقاشی های او در قالب هاى متنوعى ازرنگ روغن روى بوم، نقاشى روى چوب، طراحى با مرکب، مداد و پاستل، نقاشى روى کاشى و حجم به نمایش در آمده است.

مرضیه قره داغی همسر استاد درباره اش می‌نویسد: « شروه، عاشق ادبیات فارسی به خصوص شاهنامه بود و آن را هویت و فرهنگ ایرانی می‌دانست و برای حفظ هویت و زبان فارسی، خواندن روزانه ی شاهنامه را توصیه می‌کرد. »

او می نویسد: « شروه، نگاه ژرفی به زندگی داشت. هنر دغدغه اش بود و نبود امکانات برای رشد هنر و برخوردار نبودن هنر از جایگاهی مناسب در زندگی از دغدغه هایش بود. او معتقد بود چرا همه نباید اطلاعاتی درباره ی هنر داشته باشند... بنابراین او 30 سال از عمرش را به پژوهش پرداخت و سعی کرد هنر را با زبان ساده به همگان بیاموزد! »

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی679

ترجمه ی کتاب‌هاى آموزشى و آکادمیک در زمینه ی هنرهاى تجسمى تأثیر عمیق و مهمى در رشد و ارتقای دانش هنرمندان در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشت. تکنیک و روش طراحى، کلیدهاى طراحى، تاریخ هنر نقاشى ایران و جهان و مینیاتورهاى نسخه هاى خطى جامى در قرن 16 از مهم‌ترین کتاب هاى عربعلی شروه است. در این نمایشگاه بخش مهمی از آثار ترجمه وتألیف استاد شروه را هم می‌توانید ببینید. بخشی از کارهای استاد شروه مربوط به شاهنامه است. اما بخشی دیگر طرح هایی است از کلاغ ها، رود و دره های سبز سولقان و سوهانک کن.

می‌گویندکه او طبیعت را بزرگ‌ترین معلم خویش می‌دانست. علی اصغر میرزایی مهر، نویسنده و استاد دانشگاه درباره ی شروه نوشته است: « باغ‌دارها و اهالی روستا می‌شناختندش. مرد ژولیده ی آرامی که سه پایه و بوم بر دست نرم و آهسته قدم بر می‌داشت و از سایه سارها و کوچه باغ ها عبور می‌کرد. بی سرو صدا گوشه‌ی زیبایی از طبیعت را انتخاب می‌کرد و شروع به نقاشی می‌کرد... »

حدود 100 اثر را از این هنرمند در این نمایشگاه می بینیم. 100 اثر با مضامینی که تکرار می‌شوند؛ اما حس تکراری بودن نمی دهند. این نمایشگاه آثاری با موضوع طبیعت، منظره نگارى، روایت قطعه‌هاى شاهنامه و نیز آثار انتزاعى و آبستره‌ی این هنرمند را در بر مى‌گیرد. نمایشگاه آثار استاد شروه با همکارى مؤسسه ی صبا، خانواده‌ی مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و د وهفته نامه‌ی تندیس برپا شده است.

این نمایشگاه، تا پایان آذرماه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان است. مؤسسه‌ی صبا در خیابان ولى‌عصر، خیابان طالقانى، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 قرار دارد.

کد خبر 193966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز