یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اکبر مرادی،نوازنده چیره دست و پیش کسوت تنبور که سال گذشته دو آلبوم از تنبورنوازی و خنیاگری هایش را به بازار موسیقی عرضه کرده بود،کتاب صد درس تنبور را در دو سی دی و یک کتاب به بازار موسیقی عرضه کرده است

به گزارش سایت خانه موسیقی، علی اکبر مرادی نوازنده و مدرس پیشکسوت ساز تنبور درباره این کتاب گفت: صد درس برای آموزش تنبور از ابتدا تا حدود دو سال است که در 136 صفحه به همراه دو سی دی منتشر شده است.

وی در خصوص ویژگی های این کتاب افزود:کتاب هنرجو را به سمت و سوی موسیقی تنبور سوق می دهد و درس های آن ذهن را به سمت موسیقی های دیگر نمی برد. از ویژگی های دیگر این کتاب این است که هنر جو 10 ریتم و وزن مختلف را یاد می گیرد و همچنین با حدود 16 مضراب و حداقل با 40 مقام تنبور آشنا می شود.

مرادی همچنین گفت: قبلا دو سی دی به نام مقامات مجلسی تنبور منتشر کرده ام که در آن بصورت آموزشی مقامات را روایت کرده ام. کل مقامات تنبور را هم در یک مجموعه شامل چهار سی دی حدود 10 سال پیش منتشر کرده ام.

این نوازنده تنبور در توضیح موسیقی تنبور گفت: تنبور تنها یک ساز نیست بلکه یک موسیقی وجود دارد به نام "موسیقی تنبور" که حدود 80 مقام دارد. این موسیقی کهن تر از موسیقی سنتی ایران است و با اینکه می گویند تنبور از کردستان آمده اما موسیقی تنبور با موسیقی کردی هم تفاوت دارد. موسیقی تنبور حال و هوای موسیقی قدیم است که در آن هیچ وقت ربع پرده استفاده می شود و مقاماتی دارد که برخی از این مقامات شامل دورهای قدیم موسیقایی می شوند.

این نوازنده و مدرس تنبور درخصوص وضعیت آموزش این ساز گفت: برزگترین معضل آموزش تنبور کسانی هستند که خودشان تنبور بلد نیستند ولی آموزش می دهند. اگر قرار است کسی مدرس تنبور باشد باید خودش آموزش دیده باشد اما من می بینم بسیاری حتی دستشان غلط است و مضراب های اول را هم درست نمی زنند ولی به آموزش می پردازند.

مرادی در پایان درباره دیگر برنامه های خود گفت: اخیرا قصد داشتم درکرمانشاه و چند شهر دیگر کنسرت برگزار کنم اما آنقدر روند مجوز طولانی و خسته کننده بود و برنامه ها به تعویق افتاد که از این بابت منصرف شدم. به جای اینکه مسئولین از کسانی که تجربه دارند دعوت به همکاری کنند، آنقدر مجوز طول می کشد که دیگر حسی باقی نمی ماند.

 به گزارش همشهری آنلاین مرادی سال گذشته دو آلبوم از ساخته های خود را  که  خود نیز در آنها علاوه  نواختن تنبور و تنظیم کارهای برای گروه ،خوانندگی کرده بود با عنوان‌های "پاییز" و "مانگه شو" منتشر کرد. آثاری که با سرمایه شخصی او به بازار آمد و از کیفیت خوب موسیقایی برخوردار بود.

کد خبر 193838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز