گروه ادب و هنر: با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، بسیاری از گروه‌های تئاتر برای حضور در این رویداد بین‌المللی آماده می‌شوند.

در این میان محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما هم خودش را برای به روی صحنه بردن نمایش «مستنطق» آماده می‌کند. محمدعلی کشاورز که نزدیک به 50سال سابقه فعالیت هنری دارد، برای نخستین‌بار در کسوت کارگردانی تئاتر حاضر می‌شود و از یک‌ماه دیگر تمرینات مستنطق را برای تولید و اجرای عمومی آغاز می‌کند. کشاورز در حال حاضر در منزل به‌سر می‌برد و هنوز از نظر جسمی به‌ وضعیت ایده آل نرسیده است. قرار است او در مقام کارگردان، این نمایش را با حضور بازیگران جوان تئاتر در فرهنگسرای نیاوران به صحنه ببرد. وی درباره دلایل استفاده از بازیگران جوان تئاتر در نمایش مستنطق یادآور شد: دنیا متعلق به جوانان است و بازیگران جوانی وجود دارند که هم باسواد و هم باانرژی هستند.

یکی از نکات مهم برای من در تمرین و تولید یک اثر هنری اخلاق است و اینکه عوامل گروه با اخلاق باشند. این بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون دلیل دوری خود از صحنه تئاتر را نبود نمایشنامه‌های مناسب و درخور توجه به لحاظ هنری ذکر کرد. نمایشنامه مستنطق نوشته آ.جی‌پریستلی است که قرار بود در سال90 با حضور محمدعلی کشاورز در مقام بازیگر به صحنه رود اما این امر میسر نشد. کشاورز که 33سال است از صحنه‌های تئاتر دور بوده حضور در نمایش‌های متعددی همچون آنتیگون، آندورا، ادیپ شهریار، بازی استریندبرگ، دایی وانیا، عاشق مترسک و لبخند باشکوه آقای گیل را در کارنامه کاری خود دارد.

همچنین لعیا زنگنه و امید زندگانی با بازی در نمایش «شب بخیر کوچولو» به کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا به صحنه برمی‌گردند. اگرچه زندگانی به تازگی درنمایش «جاده طولانی مارپیچ» به کارگردانی رضا گوران حضور یافته بود اما لعیا زنگنه مدت‌ها بود که روی صحنه‌های تئاتر حاضر نشده بود. منظوفی‌نیا این اثر نمایشی را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کند. نمایش شب بخیر کوچولو، نوشته‌ حسن عابدی است و داستان آن در مورد نوعی قتل عمد به نام سقط جنین است. نمایش به کودکانی می‌پردازد که حق زندگی دارند اما این حق از آنها گرفته می‌شود.

محبوبه بیات یکی از چهره‌های باسابقه تئاتر هم قرار است در این نمایش حضور داشته باشد. یکی از ویژگی‌های نمایش شب بخیر کوچولو حضور سه نسل از بازیگران مختلف در کنار یکدیگر است. هادی مرزبان هم قصد دارد نمایش «پلکان» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی را برای جشنواره تئاتر فجر آماده کند.

مرزبان بعد از جشنواره این تئاتر را تا پایان سال در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد داشت. مرزبان نخستین بار این نمایش را سال63 اجرا کرده بود. سیما تیرانداز هم که شش سالی از عرصه کارگردانی تئاتر دور بوده است، نمایش «مرد مقابل» نوشته هاله مشتاقی‌نیا را در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌آورد. این نمایش با بازی امیرکاوه آهنین‌جان، ‌رؤیا جاوید نیا، مریم شیرازی، ‌عرفان ابراهیمی، پردیس احمدیه و مهدی حسینی‌نیا در جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد. قرار بود اسفند‌ماه امسال در مجموعه تئاتر شهر این تئاتر اجرا شود اما این نوبت به سال92 منتقل شد و حالا قرار است زمان دقیق اجرای این تئاتر بعدا مشخص شود.

سیما تیرانداز «زنی که تابستان گذشته رسید» را شش سال پیش اجرا کرده بود. نمایشنامه، مرد مقابل یک اثر بسیار ساده و واقع‌گرایانه درباره خانواده‌ای است که طی اتفاقاتی دچار تغییر و تحول می‌شوند.

کد خبر 193735

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز