گروه اقتصادی: روز گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای فهرست مصارف یا گروه‌های خدماتی‌ای را که بانک‌ها مجازند برای پوشش تقاضاهای آنها ارز به نرخ مبادله‌ای خریداری کنند، ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر 300دلار ارز مسافرتی یک‌بار در سال برای همه مقاصد به مسافران هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، دانشجویان غیربورسیه (مقطع فوق‌لیسانس و بالاتر) و مأموران دولتی اختصاص خواهد یافت. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان این مطلب به ایسنا گفت: فرصت‌های مطالعاتی و هزینه‌های درمانی اعضای هیأت علمی، انتقال ارز بابت حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی، هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه‌ شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور و فروش یا انتقال حق‌الوکاله در رابطه با دعاوی حقوقی از دیگر گروه‌های خدماتی مشمول این بخشنامه هستند.

صمد کریمی افزود: پرداخت ارز مبادله‌ای بابت اصل و سود سرمایه‌گذاری خارجی، کارمزد‌ها و هزینه دفاتر خارج از کشور، اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و انجام آزمایش‌های علمی و فنی از دیگر خدمات و گروه‌های مشمول این بخشنامه است. همچنین انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی‌های بین‌المللی، هزینه‌ خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت شبکه ماهواره‌ای، هزینه‌های سوخت، هندلینگ، حقوق خدمه خارجی و حق بیمه‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از موارد دیگری است که مطابق این بخشنامه به تقاضای آنها با نرخ مبادله‌ای پاسخ داده می‌شود.

کد خبر 193349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز