گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت چند‌ماه از نوسان نرخ ارز و سوءاستفاده برخی وارد‌کنندگان برای واردات کالا با ارز مرجع و عرضه آن به نرخ ارز آزاد در بازار، دستگاه‌های نظارتی از اعلام نتایج بررسی‌های خود در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

روز گذشته مهدی غضنفری درباره سرنوشت برخورد با سوءاستفاده‌‌کنندگان از نوسان‌های ارزی گفت: سازمان حمایت با همکاری بانک مرکزی، بانک‌های عامل و گمرک فهرست اولیه‌ای از واردکنندگان با ارز مرجع تهیه کرده و به سراغ برخی از آنها رفته است. وی با بیان اینکه اگر وارد‌‌کننده متناسب با نرخ ارز دریافتی کالای خود را در بازار قیمت‌گذاری کرده و فروخته باشد مشمول جریمه نمی‌شود، به ایسنا گفت: اما تعدادی از وارد‌کنندگان این موضوع را رعایت نکرده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده است.

نهایی‌شدن گزارش کمیسیون اصل 90

رئیس کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی نیز درباره نتایج بررسی‌های این کمیسیون به خبرنگار ما گفت: گزارش کمیسیون در مورد نوسان نرخ ارز نهایی شده و درصورتی که اعضای کمیسیون پس از اعلام نتایج بررسی‌ها این گزارش را کافی بدانند، گزارش کمیسیون اصل 90 در این زمینه برای قرائت به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود تا در نوبت قرائت قرار گیرد. محمدعلی‌ پورمختار با خودداری از ذکر جزئیات این گزارش در زمینه محورهای عمده مورد بررسی کمیسیون در زمینه نوسان نرخ ارز و تخلفات ارزی افزود: در این گزارش محورهایی مانند تعیین مسئول قانونی تنظیم بازار و اینکه چه نهاد یا مرجعی باید پاسخگوی نوسان نرخ ارز باشد، علل نوسان نرخ ارز طی چند‌ماه گذشته و بررسی موضوعاتی مانند نقش تحریم‌ها، سوء مدیریت و سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در این بازار و اینکه بخشی از نوسان نرخ ارز خارج از اختیارات مدیریتی بوده بررسی و در پایان راهکارهای لازم ارائه شده است.

وی بررسی گرانی نهاده‌های دامی و کشاورزی و تخلف برخی وارد‌کنندگان خودرو را که نسبت به واردات با ارز مرجع و فروش این کالاها با ارز آزاد اقدام کرده‌اند از دیگر محورهای گزارش کمیسیون اصل 90 قلمداد و تصریح کرد: کمیسیون در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده و نقش دستگاه‌ها و افراد مختلف در شکل‌گیری این تخلف را تبیین کرده است.

اعلام نتایج پرونده متخلفان ارزی تا هفته آینده

معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران نیز به خبرنگار ما گفت: پرونده متخلفان ارزی تحت عنوان تخلف گرانفروشی در پنج شعبه‌ویژه سازمان تعزیرات حکومتی مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. بزرگمهر صادقی با بیان اینکه این پرونده‌ها پس از طی مراحل قانونی در شعب ویژه سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: رأی بدوی شعب ویژه در مورد پرونده وارد‌کنندگان متخلف کالا تا هفته آینده اعلام و به متخلفان ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 193344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز