همشهری‌آنلاین: صدای حیرت‌انگیز محمدعلی کریمخانی با مثنوی ترکش وقتی در فضای موزه امام علی طنین ‌انداز شد،سکوت سرتاسر این مکان را فرا گرفت تا تاییدی باشد بر سخنان دقایق پیش محمد اصفهانی: صدایی تکرار ناپذیر با حجمی عجیب

رونمایی از آلبوم ساقی سرمست

 به گزارش همشهری‌آنلاین، در آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی «ساقی سرمست» سوگ‌نامه‌ای برای شهیدان دشت نینوا که شامگاه دوشنبه،22 ابان با حضور امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمدعلی کریمخانی (مداح و خواننده اثر)، آریا عظیمی نژاد(آهنگساز اثر) و محمد اصفهانی خواننده نامی و جمعی از هنردوستان برگزار شد، این محمد اصفهانی بود که درباره جایگاه و محتوای صدای کریمخانی سخن گفت. 

او که از سال 64 این صدا را شنید و به گفته خودش، کریمخانی به نوعی کشف او به حساب می‌آ‌ید، همه کاری کرد تا بتواند قدر و قیمت این صدا را بیشتر و بیشتر بشناساند.

اصفهانی گفت: از  سال 64 با محمدعلی کریم‌خانی (خواننده آلبوم) آشنا شدم و سال‌های بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری می‌کردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس می‌کردم صدای کریمخانی شناخته نشده است.

او ادامه داد: راجع به این هنرمند با صبحدل صبحت کردم و قرار شد او از کریمخانی تست بگیرد. این آزمون در سبزمیدان ارگ و  در یک جای دنج انجام شد و او دو بیتی را برای صبحدل خواند در حالی که ساعت 10 صبح بود و صبح خواندن برای خواننده کار بسیار سختی است. اما هنگامی که صبحدل همان نیم بیت اول را با صدایش شنید گفت کافیه برویم استودیو.

اصفهانی همچنین اظهار کرد: صدای محمدعلی کریمخانی صدایی تکرار ناپذیر با حجمی عجیب است و او روحیه‌ای خطرپذیر و خطر کننده دارد. او یک پدیده استثنایی است و لازم نیست که برای این صحبت مدرک و دلیل بیاورم. چرا که آلبوم او منتشر شده است.

این خواننده ادامه داد: تاسف می‌خورم که او در معرفی خود به جامعه کوتاهی کرده است اما چیزی که هست او همیشه از کار با موسیقی نگران بود و می‌گفت من مداح امام حسین (ع) هستم و با موسیقی نمی‌دانم چه کار کنم.

اما من به او گفتم در این آلبوم با آریا عظیمی نژاد همکاری خواهد کرد و عظیمی نژاد از آن هنرمندانی نیست که کسی از کار با او نگران باشد.

این خواننده در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: نباید مقدسات را با کارهای کوچک زیر سوال ببریم. امام حسین (ع) هزار سال در شادی و غم در کنار مردم بوده است. ساحت امام حسین(ع) مقدس است و نباید با هر موسیقی آن را تنزل داد.

اصفهانی یادآور شد: باید در چنین آثاری از راستی،‌ صداقت‌ و فاداری و شجاعت بگوییم.

در ادامه این مراسم سید عباس سجادی - مدیر مرکز موسیقی شهرداری تهران- گفت: یکی از فعالیت‌های شهرداری تولید آثار شاخص در زمینه موسیقی است و پیش از این نیز آلبوم «پرده عشاق» از 28 مداح درگذشته تهران منتشر شده بود‌ تا هنرمندان شایسته و کسانی که در این امر کار کشته هستند شناسایی شوند. به گفته سجادی آن کار سبب شد که بسیاری از آثاری که در سالهای اخیر در حیطه محرم و عاشورا ساخته می‌شود از این کار تاثیر بگیرند.

او افزود:آریا عظیمی نژاد که آهنگ سازی آلبوم ساقی سرمست را برعهده داشته است از سنین جوانی به مرحله استادی در تولید نغمه‌های ارجمند رسیده است و محمدعلی کریمخانی هم از بزرگانی است که در آلبوم حضور پیدا کرده و چنین اثری خلق شده است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز آلبوم «ساقی سرمست» در سخنانی مطرح کرد: محمدعلی کریمخانی حمد و ثناء را به گونه‌ای به من نشان داد که فارغ از وابستگی‌ها و جبر بود و او و من این کار را نه با سفارش که با عشق انجام دادیم.

او ادامه داد: جنس وابستگی‌های او فرق داشت و خوشحالم که به واسطه محمد اصفهانی افتخار آشنایی با کریمخانی را پیدا کرده‌ام و تجربیات جدیدی کسب کردم.

این آهنگساز همچنین گفت: درباره تولید این اثر باید بگویم چه من صاحب دین بودم و نبودم چه در جمهوری اسلامی زندگی می‌کردم و یا در نظام دیگری بودم، بدون شک به ساخت چنین اثری افتخار می‌کردم.

کما اینکه این همکاری هنوز تمام نشده است و ادامه خواهد داشت.

عظیمی نژاد در ادامه سخنانش با بیان اینکه موسیقی تعزیه از دست رفته است، افزود: متاسفانه موسیقی تعزیه که بر مبنای ردیف آوازی بوده است را از دست داده‌ایم و جایگزینی برایش پیدا نکرده‌ایم اما شاید چنین آثاری بتواند ذره‌ای از این جای خالی را پر کند و موسیقی مداحی را که گاهی برپایه ترانه‌های این طرف و آن طرف آبی شکل می‌گیرد را کنار زده و بتوانیم بر این اساس ریشه‌هایمان را بشناسیم.

محمد علی کریمخانی

در بخش دیگری از این مراسم محمدعلی کریم‌خانی خواننده آلبوم که از مداحان اهل بیت شمرده می‌شود‌، لحظاتی برای حاضران از امام حسین(ع) خواند.

همچنین امیرخوراکیان - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران- در این مراسم حضور پیدا کرد و در سخنانی گفت: حضور در این محفل که به نوعی پیوند دین و هنر محسوب می‌شود و انسان می‌بیند از ظرفیت بی‌نظیر،‌ گسترده و عمیق معارف دین در هنر استفاده می‌شود‌، ارزشمند است. آن هم زمانی که ارزش‌های آن به تاثیرگذارترین شکل مطرح می‌شود محفل شیرینی را به وجود می‌آورد.

او افزود: با این فضا و شرایط ذهنم به این موضوع مشغول شد که برای مساله موسیقی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری از اساتید بزرگ بهره ببریم.

خوراکیان با اشاره به فعالیت‌هایش در آستان قدس رضوی توضیح داد: گاهی با نگرش بر آثار تولید شده متوجه می‌شدم که برای امام رضا(ع) کاری نکردیم و حریم حضرت رضا(ع) به این آسانی‌ها گشوده نمی‌شود. اما چند نفری کمک کردند و مسیر تازه‌ای برای پیوند هنر و معارف دینی ایجاد شد.

او اضافه کرد: آریا عظیمی‌نژاد جزء اولین کسانی بود که در یک کار تصویری، برای زائران خانه‌ خدا ما را همراهی کرد و برای یک کار تصویری موسیقی ارزشمندی ساخت و به ما این جرأت داد تا در فضای دینی کارهای ارزشمندی انجام دهیم. محمد اصفهانی هم با بزرگواری و تواضع استقبال کرد و کار خوبی را برای ما خواند.

به گفته خوراکیان همان کارها باعث شد که در ایام میلاد ائمه اطهار کشور رنگ و بو و عطر دیگری به خود بگیرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین اظهار کرد: امیدوارم همین اخلاص را در رابطه با سایر کارهای فرهنگی، هنری ببینیم چرا که باعث تعالی و درخشش می‌شود.

کاری که برای امام حسین(ع) انجام شده است،‌ به آن موسیقی قداست می‌بخشد و کسانی که این توفیق را پیدا کردند، شایستگی زیادی داشتند که برای این کار انتخاب شدند.

در پایان این مراسم از آلبوم موسیقی «ساقی سرمست» با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد‌ و صدای محمد علی کریم‌خانی رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، به اصرار سید عباس سجادی محمد اصفهانی هم برای دقایقی یکی از قطعات آوازی معروفش را درباره امام حسین خواند. بعد از او کریمخانی قطعه شعری از سید عباس سجادی را در مثنوی بیات تکر خواند و بخشی از خوانده هایش را هم به زبان ترکی خواند.

علیرضا کتابدار که اجرای برنامه را بر عهده داشت گفت که استاد کریمخانی و استاد سلیم موذن زاده تنها نوحه خوانانی‌اند که توانایی اجرای مرصع خوانی را دارند.

کد خبر 191197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز