گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: اخیرا مصوبه هیأت وزیران مبنی‌بر قیمت‌گذاری اقلام وارداتی با نرخ ارز مرجع به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

این مصوبه در حالی ابلاغ شده که طی چند‌ماه اخیر برخی وارد‌کنندگان کالاهای وارد شده با ارز مرجع را با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رسانده و به‌رغم تشکیل پرونده تخلف این وارد‌کنندگان هنوز نتایج نهایی این پرونده‌ها اعلام نشده است. با ید‌الله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با ابلاغ مصوبه اخیر، نحوه قیمت‌گذاری کالاها با ارز مرجع چگونه خواهد بود؟

براساس تصمیمات اتخاذ شده وارد‌کنندگان کالاهای وارداتی با ارز مرجع باید پیش از ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک با مراجعه به سازمان حمایت نسبت به قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی و مشخص کردن شبکه توزیع اقدام کرده و این کالاها را با قیمت‌های مصوب سازمان حمایت در شبکه توزیع عرضه کنند. در واقع پیش از عرضه کالای وارداتی با ارز مرجع در بازار قیمت‌گذاری و نحوه عرضه این کالاها مشخص می‌شود.

با این شرایط تخلف برخی وارد‌کنندگان در زمینه واردات کالا با ارز مرجع و عرضه این کالاها در بازار با نرخ ارز آزاد چگونه صورت گرفته است؟
برخی وارد‌کنندگان از سال گذشته یا اوایل امسال و پیش از بحرانی شدن وضعیت ارزی نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام کرده‌بودند. بر این اساس قبل از مصوبه دولت مبنی بر ضرورت قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی با ارز مرجع، برخی از این وارد‌کنندگان کالاهای وارداتی را در بازار عرضه کرده بودند و پس از مصوبه دولت، این وارد‌کنندگان برای تعیین قیمت و نحوه عرضه کالاهای وارداتی با ارز مرجع اقدام نکرده و مرتکب تخلف شدند و با آنها برخورد شد.

  • اکنون پایش واردات کالاها با ارز مرجع و قیمت‌گذاری چگونه صورت می‌گیرد؟

برای پایش کالاهای وارداتی اکنون سازمان حمایت فهرست همه افرادی را که نسبت به واردات کالا با ارز مرجع اقدام کرده‌اند، به تفکیک هر استان در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار داده و این سازمان‌ها با پیگیری، وارد‌کنندگان متخلف را مشخص کرده و برای این افراد پرونده‌های تخلف تشکیل شده و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده است.

  • آیا اطلاعی از نتایج نهایی این پرونده‌ها یا حجم کلی تخلفات در اختیار دارید؟

با توجه به گستردگی حجم این تخلفات در سراسر کشور اطلاع دقیقی از میزان تخلفات ندارم و سازمان تعزیرات نیز هنوز نتایج بررسی این پرونده‌ها را اعلام نکرده است.

  • با این روند فلسفه ابلاغ مصوبه اخیر هیأت وزیران چه بوده است؟

در این مصوبه تأکید شده است کسانی که با ارز مرجع کالا وارد کرده‌اند حتما باید کالاهای وارداتی را پیش از ترخیص و براساس ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت عرضه کنند، چرا که اکنون شرایط خاص‌تری را نسبت به گذشته شاهد هستیم و با مصوبه اخیر برای قیمت‌گذاری این کالاها تأکید شده تا برای آسایش و اطمینان مردم و دستگاه‌های تنظیم بازار حتما این کالاها قیمت‌گذاری و در شبکه‌ای‌ مشخص توزیع شود.

  • آیا پس از الزام وارد‌کنندگان به نرخ‌گذاری کالاهای وارداتی با ارز مرجع، عرضه خارج از شبکه کالاهای وارداتی را نیز شاهد بوده‌ایم؟

اگر وارد‌کنندگان مکلف به عرضه کالا در شبکه خاصی و با قیمت تمام‌شده بوده و خارج از شبکه نسبت به توزیع اقدام کرده باشند، مصداق عرضه کالا در خارج از شبکه هستند و درصورتی که در شبکه توزیع مشخص، کالاها را بیش از قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه کرده باشند، مرتکب گرانفروشی شده‌اند.

کد خبر 193464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز